Ők nyerik az Oscart jövőre

Oscar 2015
Vágólapra másolva!
Decemberben újra felizzik Hollywoodban az Oscar-kampány, és a jelenlegi állásból már több fontos kategóriának ismerjük az éllovasát. Aki biztosra akar menni, szerintünk a Sráckor, Julianne Moore, Patricia Arquette, illetve a Batmanként befutott, most Birdmanként mennybemenő Michael Keaton győzelmére fogadjon. Az elkövetkező két és fél hónap azonban tartogathat még meglepetéseket, például legjobb rendezői Oscar-jelölést Angelina Jolie-nak, legjobb színésznői jelölést Jennifer Anistonnak és egy tizenkilencedik színészi jelölést Meryl Streepnek. 
Vágólapra másolva!

Évről évre egyre korábbra tevődik az Oscar-szezon kezdete Hollywoodban, és az idén már szeptember-október tájékán tudni lehetett, hogy ki az, aki biztosan ott lesz a 2015. január 15-én kihirdetett Oscar-jelöltek között. A főbb esélyesek közül hozzánk is megérkezett a Sráckor, a Holtodiglan, A Grand Budapest Hotel és az Éjjeli féreg, de januárban kezdődik a magyar mozikban az igazi Oscar-dömping a Rendíthetetlen, a Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje), A mindenség elmélete, a Vadon, a Kódjátszma, a Foxcatcher és a Vadregény bemutatásával. A 2015. február 22-i díjátadóig szinte minden Oscar-esélyest láthatnak a magyar filmrajongók. Filmfesztiválokon már vetítették a szezon színe-javát, pár késői bemutató kapcsán pedig az amerikai kritikákra hivatkozva tesszük meg tétjeinket a legfontosabb kategóriákban.

+ + +

Legjobb film, legjobb rendező

Egyelőre az a konszenzus, hogy az utóbbi bazierős két év után az idei termés nem éppen kiemelkedő. Sok a jó film, de kevés az igazi, örökkévalóságnak szóló mestermű. Ez persze megnyithatná a teret az év első felében bemutatott, nem kifejezetten Oscar-szezonra pozícionált filmek (például A Grand Budapest Hotel, Kálvária, Under the Skin) vagy a külföldi remekművek (Téli álom, Két nap, egy éjszaka, Leviatán, Ida stb.) előtt, de az Akadémia tagjai jobban szeretnek egy egyszerre eléjük rakott nagy tálból csemegézni, és ritkán vannak kísérletező kedvükben.

A Grand Budapest Hotel Forrás: InterCom

Ez azt jelenti, hogy a szeptembertől decemberig bemutatott, kifejezetten díjvadászatra kitalált, erőteljesen kampányolt filmekből kell összeszedniük öt és tíz közötti jelöltet. Amióta ezt a rendszert bevezették, mindig kilenc legjobb film jelölt volt (még az irtó gyenge 2012-es The Artist - Hadak útján - Rém hangosan és irtó közel évben is), idén sokan arra tippelnek, hogy kevesebb lesz.

Az alábbiakban azt a tíz filmet emeljük ki, amelynek legnagyobb esélye van arra, hogy bejut a legjobb 5-6-7-8-9-10-be, illetve a legjobb öt rendezői jelölt közé:

Sráckor (Boyhood, rendező: Richard Linklater)

Némileg megcáfolja, hogy csak az őszi-téli, eleve Oscarra időzített filmeknek lenne esélye a versenyben a tény, hogy egyelőre a januári Sundance filmfesztiválon bemutatott, majd a nyáron a mozikba küldött, mikro-költségvetésű Sráckor a legnagyobb fődíj-esélyes.

Sráckor Forrás: UIP Dunafilm

A győzelemhez kell egy jó kis kampánynarratíva (Gettómilliomos: a kis független film, amit majdnem be sem mutattak, A bombák földjén: az első Oscar-díjas női rendező, Az Argó-akció: Ben Affleck kimaradt a legjobb rendezői kategóriából, de a film mégis nyerhet stb.), ami a Sráckor esetében adja magát: tizenkét évig forgatták, a szereplők a szemünk láttára nőnek fel/öregszenek, azaz ilyen különleges film még sohasem volt.

- - -

Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) (rendező: Alejandro González Inárritu)

Az Akadémia tagjai imádják azokat a filmeket, amelyek némileg róluk is szólnak, így a színészi egóba tett fergeteges kirándulást is várhatóan zabálni fogják. A technikai kategóriákban is remekül fog teljesíteni és három színészt is jelölhetnek belőle, így sanszos, hogy a legtöbb jelöléssel indul majd neki a versenynek.

Birdman avagy (A mellőzés meglepő ereje) Forrás: InterCom

- - -

Selma (rendező: Ava DuVernay)

Egy Martin Luther King-filmbiográfia látatlanban is Oscar-esélyesnek számítana, de szerencsére nem Spielberg, Eastwood vagy más veterán rendező nyúlt a témához, hanem a független filmek világából érkezett Ava DuVernay, aki az első színes bőrű nő lehet, akit a rendezői kategóriában jelölnek. DuVernay filmje tehát nem egy hatásvadász történelemóra vonósokkal, hanem érzékeny portré, ami aktuálisabb, mint valaha. Producerei között ott van Brad Pitt és Oprah Winfrey, előbbi tavaly szerencsét hozott a 12 év rabszolgaság-nak, utóbbi viszont nem A komornyik-nak.

Selma Forrás: Paramount Pictures

- - -

Rendíthetetlen (Unbroken, rendező: Angelina Jolie)

Az idei Oscar egyik legnagyobb talánya, hogy történelmet ír-e az Akadémia két nő jelölésével a legjobb rendezők ötösében. Jolie-t imádják Hollywoodban színésznőként és jótét lélekként (mindkét minőségben nyert már Oscart), de ez még csak a második rendezése. Louis Zamperini olimpiai bajnok futó háborús hányattatásai mindenesetre kétségkívül Oscar ízlésének valók, és az sem hátrány, hogy a forgatókönyvet a Coen testvérek írták.

Rendíthetetlen Forrás: UIP Dunafilm

- - -

Kódjátszma (The Imitation Game, rendező: Morten Tyldum)

Alan Turing, az Enigma-kódot feltörő és ezzel közvetetten a második világháborút eldöntő matematikus története is nagyon Oscar-barát, ráadásul a legendás díjvadász Weinstein-stúdió áll mögötte. Ha az Akadémia nem ül fel a kritikusok által is sugallt Sráckor-vonatra, akkor könnyen megismétlődhet a 2011-es Social Network - A közösségi háló kontra A király beszéde eset, amikor előbbi minden kritikusi díj bezsebelése után hoppon maradt Weinsteinék közönségsikerével szemben.

Kódjátszma Forrás: Fórum Hungary

- - -

A mindenség elmélete (The Theory of Everything, rendező: James Marsh)

A Kódjátszma esélyeit némileg gyengíti, hogy nem az egyetlen brit zseniéletrajz a versenyben. Stephen Hawking, az ALS betegségben szenvedő fizikus első házasságának megható története nagyjából ugyanazt a szavazói bázist célozza meg, így jelölésre mindkettő elég voksot kaphat, de a győzelemhez gyengítik egymást.

A mindenség elmélete Forrás: UIP Dunafilm

- - -

Holtodiglan (Gone Girl, rendező: David Fincher)

Az az általános vélemény Hollywoodban, hogy David Finchert nem szereti az Akadémia, és a rendező nem is próbál a szívükbe férkőzni. Az igaz, hogy a Social Network-kel csúnyán pofára ejtették, de a Benjamin Button 13 vagy a sokkal kevésbé Oscar-barát A tetovált lány öt jelölése nem rossz teljesítmény. Idén viszont az Oscarnak nagyobb szüksége van Fincherre, mint fordítva, elvégre a Holtodiglan lehet az egyetlen olyan jelölt, amit széles tömegek is láttak, és ami anyagi szempontból (160 milliós amerikai bevételnél tart éppen) is hollywoodi sikertörténetnek számít.

Holtodiglan Forrás: InterCom

- - -

Whiplash (rendező: Damien Chazelle)

Lehet, hogy túl optimista a mindössze 29 éves Damien Chazelle Sundance-nyertes filmjét a fő kategória esélyesei közé sorolni, de a vérig hajtó jazzdobos és szadista tanárának párbaját mindenki imádta, aki látta. A Sundance filmfesztivál nyerteseire márpedig az Akadémia is odafigyel, és könnyen lehet, hogy a Whiplash-t is úgy elhalmozza jelölésekkel, mint két éve A messzi dél vadjai-t.

Whiplash Forrás: Mozinet

- - -

A Most Violent Year (rendező: J. C. Chandor)

Rögtön két tavalyi tévedést orvosolhat az Akadémia ezzel a jelöléssel, hiszen Chandor előző filmje, a Minden odavan ugyanúgy kimaradt tavaly a fontosabb kategóriákból, mint főszereplője Oscar Isaac áttörése, a Llewyn Davis világa. A maffiaeposzok általában jól teljesítenek az Oscar-versenyben, és az A Most Violent Year már megnyerte az egyik legfontosabb szezon eleji díjat, a National Board of Review legjobb filmnek járó kitüntetését.

A Most Violent Year Forrás: A24

- - -

Foxcatcher (rendező: Bennett Miller)

A cannes-i bemutató idején még tuti Oscar-befutónak tűnt a birkózókat pátyolgató milliárdos paraarc, John du Pont elképesztő története, de egyelőre nem hajrázik túl jól a díjszezonban, és végül kipottyanhat a fontosabb kategóriákból. Pedig Bennett Miller rendezőnek eddig minden (na jó, mindkét: Capote, Moneyball) filmjét jelölték Oscarra, és megérdemelné, hogy folytatódjon a sikerszéria.

Foxcatcher Forrás: InterCom

Futottak még: Ha a fent bemutatottak közül bármelyik film kicsusszanna, lesben áll a Csillagok között, a Mr. Turner, az A Grand Budapest Hotel, a Vadon, a Vadregény és az American Sniper.

Tippünk a végső befutóra (legjobb film): Sráckor
Tippünk a végső befutóra (legjobb rendező): Richard Linklater (Sráckor)
Az Akadémia figyelmébe ajánljuk: A Grand Budapest Hotel

+ + +

Legjobb férfi főszereplő

Jó esély van rá, hogy idén mind az öt színész első jelölt legyen, és arra is, hogy a tavalyi évhez hasonlóan mind legjobb film versenyzőből kerüljön ki.

Steve Carell (Foxcatcher)

A hivatal vicces főszereplőjét láthattuk már pár drámai szerepben, de erre a metamorfózisra mégsem volt senki felkészülve. A milliomos sportbarát, John du Pont az év egyik leghátborzongatóbb karaktere, Carrell pedig szinte felismerhetetlen a műorr mögött. Filmbéli konkurenciája a szintén a főszereplők között indított Channing Tatum, aki szintén elképesztően jó, bár szerepe kevésbé látványos.

Steve Carell a Foxcatcher című filmben Forrás: InterCom

- - -

Benedict Cumberbatch (Kódjátszma)

A Kódjátszma szerintünk egyértelműen a főszereplőjének köszönheti, hogy az év egyik legméltatottabb filmje lett, ezért célszerű lenne az utóbbi években páratlan színészi áttörést végrehajtott Cumberbatchet díjazni érte, bár ő valószínűleg visszatérő vendég lesz ebben a kategóriában a következő években.

Benedict Cumberbatch a Kódjátszma című filmben Forrás: Fórum Hungary

- - -

Michael Keaton (Birdman)

Keaton viszont több mint három évtizedes díjazatlan karrierrel a háta mögött gyűjtheti be első Oscar-jelölését. Ő a kategória életműdíjat érdemlő veteránja, bravúros visszatérője és önironikus, karrierösszegző metaalakítást nyújtó kuriózuma - ezek közül már egy is elég szokott lenni a győzelemhez, ráadásul a Birdman az egyik legnagyobb favorit a fő kategóriában is, így mindenképpen visz egy-két fontos kategóriát. Birdman kapcsán persze lehetetlenség nem asszociálni Keaton Batmanjére, de Keaton csak a harmadik denevérember lehet, aki Oscart nyer George Clooney és Christian Bale után.

Michael Keaton a Birdman című filmben Forrás: InterCom

- - -

Eddie Redmayne (A mindenség elmélete)

Redmayne már két éve is egész közel került egy mellékszereplői jelöléshez a Nyomorultak-ért, de Stephen Hawking megformálása álomszerep minden fiatal színész számára és megbízhatóan pipálja ki az összes Oscar-hívószót: igaz történet, valós személy, betegség, fizikai kihívás, őrült zseni, és valószínűleg legjobb film jelölt.

Eddie Redmayne A mindenség elmélete című filmben Forrás: UIP Dunafilm

Az ötödik helyre: Minden évben őrült tülekedés van a jelölésért ebben a kategóriában, így minden évben pofára is ejtenek egy-két bombabiztosnak tűnő jelöltet. Idén David Oyelowonak (Selma) muszáj lenne helyet csinálni Martin Luther King megformálásáért, de a cannes-i legjobb színész nyertes Timothy Spallnak (Mr. Turner) is itt lenne a helye, csakúgy, mint az utoljára 18 éve jelölt Ralph Fiennes-nak (A Grand Budapest Hotel). Tavaly pechje volt Oscar Isaacnak a Llewyn Davis világá-val, és idén is lehet, hogy pont kimarad az A Most Violent Year-ért. Bradley Cooper viszont zsinórban a harmadik jelölését gyűjtené be, ha jelölnék az American Sniper főszerepéért (utoljára ez a bravúr Rennée Zellwegernek és Russell Crowe-nak jött össze, előbbi harmadik, utóbbi második nekifutásra nyert is) és maradhat még jóindulat tavalyról Matthew McConaughey-nek is a Csillagok között-ért.

Jake Gyllenhaal az Éjjeli féreg című filmben Forrás: Big Bang Media

Kellemes meglepetés lenne az egyre izgalmasabb karrier-újrapozícionálást végrehajtó Jake Gyllenhaal elismerése, de az Éjjeli féreg nem túl Oscar-barát, ellentétben a konkurensek filmjeivel. Ha pedig lenne az év felfedezettje díj, akkor arra Jack O'Connell (Rendíthetetlen, Starred Up, '71) lenne a megkerülhetetlen éllovas, a bebetonozott mezőnyben viszont számára inkább egy Golden Globe-jelölés lehet a maximum.

Tippünk a végső befutóra: Michael Keaton (Birdman)
Az Akadémia figyelmébe ajánljuk: Jake Gyllenhaal (Éjjeli féreg)

+ + +

Legjobb női főszereplő

Felicity Jones (A mindenség elmélete)

Az Akadémia egyik kedvenc női típusát, "a támogató feleséget" általában a mellékszereplők közé száműzik, de A mindenség elmélete producerei idejekorán eszméltek, hogy soványka az idei mezőny, és érdemes lenne Jonest a főszereplők között indítani. Mivel a film Stephen Hawking első feleségének visszaemlékezései alapján készült, és a harmincéves színésznő egyenrangú szereplőtárs, ez egy okos döntés volt.

Felicity Jones A mindenség elmélete című filmben Forrás: UIP Dunafilm

- - -

Julianne Moore (Still Alice)

Négy jelölés és tucatnyi jelölésre érdemes alakítás után végre eljött Julianne Moore ideje. Éllovasstátusza megkérdőjelezhetetlen, mindenki imádja Hollywoodban, és akarnak Oscart adni neki, csak a megfelelő pillanatra és filmre vártak.

Julianne Moore a Still Alice című filmben Forrás: Sony Pictures Classics

Most mindkettő adott, tekintve, hogy nincs túl erős konkurenciája és végül nem a Cannes-ban legjobb színésznői szobrot nyert, vitriolos Hollywood-szatíráért, a Térkép a csillagokhoz-ért kampányol, hanem az ellenállhatatlanul megható Still Alice-ért. A szerep elsőre Oscarért esedezésnek hangozhat (Alzheimer-kóros családanya), de szó sincs erről, Moore elkötelezett játékában egy hamis rezdülés sincs, és már egy-egy pillantásával is képes bőgőmasinát csinálni a legkeményebb nézőből is. Nagyon megérdemelt győzelem lesz.

- - -

Rosamund Pike (Holtodiglan)

Sokan arra számítanak, hogy a Holtodiglan antihősnője végül kipottyan a legjobb ötből, mert antipatikus karakter, és az épp most szült Pike nem ér rá kampányolni, de ez nagyon szomorú lenne, mert a Holtodiglan az egyetlen nagy hollywoodi stúdiófilm, amely ilyen izgalmas, ellentmondásos női karaktert adott a filmvilágnak idén, és az Akadémia férfiak esetében pont hogy imádja a világraszóló szociopatákat. Reménysugár, hogy a hasonló ponyvaregény-alapanyagból készült előző Fincher-film felfedezettjét, Rooney Marát is jelölték három éve.

Rosamund Pike a Holtodiglan című filmben Forrás: InterCom

- - -

Reese Witherspoon (Vadon)

Ezt a jelölést már akkor borítékolni lehetett, amikor bejelentették, hogy Witherspoon fogja megformálni a válása, kábítószer-függősége és anyja halála elől négyezer kilométeres túrára induló regényhősnőt.

Reese Witherspoon a Vadon című filmben Forrás: Fox Searchlight Pictures

Korán nyert Oscart (A nyughatatlan, 2005), ám karrierje utána mélyrepülésbe kezdett, most viszont összeszedte magát, és ez a jelölés új lendületet adhat neki. Faramuci helyzet, hogy ő a Holtodiglan egyik producere, így ha Pike-ot is jelölik, azzal a színésznővel versenyezhet, aki lenyúlta a szerepet, amit eredetileg saját magának akart.

- - -

Az ötödik helyre: Nem fair kétévente amiatt nyávogni, hogy alig lehet feltölteni ezt a kategóriát, hiszen inkább csak arról van szó, hogy az Akadémia évről évre maximum 20-25 filmből szemezget minden kategóriába jelölteket, és annak a 20-25 filmnek a nagy része férfiakról szól. Hiába mondta a kategória legutóbbi nyertese, Cate Blanchett a köszönőbeszédében, hogy a nőkről szóló filmek igenis érdeklik az embereket, Amerikában ez továbbra sem igaz, így nem ártana, ha az Akadémia körülnézne például a francia nyelvű filmek között: Anne Dorvalnak (Mommy) vagy Marion Cotillardnak (Két nap, egy éjszaka) kétségkívül itt lenne a helye.

Marion Cotillard a Két nap, egy éjszaka című filmben Forrás: Mozinet

Cotillard helyzete egyébként speciális, mert hiába nyert első nekifutásra hét éve a Piaf-ért, azóta sorra nyújtja a még jobb alakításokat, és mégsem jön össze neki a második jelölés. Idén ráadásul nemcsak a Két nap, egy éjszaká-ban volt szenzációs, hanem a Weinstein-stúdió által kukába dobott The Immigrant-ben is, amiben angolul és lengyelül beszélt - egy kései kampány még könnyen bedolgozhatná a jelöltek közé. Különben viszont maradnak a szokásos nevek: Amy Adams (Big Eyes), Hilary Swank (The Homesman), Jessica Chastain (Egy szerelem története: A nő). Hajrázik a jelölésért a "smink nélküli depressziós karakter = Oscar" iskola képviseletében Jennifer Aniston (Cake) is, és abban biztosak vagyunk, hogy a Golden Globe szavazói be is dőlnek neki, de a lehetséges meglepetésjelöltek közül jobban örülnénk a csodaszép Gugu Mbatha-Raw elismerésének akár a Belle, akár a Beyond the Lights című filmjéért.

Tippünk a végső befutóra: Julianne Moore (Still Alice)
Az Akadémia figyelmébe ajánljuk: Marion Cotillard (Két nap, egy éjszaka)

+ + +

Legjobb férfi mellékszereplő

Meglepő módon nincs nagy tülekedés ebben a kategóriában, sőt az ötödik helyre, úgy tűnik, lasszóval kell majd érdemes jelöltet találni. Négyen viszont be vannak betonozva, és a győzelem is nagyjából eldőlt.

J. K. Simmons (Whiplash)

Simmons az a típusú színész, aki egy rakás kiváló filmben szerepel, de mindig meghúzódik a háttérben, sohasem ő nyúlja le a show-t. Na de a Whiplash-sel nem ez a helyzet! Az őrült jazzdoboktató szerepében látványosan egyensúlyozik a zseniális, inspiráló csodatanár és a nyilvánvaló pszichopata között, ez élete szerepe, szinte biztos, hogy megnyeri érte az Oscart.

J.K. Simmons a Whiplash című filmben Forrás: Mozinet

- - -

Edward Norton (Birdman)

A kétszeres korábbi jelölt és a film főszereplőjével, Michael Keatonnal együtt nagy visszatérő Nortonnak van egyedül esélye megszorongatni Simmonst a győzelemért, és ha a Birdman nagyon bejön az Akadémiának, akkor a film viheti mindkét férfiszínész-kategóriát. De egyelőre inkább arra tippelünk, hogy Norton pár éven belül egy másik szerepért nyer.

Edward Norton a Birdman című filmben Forrás: InterCom

- - -

Mark Ruffalo (Foxcatcher)

Két Hulk is lesz ebben a kategóriában, már csak Eric Bana hiányzik, de Ruffalót Nortonhoz hasonlóan váratják még egy kicsit, főleg, hogy a Foxcatcher esélyei halványulnak, és a film három férfi alakítása közül az övé a legvisszafogottabb.

Mark Ruffalo a Foxcatcher című filmben Forrás: InterCom

- - -

Ethan Hawke (Sráckor)

Hawke-nak ez lesz a negyedik Oscar-jelölése, de csak a második színészként, ugyanis a Mielőtt-trilógia második és harmadik darabjáért Julie Delpyvel és Richard Linklaterrel együtt a legjobb adaptált forgatókönyv kategóriában versenyzett. Most ismét Linklater hoz neki szerencsét, bár színészi Oscarra a Sráckor-nak inkább a kategória női párjában van nagyobb esélye.

Ethan Hawke a Sráckor című filmben Forrás: InterCom

Az ötödik helyre: Érdekes, hogy a színésznőknél évről évre megy a machinálás, hogy kit lehetne átpaterolni a mellékszereplőkhöz egy-egy biztosabb jelölés reményében, de a túlzsúfolt férfi főszereplők közül senki nem mozdul erre, így vagy becsusszan ide egy korábbi jelölt, mint Tom Wilkinson (Selma), Tim Roth (Selma), Robert Duvall (A bíró), Josh Brolin (Beépített hiba) vagy a Rendíthetetlen jelenettolvaja, a Miyavi nevű japán popsztár szerzi meg az utolsó helyet.

Tippünk a végső befutóra: J. K. Simmons (Whiplash)
Az Akadémia figyelmébe ajánljuk: Tyler Perry (Holtodiglan)

+ + +

Legjobb női mellékszereplő

Nagyobb a verseny, és több a sztár, mint a női főszereplőknél, sőt a két éllovas (Arquette és Chastain) simán indulhatott volna főszereplőként is, itt viszont nagyobb esélyük van nyerni.

Patricia Arquette (Sráckor)

Richard Linklater többször hangsúlyozta, hogy a Sráckor címe lehetett volna "Anyaság" is, elvégre a gyerekek felcseperedése a szülői, és különösen az anyai szemszögből is átélhető a film nézése közben. Arquette így voltaképpen a film női főszereplője, és a legjobb esélye, hogy a fődíj mellett egy fontos színészi díjat is elhozzon. Huszonöt éve dolgozik, már-már veteránnak számít, és ez lesz az első Oscar-jelölése, valószínűleg nem mulasztják el a lehetőséget, hogy most díjazzák.

Patricia Arquette a Sráckor című filmben Forrás: UIP Dunafilm

- - -

Jessica Chastain (A Most Violent Year)

Szegény Jessica Chastain rövid idő alatt a Julianne Moore-Amy Adams, és sokáig a Kate Winslet-típusú színésznők ligájába került, akik mindig jók, szinte minden évben versenyben vannak, ezért a szavazók általában úgy vannak velük, hogy "jó, most pont nem, de majd jövőre!".

Jessica Chastain az A Most Violent Year című filmben Forrás: A24

A jelölésért ráadásul most is először saját magát kell legyőznie, hiszen két másik filmjéért is esélyesnek számított (Csillagok között, Egy szerelem története: A nő). Ahogy Winsletnek és Moore-nak, neki is el fog jönni az ideje, és remélhetőleg főszereplői kategóriában nyer majd.

- - -

Laura Dern (Vadon)

Laura Dern idén mindenki kedvenc filmes anyukája lett a Csillagainkban a hiba és a Vadon miatt, bár utóbbiban a mindössze kilenc évvel fiatalabb Witherspoon a lánya. 23 éve kapta első és utolsó Oscar-jelölését (Rózsa és tövis), ráadásul mostanában a Megvilágosultam című HBO-sorozatnak köszönhetően újra visszaküzdötte magát az A ligába, megérdemelne egy második jelölést.

Laura Dern a Vadon című filmben Forrás: Fox Searchlight Pictures

- - -

Emma Stone (Birdman)

Az Akadémia imád huszonéves fiatal tehetségeket "felfedezni" egy-egy jelöléssel, és Stone már évekkel ezelőtt megkaphatta volna a magáét, ha nem szerződött volna le A csodálatos Pókember-szériára. A Birdman-ben viszont övé a szuper, Oscar-ceremónián is bejátszható monológ és a felejthetetlen utolsó jelenet, így nem csoda, hogy lenyomja a jelölésért hasonlóan érdemes szereplőtársait, Naomi Wattst és Andrea Riseborough-t.

Emma Stone a Birdman című filmben Forrás: InterCom

Az ötödik helyre: Aki biztosra akar menni, Keira Knightley-ra (Kódjátszma) fogadjon, bár neki volt idén két érdekesebb alakítása is (Laggies, Szerelemre hangszerelve), de a legjobb film jelöltek mindig húzzák magukkal, akit csak lehet. Egyvalaki van, aki boríthatja ezt a szépen kialakult ötöst, mégpedig Meryl Streep, aki tizenkilencedik jelölését szerezheti a Vadregény éneklő boszorkányával. Az általános tapasztalat az, hogy Streepet minden adandó alkalommal jelölik, és harmadik, nem túl megérdemelt Oscarja (mármint A Vaslady miatt nem megérdemelt, egyébként persze többet is érdemelne) után sem untak rá.

Meryl Streep a Vadregény című filmben Forrás: Fórum Hungary

Meglepetést okozhat még Kristen Stewart is a Still Alice-ben nyújtott szimpatikus alakításával (ráadásul a Sils Maria felhői-ben is isteni volt), bár elképzelhető, hogy ott csak Julianne Moore alakítására koncentrálnak és a Holtodiglan Rosamund Pike-ja is elhomályosíthatja a film remek mellékszereplőit Carrie Coont és Kim Dickenst. Kevés szó esik Rene Russo briliáns visszatéréséről az Éjjeli féreg-ben, pedig ő legalább annyira megérdemelné a női mellékszereplői jelölést, mint Jake Gyllenhaal a férfi főszereplőit.

Tippünk a végső befutóra: Patricia Arquette (Sráckor)
Az Akadémia figyelmébe ajánljuk: Tilda Swinton (Snowpiercer)

+ + +

Legjobb külföldi film

A legjobb nem angol nyelvű film esélyeseit pár hete külön cikkben foglaltuk össze, a mezőny azóta nem sokat változott; továbbra is a Leviatán (Oroszország), az Ida (Lengyelország), a Két nap, egy éjszaka (Belgium), a Timbuktu (Mauritánia), a Gett - Válólevél (Izrael) és a Lavina (Svédország) a legnagyobb esélyesek, de ott csaholnak Mundruczó Kornél kutyái is az első 10-15 környékén, és december 20-án megtudjuk, hogy a kilencre szűkített előzetes listára felkerül-e a Fehér Isten.

A győzelemre a legnagyobb esélyesnek az orosz Leviatán-t tartottuk, de a szezon első fontos díjait inkább a lengyel Ida vitte, így lehet, hogy Lengyelország tizedik jelölését (kilencből négyszer Andrzej Wajdának köszönhették, aki ezzel 2007-ben behozta a régió rekorderét, Szabó Istvánt) végre először díjra váltja.

Tippünk a végső befutóra: Ida (Lengyelország)
Az Akadémia figyelmébe ajánljuk: Mommy (Kanada)