5. Ellar Coltrane (Sráckor)
A tehetséges gyerekszínészek felnövését filmjeiken keresztül dokumentálja az élet, láttunk már ilyet. Megszeretjük őket gyerekként, majd szép lassan elengedjük az első emlékeket, és felnőtt színészként tekintünk rájuk. A tizenkét éven keresztül forgatott Sráckor ebből a szempontból is különleges: a fantasztikus Ellar Coltrane egyszerre imádnivalóan cuki kisfiú, a film végére pedig a kritikus kamaszkorból és a pelyhedző bajuszból épphogy kinőve, a felnőttkor küszöbén álló klassz pasi.
- - -
4. Dawid Ogrodnik (Szavak nélkül, Ida)
A világ fesztiváljait és díjkiosztóit végigtaroló Ida, és a kevésbé ismert, de szintén csodálatos Szavak nélkül című filmet a lengyel mozi legújabb sztárja, Dawid Ogrodnik köti össze, aki hihetetlen bravúrt hajtott végre. A Szavak nélkül külvilággal kommunikálni képtelen, súlyos beteg Mateuszaként olyan mértékben azonosult szerepével, hogy leesett állal döbbentünk rá, hogy az Idá-ban ő a sármos szaxofonos, akivel a fogadalomtétel előtt álló Ida belekóstol a szerelembe, a szexbe, és gyakorlatilag az életbe. És bár nem tudjuk, hogy Idát meggyőzte-e arról, hogy a zárdafalakon kívül mégis szebb az élet, a kelet-európai értelmiségi sármjával rendelkező Ogrodnikot mi mindenestre megjegyeztünk.
- - -
3. Ferenczik Áron (VAN valami furcsa és megmagyarázhatatlan)
Ha már kelet-európai értelmiségi sárm, akkor ennek megtestesítője nálunk Ferenczik Áron volt. Reisz Gábor filmjének kordgatyós, széttaposott cipős, bölcsészszemüveges hőse mindenekelőtt azért lopta be magát a szívünkbe, mert ismerős. A gimiből, az egyetemről, a banda törzshelyéről. Mivel Ferenczik nem színész, félő, hogy most először és utoljára láttuk a filmvásznon, de ez az egyszeri alkalom is elég volt, hogy emlékezetes nyomot hagyjon maga után.
- - -
2. Grigoriy Dobrygin (Az üldözött)
A komor, szomorkás hangulatú kémfilmből néhány pillanatra kénytelen voltunk kizökkeni, amikor a megkínzott csecsen menekültet alakító 28 éves Dobrygint megpillantottuk. Minden tisztelettel a film iránt, elnéztük volna még néhány percig azt a jelenetet, amikor Dobrygin megszabadul koszos szakállától, és a fürdőszobából sima arccal bújik elő. Megtört, rettegő tekintete így is, úgy is hipnotikus.
- - -
1. Oscar Isaac (Llewyn Davis világa, Kétarcú január)
Egy csomó filmben (Drive, A Bourne-hagyaték, Álomháború) felbukkant már az utóbbi években, de a Coen fivérektől végre megkapta azt a ritka álomszerepet, amellyel egycsapásra szupersztárrá vált. A szupersztárság mostanában csalhatatlan jele, ha egy színész bekerül a Csillagok háborúja és/vagy az X-Men legújabb fejezetének színészgárdájába. Isaac mindkettőt kipipálta, de mellette jutott ideje drámákat is forgatni (a Kétarcú január-t már láttuk, az A Most Violent Year-t pedig nagyon várjuk). Egyelőre azonban Llewyn Davisként él bennünk: meg kellett a szívnek szakadnia érte, ahogy szexi szakállal, kócos hajjal, szomorú maciszemekkel, kivert kutyaként rótta Greenwich Village utcáit. Ráadásul saját maga adta elő a film gerincét adó folkszámokat, méghozzá olyan hangon, hogy abba beleborzongott a moziterem.