Vágólapra másolva!
Bár csak 76 másodpercre tűnik fel az utóbbi idők legfontosabb magyar filmjében, és egyetlenegy rövidke mondatát is leszinkronizálta a stand-upos Kormos Anett, így is ő a legfontosabb női szereplő az Oscar-díjra benevezett Saul fiában. És az egyetlen is: Jakab Juli egy titokzatos karaktert játszik egy "emlékezetes közeli"-ben, kendőben. Ezerötszáz lányt néztek meg a szerepére, miközben ő végig ott ült a kanapén. Juli azt is elárulta, mit sutyorgott Steven Spielberggel.
Vágólapra másolva!
  • A 27 éves Jakab Juli forgatókönyvíró, mégis szereplőként kerül be inkább a filmekbe: a Saul fia már a harmadik fontos filmje, előtte játszott a VAN-ban és a Török Ferenc rendezte Senki szigetében is.
  • Már járt Cannes-ban ezelőtt, jó érzés látni a filmet övező tiszteletet.
  • Egy családi tragédia miatt látszott elgyötörtnek, emiatt kaphatta meg a szerepet. 1500 lányt néztek meg, míg ott ült a kanapén, aztán őt választották.
  • Pici szerepe van, de Báron György filmkritikus szerint az egy "emlékezetes közeli".
  • Nagyon szükség volt szerinte a Saul fia új perspektívájára, de annak idején a Schindler listája is fontos volt, mert rengeteg emberrel ismertette meg a holokausztot.

Cannes

Öt évvel ezelőtt focistafeleségként jártál Cannes-ban, most pedig egy versenyfilm női főszereplőjeként. Nagy a különbség a két élmény között?

Sok szempontból hasonló volt. Amikor először voltam kint, Rév Marcival voltunk egy kedves tinipár, ők bejutottak az Itt vagyok-kal a Cinéfondation szekcióba, és azt hazudtuk, hogy én voltam a film dramaturgja, hogy kimehessek. Cannes-ban gyönyörű a Riviéra, szép a tenger, meg nagyon finom a sajtos szendvics, de a nagy dolgok valószínűleg a jachtokon történnek, meg fent a hegyen a villákban. Ezekhez most sem kerültem közelebb, de nem is bánom, élmény volt így is. Tudom, hogy Lászlóék a versenybe való beválogatásra sem voltak felkészülve, arra, hogy ekkora siker lesz, meg pláne nem. Örülök, hogy ott lehettem azon a vetítésen, ez egy fontos dolog volt.

A nagy dolgokhoz nem került közelebb - Jakab Juli Fotó: Valami Hektor

A vörös szőnyeges bevonulásnak mi volt a menete?

Ez úgy működik, hogy a legvégén megy be a rendező azokkal, akiket maga mellé válogat. László úgy döntött, hogy nem Gézával kettesben sétálnak, hanem viszi azt a tizenegy fontos embert, akik nagyon intenzíven dolgoztak ezen a filmen. Én a második sorban voltam. Furcsa is lett volna, ha velük megyek, nem volt ott keresnivalóm.

Amiatt vihettek volna, hogy legyen még egy lány.

Igen, de ezt a stábot nem ilyen esztétikai megfontolások vezérlik, és ez tök jó. És volt ott lány, például Zabezsinszkij Éva casting director, ő nagyon sokat dolgozott a filmen, megérdemelte. Azon kívül is, hogy jó lába van. Nekem nincsenek lányos álmaim a vörös szőnyeges bevonulással kapcsolatban, bár az biztos okozna nyugtalan perceket, ha főszereplője lennék egy filmnek, és úgy kellene bemennem egy esti díszbemutatón.

Nemes Jeles mondta, hogy azt hitte, csak a felszínes csillogásról szól majd a díszbemutató, de ehhez képest nagyon meglepődött, mennyire megérintette a dolog. Neked is hasonló volt az élmény?

Igen. Lehet támadni ezt a fesztivált, hogy mekkora rongyrázás meg pucc, és tényleg nagyon megadják a módját. Én szeretem a filmeket, szeretem, hogy ezzel foglalkozhatok különböző módokon, úgyhogy jó látni azt a tiszteletet és ünneplést, ami ezzel jár.

Saul

Ott Cannes-ban láttad először a filmet. Hogy tetszett?

Egy darabig azt sem tudtam megmondani, hogy ez egy jó vagy rossz film, mert inkább egy teljesen új kategória. Olyan módon hat az érzékekre, meg úgy irányítja a fókuszt, hogy először a történetet nagy vonalaiban értettem, részleteiben alig. De ez abszolút nem hiányzott, mert az élmény úgy egyben teljesen sokkoló volt. Aztán megnéztem még egyszer a magyar bemutatón, akkor már egy csomó részletet is a helyére tudtam tenni. Ettől más lett, de nem jobb vagy rosszabb. Nagyon sok rétege van.

Az alakításoddal kapcsolatban kaptál visszajelzést?

Utána persze mindenki gratulált mindenkinek, és hozzám is jöttek oda, hogy szép volt. Nagyon jólesett, amit az Élet és Irodalomban írt Báron György, aki egyébként az osztályfőnököm volt az egyetemen. Írt rólam egy nagyon megtisztelő félmondatot ("Jakab Juli rezzenéstelen, meggyötört, ám mégis reménykedő arcközelije sokáig emlékezetes marad" - Báron György: Az áldozat méltósága). Egy csomó emberben felvetett kérdéseket ez a karakter, hogy ki ő, és mit keres ott. Nagyon érdekes dramaturgiailag szerintem.

Rezzenéstelen, meggyötört arc - Jakab Juli Fotó: Valami Hektor

A Népszabadság kritikusa azt írta, hogy a te karaktered Saul felesége, sokan írták, hogy a halott gyerek anyja, Nemes Jeles viszont azt mondta, hogy egyik se. Szerinted kicsoda?

Csak annyit beszéltünk erről a figuráról, amennyit a filmben is látunk: ismerik egymást Saullal, de hogy honnan, az egyáltalán nem volt megmagyarázva. Saul kimondja, hogy nem akar találkozni a nővel, ő meg nagyon aggódóan menne utána. Nekem az jutott eszembe, hogy a gyerek anyja.

Nemes Jeles szerint túl fiatal ahhoz.

Mivel Éva barátnőm castingolt, tudom, hogy direkt kerestek fiatalt, hogy ne higgyék azt a nézők, hogy ő a gyerek anyja. De felmerülhet akár ez is.

Forgatás

Hogyan kerültél bele a filmbe?

Éva nagyon kemény munkát végzett, minden életlenben maradt embert is hosszan keresgélt. Nagyon keresték ezt az Ellát is, már csak azért is kiemelten, mert az egyetlen nő a filmben. Megnézett ezerötszáz arcot, külföldieket is, mindenkit. Én meg állandóan ott terpeszkedtem nála a konyhában. Viszont valószínűleg senkinek nem jutna eszébe rólam, hogy zsidó vagyok, ezért ez nem volt opció.

Nagyon súlyos dolgok történtek a családomban az elmúlt egy évben, egy közeli rokonomat műtötték, tök szarul voltam, és nem tudtam hova menni. Csak tengtem-lengtem, vártam, hogy be lehessen menni a kórházba. Akkor castingolták ezt a karaktert, és Éva mondta, hogy menjek be, mert ott van egy kanapé, amire le tudok ülni, és majd dumálunk két csaj között. Valószínűleg nagyon rosszul néztem ki, zaklatott voltam, és rosszkedvű. Utána László és Éva mondta, hogy mi lenne, ha mégis megnéznének. Csináltak egy sminkpróbát, ráraktak egy kendőt a fejemre, és ahogy kijöttem a sminkből, Éva elment mellettem, nem ismert meg.

Jakab Juli a Saul fia castingján Fotó: Jakab Juli

A Saul fia forgatásán tényleg olyan jó volt a hangulat, mint mondják?

Én csak egy napot voltam ott, de nem mondhatnám, hogy szakadtunk a röhögéstől. Mindenki nagyon magának való abban a stábban, nem azok a típusú emberek, akik befejezik a forgatást, és elmennek berúgni.

Hányszor vettétek fel azt a két snittet, amiben szerepelsz?

Annyiszor, hogy azon a napon csak azt a két snittet vettük fel. Nekem egyébként nem szúrják a szememet ezek a hosszú snittek, pont annak a határán vannak, hogy a feszültséget megteremtik, de nem öncélúak. Nincs elművészkedve.

A te jelenetedben nagyon sokan voltak a háttérben.

Igen. És egy snittben kellett felvenni, ráadásul filmre forgott, azért sem volt mindegy, hogy hányszor vesszük fel, úgyhogy keményen dolgoztak az asszisztensek. Katonás rend volt, nagyon ki volt találva, statiszták elhelyezve. Azt az egészet koordinálni irtó nehéz lehetett.

Jakab Juli a Saul fia forgatásán Fotó: Gyovai Zoltán

A szövegedet viszont nem volt nehéz megtanulni.

Összesen annyit mondok, hogy "Saul", és direkt úgy vettük fel, hogy akkor mondom, amikor nem látszik a szám, hogy vagy használják majd, vagy nem. Ráadásul végül nem a saját hangomon szólalok meg, mert László szerint túl kislányosan mondtam, úgyhogy azt az egy szót alászinkronizálta Kormos Anett, a stand-upos csaj.

Mire próbáltál figyelni abban a jelenetben?

A visszafojtottságra, lefojtottságra. Hogy ez a nő nagyon erős érzelmeket él meg, de ennek alig lehet nyoma kívülről. Arra is próbáltam ügyelni, hogy ne rángjon a fejem, ne reagáljam túl. Tényleg nagyon jólesett, hogy Báron azt írta, ez egy emlékezetes közeli. De én nem tudom magamat kívülről nézni.

Akkor hogyan nézed magadat a vásznon?

Ahány alkalom eddig volt, mindig máshogy. Itt, amit nem tudok megítélni, hogy nincs-e túljátszva az a riadt felindultság. Magamon azt látom, hogy szereplés zajlik, ezért megnyugtató, ha azt mondják, hogy nem.

Szereplés zajlik - Jakab Juli Fotó: Valami Hektor

De azt látod, hogy nem lógsz ki a filmből.

Inkább dramaturgiai szempontból nézem, és látom, hogy az egy erős jelenet, tök jó, hogy ott van.

Vajnáék

Azt hallottam, hogy Vajna Tímeának érdekes meglátásai voltak a filmmel kapcsolatban a díszbemutató után. Te beszéltél vele?

Nem. Azt láttam, hogy Röhrig Gézával sokat beszélgetett, meg azt is tudom, hogy utána László és Géza voltak náluk vendégségben. Meghívták őket a hajójukra.

Amúgy szoktál beszélgetni ezekkel az emberekkel?

Én ebben nagyon rossz vagyok. Kérdezni szoktam, de a csevegés nem megy. Inkább beülök egy kanapé sarkába, és igyekszem nem feltűnőnek lenni, csak nézelődni.

Andy Vajnával sem beszéltél még soha?

A Senki szigete forgatására kijött, de csak bemutatkoztunk kábé. Azt a jelenetet vettük fel, amikor Bánfalvi Eszterrel fekszünk egymás mellett egy galérián. Vajna lent ült a monitor mellett, utána odajött, és azt mondta: "Áh, itt a két fej!" Négy órán keresztül azt hittem, hogy paraszt volt, de aztán leesett, hogy dehogy, ő tényleg csak a fejünket látta.

Az egyik fej - Jakab Juli Fotó: Valami Hektor

Volt az a cikk a Magyar Narancsban, amiben Janisch Attila pellengérre állította Vajna Tímeát azért, mert azt nyilatkozta, hogy sok forgatókönyvet visz haza Andy, és rajta teszteli őket. Te mit gondoltál erről az ügyről?

Nem tudom értékelni, mint ügyet. Bemutatták az Argo 2-t, amit negyvenezren néztek meg egyetlen hétvége alatt, és ugyanezen a héten egy másik film pedig megnyerte Cannes-ban a nagydíjat. Mindkettő a Filmalap fejlesztésében és támogatásával készült. Ha valóban igaz az az állítás, hogy ez Vajna Tímea hatására történt, és nem a fejlesztőknek meg annak a rengeteg embernek a munkája, akin keresztülment a projekt, akkor meg kell állapítani, hogy jól csinálja.

Spielberg

Amikor Steven Spielberg 2005-ben a Münchent forgatta Budapesten, elment a te középiskoládba (AKG), és végigült egy történelemórát. Az iskola honlapján fent van egy csomó fotó erről az óráról, és látszik rajtuk, hogy te az első sorban ülsz és beszélsz, miközben Spielberg figyel téged három méterről.

Nekünk nem szóltak előre, hogy ez lesz. Csak annyit mondtak, hogy ott kell maradnunk, mert lesz egy bemutatóóra. Az egésznek az volt a kerete, hogy Spielbergnek van egy Soá Alapítványa (Shoah Foundation), ami sok minden más mellett azt is finanszírozza, hogy helyi rendezők készítsenek a holokausztról olyan filmet, ami segíti a téma oktatását. A magyart Szász János csinálta, akiről akkor fogalmam sem volt, hogy kicsoda. Nem sokkal előtte megnéztük azt a filmet, és aztán bevezettek minket erre az órára, amin ott volt Szász is, meg egy csomó ember, és Steven Spielberg is.

És Spielberg apja is.

Igen. De ez az egész olyan meglepetés volt mindannyiunknak, hogy csak ott ültünk. Lőrincz Laci, aki a töritanárom volt, megtartott egy órát, és mi vele kommunikáltunk, Spielberg fülébe meg egy tolmács sugdosta, hogy mi hangzik el. Arra egyáltalán nem emlékszem, hogy miket mondtam.

Tavalyelőtt egyszer bejött a barátokköztimi. Asszem, most ezt sikerült felülmúlni.

Mi van? Hogy a Spielberg fog jönni? Ezt most komolyan gondolod Pusó? És ha a Táló mondja? Ne haragudj, de ez még semmire nem garancia azért. Persze, tudom, hogy Magyarországon forgat, és? Ez az AKG, tényleg azt hiszed, hogy van annyi ideje, hogy idejöjjön?

Jakab Juli díjnyertes korabeli cikke Spielberg látogatásáról

Izgultál?

Nagyon vicces volt, arra emlékszem. Annyira nem mondták el, hogy mi lesz, hogy beültünk, bejött a csávó, és kérdezgettük egymástól, hogy ez tényleg a Spielberg? Tudtuk, hogy Magyarországon van, de akkor is teljesen szürreális volt. Ráadásul csak a mi osztályunk ült bent, az összes többi diák meg az ablakokra ragadva próbálta nézni, hogy mi történik. A végén meg lehetett Spielbergtől autogramot kérni, és ott készült egy fotó, amire nagyon büszke vagyok, mert olyan, mintha beszélgetnénk egymással. Annyira lelkesnek tűnök a képen, mintha feltoltam volna egy csíkot. Megkérdeztem tőle, hogy aláírná-e a szótárfüzetemet, és akkor azt mondta, hogy nagyon jó az angolom.

Jakab Juli és Steven Spielberg az Alternatív Közgazdasági Gimnáziumban 2005-ben Forrás: AKG

A Schindler listáját gyakran említik a Saul fia kapcsán, Claude Lanzmann is összevetette őket. Te mit gondoltál arról a filmről, amikor először láttad?

Véletlenül, és nem is túl szerencsésen, nagyon fiatalon láttam, és nagy traumát okozott. A film közben raktam össze, hogy ez tényleg megtörtént. Nagyon kevés dologra emlékszem a gyerekkoromból, de az megmaradt, hogy ott ülök, és nem tudom felfogni. Szerintem az viszont egy nagyon szerencsés dolog, hogy most a Saul fia más módon – és azt gondolom, jobban – ábrázolja a holokausztot, de ez egy annyira súlyos téma, semmihez sem fogható, hogy nagyon nehezen feldolgozható.

Nem tudom, lesz-e valaha elég régen a holokauszt ahhoz, hogy nyugodt szívvel azt lehessen mondani, hogy jó, most akkor forgatok egy haláltáboros filmet. Szerintem nagyon hasznos film a Saul, és nagy szükség volt erre az új perspektívára, de a Schindler is fontos volt a maga idejében. Kötelező megpróbálni feldolgozni ezt a témát, akkor is, ha mindenki nagyon sok kritikát kap, aki ehhez hozzányúl, és ennek az is egy módja, amit Spielberg választott. Tényleg sokat lehet kritizálni e miatt a mód miatt, de szerintem aki nagyon tudja, hogy az miért rossz, az akkor mutassa meg, hogyan kell jól. Vállaljon ekkorát, és majd meglátjuk.

Volt az a jelenet a Schindlerben, amikor beterelik őket a gázkamrába, és azt hiszik, hogy mindjárt meg fognak halni, de aztán csak a zuhany indul be. Amikor 17 évesen először láttam, ez nem tűnt fel, de most már problémásnak tartom, hogy Spielberg egy ilyen dologból sajtol ki izgalmat. Te mit gondolsz erről?

Ugyanezt. De szerintem ez is csak a téma megfoghatatlanságát mutatja. Most a Saul fia magasra tette a lécet, hogy ezt hogy lehet szinte valószínűtlenül közel hozni, de igazából nem lehet. Maga a szándék hatalmas vállalás volt Spielbergtől, és később akár Koltai Lajostól is. Nem lehet kint hagyni a filmkészítői attitűdöt, meg kell írni azt a forgatókönyvet, és abba kényszerűen be fog kúszni az, hogy kell, hogy legyen benne izgalom. És közben meg kell mutatni valamit, amit igazából nem lehet megmagyarázni.

A Saul fia magasra tette a lécet - Jakab Juli Fotó: Valami Hektor

Emberek néznek embereket

Röhrig Géza mondta, hogy találkozott Spielberggel az utcán New Yorkban, és értesítette a mestert a Saul fia létezéséről. Ha Spielberg megnézné a Saul fiát, és utána írna egy gratuláló levelet Nemes Jelesnek, amiben megemlítené, hogy emlékszik rád az AKG-ból, akkor hány napig nem hagynád abba a röhögést?

Elég sok, iszonyat jó lenne. Amikor kiderült, hogy bejutott a film Cannes-ba, nagyon berúgtam, és csak azt ismételgettem mindenkinek, meg SMS-eket is írtam, hogy a Coen testvérek és Guillermo del Toro az én fejemet fogja nézni - hetvenhat másodpercig!

Meg Jake Gyllenhaal.

És Sophie Marceau.

Jakab Juli feje a cannes-i fesztiválpalota vásznán a Saul fia bevonulása közben Fotó: Varga Ferenc - Origo

Amúgy pörögsz a sztárokra?

Persze. Szoktunk ruhákat nézni az Oscar-gálán telefonkapcsolatban a barátnőimmel, és elemezgetjük őket. Azért volt Cannes szürreális, mert annyira természetes volt, hogy ott ülünk Reisz Gáborral abban a nagy teremben, és nézzük, hogy jön be Salma Hayek. És mondom Évának, hogy holnapra az a tanács, hogy nyitva kell hagyni a szádat, mert Salma milyen profin csinálja, hogy tíz percig nyitva van a szája, mintha éppen csak levegőt venne. Ezek annyira emberi dolgok szerintem.

Tegyük fel, hogy Oscar-díjra jelölik a Saul fiát a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában, amire minden esély megvan. A díjkiosztón, amikor a jelölt filmeket mutatják be, a te jelenetedet vágják be, és egyszerre egymilliárd ember nézi a fejedet.

Ez persze óriási dolog, de mégis csak annyiról van szó, hogy emberek megnéznek embereket. A Saul fia most egy nagyon díszes kapun át bejutott egy szűk közegbe, és most itt ülünk a Madách téren, előtte meg ott ültünk Cannes-ban, és ahogy az megtörtént, azt gondolom, hogy ennek a filmnek az az útja, hogy Oscarra fogják jelölni, mert ez a filmes világ egyszerűen így működik. Ebben semmi furcsa nem lesz, de attól még csodálatos.

Jó filmet forgatni inkább van értelme - Jakab Juli Fotó: Valami Hektor

Tök jó végigmenni vörös szőnyegeken, biztos élvezném, ha még mehetnék, de ezen most épp túl vagyunk. A jó érzést az adja, ha visszagondolok arra az egy napra, amikor forgattam, vagy amennyit Éva dolgozott ezen, és ha választhatnék a között, hogy forgassunk egy másik filmet, ami ilyen jó, vagy az Oscar-gálán látja egymilliárd ember a fejemet, akkor gondolkodás nélkül az elsőt választanám, mert annak van értelme.