Vasárnap este Nemes Jeles László elhozta Magyarország első Golden Globe-ját, de két nap múlva megint ünnepelhetjük a Saul fiá-t. Akkor jelentik be ugyanis az Oscar-jelöléseket, és ha a Saul nem lenne ott a végső öt között minimum a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában, az botrányszámba menne. Az utolsó és a legnagyobb csata pedig a február 28-án megrendezett Oscar-gála lesz, ahol pontosan 35 évvel a Mephisto győzelme után ismét esélyünk van a szoborra.
Nyerni csak úgy lehet, ha mindig a következő lépésre koncentrálunk: a Saul fiá-nak először még be kell kerülnie a végső öt közé, és csak utána beszélhetünk arról, hogy ott van az Oscaron. Jelenleg a kategóriája rövidített listáján szerepel, amelyről január 14-én csütörtökön választja ki az Amerikai Filmakadémia tagjaiból felállított bizottság az öt döntős filmet.
A legjobb idegen nyelvű film Oscarjáért versenyző filmek rövidített listája:
Belgium: Legújabb testamentum (Jaco Van Dormael)
Kolumbia: A kígyó ölelése (Ciro Guerra)
Dánia: A War (Tobias Lindholm)
Finnország: The Fencer (Klaus Härö)
Franciaország: Mustang (Deniz Gamze Ergüven)
Németország: Labyrinth of Lies (Giulio Ricciarelli)
Magyarország: Saul fia (Nemes Jeles László)
Írország: Viva (Paddy Breatnach)
Jordánia: Theeb (Naji Abu Nowar)
Hatalmasat fordult a világ Nemes Jeles Lászlóval: 2015 elején egy, a nagyközönség számára teljesen ismeretlen, első nagyjátékfilmje bemutatása előtt álló rendező volt, most pedig a legnagyobb hollywoodi rendezőkkel és színészekkel beszélget egyenrangú félként, és a Saul fia az Oscar-verseny éllovasának számít.
Nem is olyan régen, 2015 tavaszán már annak is nagyon örültünk, hogy Nemes Jeles első filmjét rögtön a cannes-i fesztivál versenyprogramjába válogattak be, és nem egy másik, kisebb presztízsű szekcióba rakták be, ahogy az a rendezői debütálásokkal és a Cannes-be először meghívottakkal amúgy gyakran történni szokott.
Az őrület a Saul fia cannes-i díszbemutatóján szabadult el: a vetítés alatt döbbent csend honolt, aztán hat percen át tapsolt ujjongva a közönség. Pár nap múlva már Natalie Portman fülébe sugdosott szépeket Nemes Jeles, a mustra végén pedig - három másik elismerés mellett - a második legrangosabb díjat, a zsűri nagydíját is elnyerte a film.
„Ezek is csak emberek” – ezt mondogatta magában, amikor a cannes-i palota nagytermében a színpadon rá váró Mads Mikkelsen és a háttérben álló Coen fivérek felé tartott. „Azért jó ez a díj, mert nem nyom agyon” – mesélte nekünk hazaérkezése után. „Egyszerre örültem és szorongtam, de igazából nagyrészt lebegés volt az egész.”
A Magyar Nemzeti Filmalap gyorsan megragadta a kínálkozó lehetőséget, és már júniusban bejelentette, hogy Nemes Jeles filmjét jelöli az Oscar-versenybe. Félő volt, hogy a májusban berobbant Saul fiá-ból az év végére kifogy a lendület, és egy később feltűnt film kilöki az Oscar-versenyből. Ennek az ellenkezője történt.
Sorra jöttek a hírek további fesztiválszereplésekről és -díjakról, a New York-i, a chicagói, a Los Angeles-i és a San Franciscó-i kritikusok is a Saul fiá-t tartották 2015 legjobb külföldi filmjének, a Guardian egyenesen az év legjobb filmjének választotta. Most pedig a Golden Globe-on gyarapította úgy a díjainak sorát a film, hogy igazából az lett volna a meglepetés, ha nem nyer.
A film népszerűsítésében Nemes Jeles is teljes erőbedobással részt vesz, hotelszobából hotelszobába, interjúról interjúra, bemutatóról bemutatóra jár. Interjúnkban egy „kiöregedett rocksztár”-hoz hasonlította magát, teljesen kimerült, Japánban ötven interjút adott két nap alatt.
„Néha azt veszem észre, hogy nem igazán tudom, mi történik, csak beszélek mechanikusan. És ez nem tartja ébren az agysejteket.” A Golden Globe-os beszéde összeszedett és lényegre törő volt, a szokásos köszönetnyilvánítások mellett arra is odafigyelt, hogy a filmhez kapcsolódó hitvallását is összefoglalja egy mondatban:
A holokauszt az évek múlásával absztrakcióvá vált. Számomra azonban inkább egy emberi arc. Ne felejtsük el ezt az arcot.
2015 elején hétezer nézőt néztünk ki a Saul fiá-ból, de a cannes-i siker, és persze a film magas minősége megtette a hatását: Magyarországon már közel százezer embert csábított a mozikba Nemes Jeles amúgy nézőpróbáló alkotása. A holokausztdráma alig több mint egy hét alatt lett minden idők legnézettebb magyar filmje Franciaországban, a legutolsó adatok szerint már több mint kétszázezer nézőt gyűjtött.
Amerikában december 18-án, vagyis ugyanazon a napon került a mozikba, mint a Star Wars: Az ébredő Erő. A filmet forgalmazó Sony Pictures Classics óvatos stratégiával próbálja sikerre vinni a Saul fiá-t: már negyedik hete fut a mozikban, de még mindig csak négy moziban vetítik. Az elnyújtott limitált forgalmazásnak az lehet a lényege, hogy elegendő időt hagy a film jó hírének az elterjedésére. A Golden Globe-győzelmet meglovagolva most biztosan több amerikai moziban is bemutatják a Saul fiá-t.
A holokausztdráma eddig 204 ezer dollárt termelt, már most a kétharmadánál jár annak az összegnek, amit az egyszerre huszonkilenc moziban is vetített Fehér Isten a teljes amerikai karrierje során összegyűjtött. Még pár hét kell ahhoz, hogy a Saul fia lenyomja Mundruczó kutyás kalandját, és minden idők legsikeresebb magyar filmje legyen Amerikában.
A Sony Pictures Classics éjszakába nyúló licitháborúban nyerte el a Saul fia amerikai forgalmazási jogát. A cég az idegen nyelvű filmes kategória specialistája, híres arról, hogy teljes erőbedobással nyomja az Oscar-kampányait, és gyakran sikerrel jár. Az övék volt például a 2015-ös Oscar-verseny egyik fő esélyese, az orosz Leviatán és az argentin Eszeveszett mesék is.
2008 óta csak egyetlen olyan év volt, amikor nem volt Sony-film a kategória jelöltjei között, 2012-ben az iráni Nader és Simin - Egy elválás története című filmet, 2013-ban Michael Haneke Szerelem című drámáját segítették győzelemhez a legjobb idegen nyelvű filmek versenyében.
Írja be a Google-be, hogy „Oscar predictions”. Szinte kivétel nélkül azt fogja olvasni a filmes szaklapok esélylatolgató cikkeiben, hogy a Saul fia kategóriájának éllovasa, és egyedül a török-francia Mustang-nak van esélye megszorongatni.
Mégis, mi szól akkor a Saul fia ellen? Paradox módon az a tulajdonsága, amelyet a legtöbb kritikus az egyik fő erényeként emelt ki: a formai újszerűsége. A Saul fia egy ezerszer körbejárt témát új és friss nézőpontból mutat meg, és ez a nyers képi világ és a káosz ábrázolása megfeküdheti az Akadémia magas átlagéletkorú és konzervatív tagságának gyomrát.
Azt se feledjük, hogy a Golden Globe-győzelem nem jelenti törvényszerűen az Oscar-díj hazavitelét. Tavaly a Leviatán győzedelmeskedett a Golden Globe-on, de az Oscaron már a lengyel Ida bizonyult jobbnak.