A szájba vizelés is lehet romantikus

The Duke of Burgundy
Vágólapra másolva!
A Délibáb és a Sintér mellett még egy másik magyar vonatkozású filmet is bemutattak a torontói filmfesztiválon. A The Duke of Burgundy-t a tiszteletbeli magyarnak számító Peter Strickland rendezte, aki sokáig Magyarországon élt, felesége magyar, és első filmjét (Varga Katalin balladája) Erdélyben forgatta, túlnyomórészt magyar színészekkel. 
Vágólapra másolva!

Strickland székely bosszútörténetét és a következő munkáját, a David Lynch világába illeszkedő, rémálomszerű Berberian Sound Studió-t (kritikánk) is szerettük, nagyon vártuk tehát a folytatást, de A The Duke of Burgundy-ra akkor is felkaptuk volna a fejünket, ha egy ismeretlen bolíviai elsőfilmes készíti. A Guardian szerint ugyanis ez a film "a leggyengédebb szerelmi történet valaha, amiben egy nő a szeretőjének a szájába vizel".

Annyira bizarrnak és egyedinek tűnik a film a korai kritikák alapján, és annyira egyöntetű rajongás övezi, hogy akár véletlenszerűen is kiragadhatnánk mondatokat a megjelent írásokból, azok mind csak tovább növelnék a kíváncsiságunkat.

Sidse Babett Knudsen ás Chiara D'Anna a The Duke of Burgundy című filmben Forrás: Toronto Film Festival

Strickland előző rendezésében a giallo műfajával játszott el ügyesen, most pedig a hetvenes években népszerű softcore erotikus filmekkel - az Emmanuelle-t, illetve Joe D'Amato és Jesus Franco munkáit emlegetik inspirációként a cikkek - teszi meg ugyanezt. A Telegraph "hajmeresztően pajzán"-nak nevezi a filmet, miközben az semmi meztelenkedést nem tartalmaz.

A The Duke of Burgundy egy lepkegyűjtő nő (Sidse Babett Knudsen a Borgen tévésorozatból) és a szobalánya (Chiara D'Anna) kezdetben is furcsa szerelmi kapcsolatát tárja elénk, amely az idő előrehaladtával egyre sötétebb irányt vesz. Szerepjátékot játszanak, és a szobalány azt szereti, ha megbüntetik.

A Guardian kritikusa szerint a film "ítélkezés nélkül foglalkozik az emberi szexualitás egyik ritkán kibeszélt oldalával". A Telegraph írója lelkesen dicséri a két főszerepet játszó két színészt, felhozza még Ingmar Bergman Personá-ját is, mint hasonló témát boncolgató művet, és szerinte "annyira izgató és nehezen megfogható a film, hogy az ember legszívesebben rögtön megnézné újra". Sőt, azt is megelőlegezi, hogy "másodszorra még jobban fogja szeretni".

Sidse Babett Knudsen a The Duke of Burgundy című filmben Forrás: Toronto Film Festival

A Screen Daily is kiemeli a filmbéli románc összetettségét és melankóliáját, és végül egy "különös, eredeti és ámulatba ejtő munkának" nevezi a The Duke of Burgundy-t. A Little White Lies nem kertel, rögtön kikiáltja mesterműnek és az idei torontói filmfesztivál talán legnagyobb felfedezésének.

A filmben több magyar színész is felbukkan kisebb szerepekben: Fatma Mohamed egy szimplán Ácsnak nevezett karaktert alakít, akinek köze lesz a kritikákban emberi vécének hívott szolgáltatáshoz. Rajta kívül szerepet kapott még az erdélyi származású Tompa Eszter, akit az Edina című rövidfilmben, vagy a Bibliotheque Pascal Lolitájaként láthattunk már. A film vágója Fekete Mátyás, a látványtervezője pedig Verebes Zoltán alias Pater Sparrow volt. A hazai bemutató időpontja egyelőre ismeretlen.