Ők állnak a magyar Oscar útjában

Oscar 2014, Alabama és Monroe
Vágólapra másolva!
Az már eldőlt, hogy Magyarország a legjobb idegen nyelvű film kategóriájában A nagy füzetet nevezi a jövő évi Oscarra. De mit kellene überelnie ahhoz, hogy díjazott lehessen márciusban? A nemzetközi mezőny nem gyenge: a slágertémának számító második világháborús drámákon kívül olyan világszerte megbecsült művészek szállnak versenybe, mint Wong Kar-wai, Asghar Farhadi vagy Andrzej Wajda. Itt van Cannes, Berlin és Velence krémje, de ha az Amerikai Filmakadémia merészebb hangulatba kerül, díjazhat szexre vágyó chilei nénit, kertvárosi holland családot terrorizáló csavargókat vagy pedofilgyanúba keveredett óvó bácsit. 
Vágólapra másolva!

Az október elsejei határidőig nevezett 69 alkotásból azt a 21-et válogattuk ki, amelyeket mi a legérdekesebbnek és legesélyesebbnek ítélünk. Esélyeket egyelőre szándékosan nem latolgatunk, mert felesleges: az Oscar-bizottság híres a kiszámíthatatlanságáról ebben a kategóriában. A jelöltek körét január elején szűkítik le kilencre, majd az öt hivatalos jelöltet január közepén hirdetik ki.

- - -

Franciaország: Renoir (Gilles Bourdos)

A franciáknak kézenfekvő döntés lett volna a cannes-i fődíjat nyert Adele életé-t nevezni, de a film forgalmazója tojik az Oscarra ("senkit sem érdekel ez a kategória”), és nem voltak hajlandóak az Amerikai Filmakadémia határidejéhez igazítani a hazai bemutatót. Így Franciaország a szerelmes leszbikusok helyett egy sokkal hagyományosabb, életrajzi filmet, Gilles Bourdos Renoir-ját nevezte, noha a híres festő vászonra vitt élete nem büszkélkedhet az Arany Pálmához mérhető elismerésekkel.

Renoir Forrás: Academy Awards

Stratégiájuk hosszú távon mégis kifizetődhet, hiszen az Amerikai Filmakadémia hagyományosan vevő az életrajzi filmekre, legalábbis sokkal inkább, mint a negyedórás leszbikusszex-jelenetekre. Szóba kerülhetett volna még egy másik nagy cannes-i kedvenc, A múlt is, de azt végül a rendező, Asghar Farhadi hazája, Irán nevezte.

+ + +

Románia: Anyai szív (Calin Peter Netzer)

Anyai szív Forrás: Academy Awards

Logikus, hogy a románok a Berlinben már bizonyított, Arany Medve- és a kritikusok FIPRESCI-díjával jutalmazott Anyai szív című filmet küldik idén versenyre a legjobb külföldi filmnek szánt Oscarért. A film főhőse elgázol egy gyereket, de jómódú anyja foggal-körömmel próbálja megvédeni őt az igazságszolgáltatástól. A bűnről és bűnhődésről szóló megrázó történet a romániai bizottság teljes egyetértésével indul tengerentúli útjára és az évek óta töretlenül tartó, nemzetközi filmfesztiválokon evidens román térhódítás első olyan darabja lehet, amelyik végre az Amerikai Filmakadémia elismerését is elnyeri.

+ + +

Dánia: A vadászat (Thomas Vinterberg)

Mads Mikkelsen az idén is végigvonulhat a vörös szőnyegen, a tavalyi Egy veszedelmes viszony után most A vadászat-ot képviselve, amely a dokumentumfilmek mezőnyében továbbra is esélyes Az ölés aktusá-t legyőzve lett a dánok küldöttje. A film egy pedofíliával gyanúsított óvó bácsi sorsát követi nyomon, aki egyik napról a másikra a kis közösség első számú közellenségévé válik, és lassan elveszít szinte mindent és mindenkit, aki vagy ami fontos volt számára.

A vadászat Forrás: Academy Awards

A dánok nem is olyan régen, 2010-ben nyerték meg legutóbb a kategória győztesének járó szobrocskát Susanne Bier Egy jobb világ című alkotásával. A vadászat sokkal inkább emlékeztet Susanne Bier tradicionálisabb stílusára, mintsem a Dogma-mozgalommal feltűnt Vinterberg lázadó korai filmjeire, és ez a bevált recept a világsztár (és merész jövendölések szerint férfi főszereplő kategóriában is jelölésre esélyes) Mikkelsen kombinációjával a kategória éllovasává teheti a dánokat.

Kritikánk: A gyerekek nem hazudnak?

+ + +

Irán: A múlt (Asghar Farhadi)

Már említettük, hogy a franciáknál felmerült Farhadi filmjének nevezése, de végül úgy döntöttek, hogy nem elég, ha a helyszín, a nyelv, a stáb és a főszereplők egy része francia, legyen a rendező is az. A múlt majdnem két szék közül a földre esett, mivel az irániak meg kissé túl franciásnak találták, de a Nader és Simin - Egy elválás története 2011-es győzelme után Farhadi idén is esélyt kapott, hogy újabb Oscar-díjjal térhessen haza.

A múlt Forrás: Academy Awards

A múlt egy francia-iráni házaspár válását meséli el: a férfi úgy dönt, hogy hosszú évek után visszatér szülőföldjére, míg a nő egy új kapcsolatba bonyolódik. Bérénice Bejo alakítása elnyerte a legjobb színésznőnek járó díjat a cannes-i fesztiválon, és egy gyengébb évben idegen nyelvű létére is esélye lehetne a színésznők mezőnyében, főleg, hogy Bejo már korábbi Oscar-jelölt A némafilmes-ért. Az irániak egyébként tavaly tüntetően nem indultak a legjobb idegen nyelvű film kategóriában, de úgy látszik, az újabb dicsőség reményében félretették a büszkeségüket és az amerikaiakkal szembeni ellenérzéseiket.

Kritikánk: A francia válás nehezebb, mint az iráni

+ + +

Olaszország: A nagy szépség (Paolo Sorrentino)

A nagy szépség Forrás: Academy Awards

Bár Cannes-ból üres kézzel távozott, hazájában öt díjat is bezsebelt Paolo Sorrentino legújabb filmje. A nagy szépség egy cinikus, idősödő író szemein át mutatja be a mai Róma hamis csillogását jó pár kikacsintással Fellinire, akit az Oscar szavazói is értékeltek, ráadásul nem csak ebben a kategóriában. Olaszország kereken tízszer nyerte el a legjobb idegen nyelvű filmnek járó Oscart, ezzel pedig rekordtartónak számít, de az elmúlt öt év nem hozott nagy sikereket számukra.

Kritikánk: Róma, a felszínesség városa

+ + +

Hongkong: A nagymester (Wong Kar Wai)

A nagymester Forrás: Academy Awards

Sokaknak csalódást okozott Wong Kar-wai új filmje, A nagymester, mégis ez a film képviseli Hongkongot az idén. A kínai rendező egy újabb életrajzi ihletésű alkotással színesíti a mezőnyt, melynek főszereplője a híres harcművészmester, Ip Man, akit elsősorban Bruce Lee tanítójaként ismerhetünk. 2000-ben már versenyzett Wong Kar-wai-film (Szerelemre hangolva), de Oscar-díjat eddig még egyetlen hongkongi film sem vihetett haza.

Kritikánk: Nincs is szebb, mint egy jó verekedés

+ + +

Lengyelország: Walesa. Czlowiek z nadziei (Andrzej Wajda)

Walesa. Czlowiek z nadziei Forrás: Academy Awards

Vérbeli nemzeti alkotással pályáznak a lengyelek a szoborra: legnagyobb rendezőjük, Andrzej Wajda Lech Walesáról forgatott filmjét nevezik. Walesa hajógyári elektrotechnikusból lett Nobel-békedíjas lengyel államfő, és vált egy csapásra a lengyel nép ikonikus alakjává, kész csoda, hogy a róla készült életrajzi film ennyi ideig váratott magára. Mindenesetre úgy tűnik, megérte várni, a velencei fesztivál kritikusai és közönsége egyaránt lelkesen fogadták a filmet, és a lengyel Oscar-bizottság is egyhangúlag ítélte a legesélyesebbnek.

+ + +

Németország: Zwei Leben (Georg Maas és Judith Kaufmann)

Valószínűleg a németek nem akartak kockáztatni a huszonéves csellengő fiúról szóló Oh Boy-jal, inkább egy sokkal esélyesebbnek tűnő második világháborús drámát választottak Németország képviseletére.

Zwei Leben Forrás: Academy Awards

A Zwei Leben-t nem is annyira a háborút megélő család történetének boncolgatása, hanem inkább az Oscar-díjra már kétszer jelölt norvég színészlegenda, Liv Ullmann és a Németországban népszerű Juliane Köhler (aki a 2003-as nyertesük, a Hontalanul Afrikában főszereplője is volt) teszi ígéretes versenyzővé. Utoljára 2006-ban A mások élete hozta haza a németeknek az aranyszobrot, de az utóbbi egy évtizedben hatszor szerepeltek a jelöltek között, és minden alkalommal történelmi filmmel.

+ + +

Mexikó: Heli (Amat Escalante)

Heli Forrás: Academy Awards

Egy fiatal lány és egy rendőrtiszt ellentmondásos szerelmi története képviseli Mexikót a nyolcvanhatodik Oscar-gálán. A Heli már valóra váltotta Amat Escalante álmait, hiszen Cannes-ban elnyerte vele a legjobb rendezőnek járó díjat, de hiába volt a cannes-i zsűri elnöke Spielberg, egy ilyen lassú és erőszakos film (az egyik jelenetben felgyújtják egy férfi péniszét, a másikban kitekerik egy cuki kiskutya nyakát) könnyen megfekheti az Akadémia szavazóinak gyomrát.

+ + +

Bosznia-Hercegovina: Epizód egy vasgyűjtő életéből (Danis Tanovic)

Epizód egy vasgyűjtő életéből Forrás: Academy Awards

A bosnyák film egy valóban megtörtént esetet mesél el: az amatőr színész Nazif Mujic újrajátssza a kamerák előtt életének azt a pár napját, amikor a felesége elvetélt, az orvosok viszont biztosítás hiányában megtagadták az ellátását. Tanovic már begyűjtött egy Oscar-díjat 2001-ben a Senkiföldje című háborús drámájáért, és az Epizód egy vasgyűjtő életéből is jól szerepelt eddig: Berlinben három díjat is elnyert, köztük a zsűri nagydíját és a legjobb színésznek járót, Nazif Mujic alakításáért, de a realizmus általában nem nyerő ebben a kategóriában.

+ + +

Chile: Gloria (Sebastian Lelio)

Gloria Forrás: Academy Awards

Sebastian Lelio filmje már a sokadik az idei válogatásban, amely a Berlinben nyújtott teljesítménye alapján indul a legjobb idegen nyelvű film díjáért. A Gloriá-t három díjjal is jutalmazták, többek közt a legjobb színésznőnek járó Ezüst Medvével Paulina García játékáért. A chilei fővárosban, Santiagóban játszódó történet főszereplője Gloria (Paulina García), egy szabadelvű, középkorú asszony, akire rátalál a szerelem egy volt haditengerészeti tiszt személyében.

Kritikánk: Ránctalanító kéj

+ + +

Szaúd-Arábia: Wadjda (Haifa Al-Mansour)

Szaúd-Arábia az idén indul első alkalommal a legjobb idegen nyelvű filmnek járó címért. Külön érdekesség, hogy első versenyzőjük egyben az első olyan film az iszlám országban, amelyet női rendező forgatott.

Wadjda Forrás: Academy Awards

Ezek a háttérinformációk már eleve érdekes és esélyes nevezetté teszik a Wadjdá-t, nem mintha csak ennyit tudna felmutatni, hiszen tavalyi, velencei debütálása óta mindenhol lelkesen fogadták a filmet, amit a számtalan díj is bizonyít, Dubajtól Los Angelesen át Rotterdamig. A címbéli kislány minden vágya, hogy megvehesse magának álmai zöld biciklijét, a pénzgyűjtés leghatásosabb módjának pedig a Korán-szavalóverseny megnyerése tűnik.

+ + +

Szingapúr: Ilo Ilo (Anthony Chen)

Ilo Ilo Forrás: Academy Awards

Még nálunk is nagy siker volt az Ilo Ilo, a film a nemrégiben megrendezett CineFesten kiérdemelte a zsűri nagydíját, amelyet a rendező egyébként személyesen vett át Miskolcon. Anthony Chen első nagyjátékfilmje egy fiatal fiú és a család bejárónője között szövődő barátságot meséli el, miközben képet ad a kilencvenes évek végén Ázsiába is begyűrűző gazdasági válságról.

+ + +

Hollandia: Borgman (Alex van Warmerdam)

Borgman Forrás: Academy Awards

Alex van Warmerdam thrillerében, a Borgman-ban egy csavargó változtatja rémálommá a sznob felső-középosztálybeli család mesebeli életét. A hollandok számára nem volt túl nehéz a választás, hiszen a film szépen teljesített a fesztiválokon, és bár a cannes-i közönséget erősen megosztotta, már önmagában az is nagy szó, hogy a holland film - az elmúlt negyven évben először - versenyzett a fesztivál mezőnyében. Valószínűleg túl groteszk lesz az Akadémia ízlésének, bár a Dogtooth jelölése óta már semmin sem lepődünk meg.

+ + +

Belgium: Alabama és Monroe (Felix Van Groeningen)

Alabama és Monroe Forrás: Academy Awards

Elise (Veerle Baetens) és Didier (Johan Heldenbergh) olyan szerelmesek, akik bár a legtöbb dologban nem értenek egyet, mégis harmóniában élik életüket. Az idill akkor törik meg, amikor lányuk súlyos betegségével kell szembenézniük. Felix van Groeningen filmje elég könnyet csalt ki a szemekből ahhoz, hogy a Berlinalén és a Tribeca filmfesztiválon is jutalmazzák, és az Európai Parlament Lux-díjának is egyik legnagyobb idei esélyese. A film kissé megosztó, de akik imádják, azok szenvedélyesen imádják, és a zenéje is óriási siker.

+ + +

Kanada: Gabrielle (Louise Archambault)

Gabrielle Forrás: Academy Awards

Egy rendhagyó szerelmi történettel lép be az aranyszoborért versengő országok közé Kanada. A Williams-szindrómás fiatal lány egy kóruspróbán ismerkedik meg szintén fogyatékkal élő barátjával, de nem mindennapi szerelmüknek meg kell küzdenie az emberek rosszallásával. Archambault romantikus drámája közönségdíjas lett a Locarnói Nemzetközi Filmfesztiválon, és Torontóban is jó visszhangja volt.

+ + +

Brazília: Neighboring Sounds (Kleber Mendonca Filho)

Neighboring Sounds Forrás: Academy Awards

Ugyan a Neighboring Sounds már 2012-ben elstartolt Rotterdamban, forgalmazási okok miatt csak az idei Oscar mezőnyében versenyezhet. Kleber Mendonca Filho társadalomkritikus filmje egy külvárosi lakóközösségről és a környéket vigyázó biztonsági őrökről szól. 2012-ben és 2013-ban a brazil thriller összesen tizenkét díjat hozott a konyhára. A Neighboring Sounds Oscar-győzelme a kategória első szobrát jelentené Brazília számára.

+ + +

Spanyolország: 15 anos y un día (Gracia Querejeta)

15 anos y un día Forrás: Academy Awards

Nem, ezúttal nem Almodóvar filmjét küldik versenyre a spanyolok. Ugyan a rendező már öt alkalommal képviselte hazáját, 1999-ben a Mindent anyámról nyert is, idei filmje, a Szeretők, utazók még csak fel sem merült a válogatásnál, ami műfaja és minősége miatt is érthető. Hosszas vacillálás után a befutó végül Gracia Querejeta 15 anos y un día című alkotása lett. Az anya-fiú kapcsolatot feldolgozó film sikere már az ötödik győzelmet jelenthetné Spanyolország számára.

+ + +

Egyesült Királyság: Metro Manila (Sean Ellis)

Metro Manila Forrás: Academy Awards

Sean Ellis alkotásában a Fülöp-szigeteki Oscar Ramirez és családja maguk mögött hagyják nyomorúságos életüket a rizsföldeken, és egy szebb jövő reményében a nyüzsgő fővárosba, Manilába indulnak. A britek 1991 óta indítanak filmeket a kategóriában, eddig nem sok sikerrel, de a Sundance-en közönségdíjat is nyert Metro Manila jó eséllyel megváltoztathatja ezt a tendenciát.

+ + +

Ausztrália: The Rocket (Kim Mordaunt)

The Rocket Forrás: Academy Awards

Az Ausztráliát képviselő The Rocket már számtalan díjat bezsebelt, köztük a legjobb első filmnek járót a Berlinalén, illetve további hármat a New York-i Tribeca filmfesztiválon. A Laoszban játszódó történet főszereplője egy kisfiú, aki a helyiek szerint szerencsétlenséget hoz mindenkire, így családjával együtt kénytelen új otthont keresni. Bár a tavalyi mezőnyben versenyző német nyelvű Lore rengeteg díjat hozott az ausztráloknak, a várva várt Oscar mégis elmaradt.

+ + +

Oroszország: Sztálingrád (Fjodor Bondarcsuk)

Sztálingrád Forrás: Academy Awards

Az oroszok egy nagyszabású második világháborús filmet indítanak a német színész, Thomas Kretschmann főszereplésével. A Sztálingrád legnagyobb vetélytársa szintén egy háborús dráma, a Szergej Loznyica rendezte Ködben volt, de mivel a film hazai körökben nem aratott nagy sikert, nem volt túl meglepő Bondarcsuk alkotásának nevezése.

+ + +

Argentína: Wakolda (Lucía Puenzo)

Wakolda Forrás: Academy Awards

Az összeállításunkban kiemelt utolsó versenyző az argentin nevezett, a Wakolda, amelyben Lucía Puenzo a hírhedt náci orvos, Josef Mengele életének egy szakaszát dolgozza fel. A hatvanas években járunk, és a bujkáló Mengele egy mit sem sejtő argentin család panziójában próbálja meghúzni magát. Lucía Puenzónak a 2007-es XXY után ez már a második Oscar-szereplése lesz, pedig a Wakolda csak a rendezőnő harmadik nagyjátékfilmje.

Kritikánk: Szeressük Mengelét?