Vágólapra másolva!
Bárányhimlőjárvány, bénán megírt zombik, ítéletidő, vagy akár menet közben szövődő házasságtörő szerelem. Sok oka lehet, ha egy filmről már forgatása közben elterjed, katasztrofális lesz. Összeszedtünk néhány filmet a közelmúltból, amelyeket már bemutatásuk előtt bukásnak könyveltek el. Egy részük tényleg csúnyán elhasalt, de olyanok is akadtak, amelyek túlélték a rossz hírverést.
Vágólapra másolva!

Z világháború

Még el sem kezdődött a forgatás 2011 nyarán, a film máris gyanúsnak tűnt: a Brad Pitt által leszerződtetett rendező, Marc Forster - aki az elbénázott A Quantum csendjé-t leszámítva még nem csinált ilyen volumenű filmet - pár héttel a forgatás előtt még azt sem döntötte el, hogyan nézzenek ki és mozogjanak a zombik a zombifilmjében. Forster állítólag végig elveszett volt a forgatáson, amire az Oscar-díjas operatőr, Robert Richardson meglehetősen rosszul reagált, és hiába állították Forster mellé csatasorba a rutinos akciórendezőt, Simon Crane-t, mert ő pedig a kért hatvan nap helyett csak kb. húszat kapott az akciójelenetek leforgatására.

Marc Forster és Brad Pitt a Z világháború forgatásán Forrás: UIP Dunafilm

Amikor októberben a TEK lefoglalta a magyarországi forgatáshoz szükséges fegyvereket, Pittnek állítólag már a töke tele volt az egész filmmel, amelynek a forgatását egy bennfentes úgy jellemezte, hogy "elejétől végig rémálom" volt. 2012 tavaszán a Paramount stúdió bejelentette, hogy a decemberre tervezett bemutatót 2013 nyarára halasztják - akkor még azt lehetett hinni, pusztán azért, mert decemberben a Z világháború-nak olyan nagyágyúkkal kellett volna felvennie a versenyt, mint a Django elszabadul és A hobbit. Pár hónappal később azonban kiderült, hogy egészen másról van szó: a film első változata egy nagy katyvasz lett, és a stúdió ebben a munkafázisban szinte példátlan módon felvette Damon Lindelof (Lost) forgatókönyvírót, hogy teljesen írja át a film utolsó egyharmadát, amit aztán egy héthetes pótforgatáson újra felvettek.

Lindelofnak aztán még mások is besegítettek, összesen öt forgatókönyvíróról tudni, aki dolgozott a könyv különféle verzióin. Az ilyen toldott-foldott filmek a legritkább esetben sikerülnek ütősen, de a Z világháború a kivétel, az átszabott befejezése sokkal jobb, mint az eredeti lett volna. Nyilvánosságra került, hogy a korábbi verzió szerint a zombikról kiderül, hogy rosszul tűrik a hideget, és megfagynak az orosz télben (azt még egy zombifilmben is nehéz lett volna eladni, hogy a halott zombik hamarabb kipurcannak a hidegtől, mint az emberek), Pitt feleségét meg elviszik szexrabszolgának. Az elkészült film walesi fináléja ennél azért sokkal hihetőbb, de persze a nagy átalakítás azt is jelentette, hogy a Magyarországon forgatott, Moszkvában játszódó jeleneteket mind kukába dobták.

Z világháború Forrás: UIP Dunafilm

A költségvetés az átdolgozás miatt 150-ről 190 millió dollárra nőtt menet közben, de úgy tűnik, megtérül a befektetés, mert a közönség a negatív hírverésre fittyet hányva elég nagy számban bement a filmre: az USA-ban ugyan még nem térült meg (jelenleg 159 milliónál tart), de világszerte összesen már 366 milliót hozott. A Z világháború-t eredetileg egy trilógia első részének szánták, aztán amikor fény derült a sok problémára, ez mintha elfelejtődött volna, de a sikeres nyitás után a Paramount bejelentette, hogy mégis tervezik a következő részt.

* * *

A magányos lovas

A magányos lovas karrierjét röviden úgy lehet összefoglalni, hogy a Disney remélte, előrukkolnak egy új A Karib-tenger kalózai-szintű franchise-zal, de ez nem jött össze. A stúdió 2007 elején döntötte el, hogy a 30-as években indult rádiójátékból, amelyből már több filmes és tévés feldolgozás is készült, ismét csinálnak egy filmet, ami siker esetén egy új sorozat első része lesz. Egy ideig úgy volt, hogy Mike Newell rendezi, végül leszerződtették az első három A Karib-tenger kalózai-t jegyző Gore Verbinskit, és a Disney fejesei megnyugodva hátradőlhettek, hogy a Verbinski, Johnny Depp, Jerry Bruckheimer trió biztosan megint egy aranytojást tojó tyúkkal áll elő. Amikor viszont kiderült, hogy a CGI helyett filmjeiben mindig költséges valódi díszleteket preferáló Verbinski filmje 260 millió dollárba fog kerülni, 2011 nyarán lefújták a produkciót.

Johnny Depp, Armie Hammer, Gore Verbinski és Jerry Bruckheimer A magányos lovas forgatásán Forrás: Fórum Hungary

A szuperproducer Bruckheimer már rég hozzászokott, hogy nagy költségvetésű filmjeinek megvalósítása akadályokba ütközik, az első A Karib-tenger kalózai, az Armageddon és a Pearl Harbor is leállt menet közben a büdzsével kapcsolatos viták miatt. Nem adták fel: mindenki lemondott a fizetése 20 százalékáról, és sok költséges jelenetet kihúztak a forgatókönyvből, például kikerültek a filmből a drága vérfarkasok. A Disney 2011 őszén rábólintott a 215 millióra csökkentett költségvetésre, és 2012 tavaszán elkezdődött a forgatás. Azonban nem várt nehézségek merültek fel: extrém forróság és szélviharok lassították a munkát, a stábban bárányhimlőjárvány tört ki, és ősszel az egyik stábtag megfulladt egy víz alatti jelenet előkészítése során. Mire befejezték a forgatást, a költségek mégiscsak kb. 250 millió dollárra rúgtak, nem számítva a mintegy 175 millió dolláros marketingköltséget.

Johnny Depp és Armie Hammer A magányos lovas című filmben Forrás: Fórum Hungary

Johnny Depp sztárstátusza már eddig is kérdéses volt: a független filmekkel befutott színész kétségtelenül kulcsszerepet töltött be abban, hogy A Karib-tenger kalózai-franchise világszerte csaknem 4 milliárd dollárt termelt az elmúlt tíz év során, de Depp más filmjei az utóbbi pár évben sorra megbuktak, vagy maximum visszafogott sikert értek el. A magányos lovas-t sem sikerült lenyomni a közönség torkán: a két és fél órás, a mai fiatalok számára ismeretlen hőst felvonultató, kisgyerekeknek túl vad film nem találta meg a közönségét sem az USA-ban, sem Amerikán kívül, ahol a westerneket általában amúgy is nehezebb eladni. A legfrissebb előrejelzések szerint a Disney akár 190 millió dollárt is bukhat a filmen, és folytatásra aligha számíthatunk ezek után.

* * *

Mr. és Mrs. Smith

Angelina Jolie, Doug Liman rendező és Brad Pitt a Mr. és Mrs. Smith forgatásán Forrás: Fórum Hungary

A film elkészültét sok nehézség kísérte, de többségük eltörpült ahhoz képest, hogy még a bemutató előtt elárasztotta a sajtót a folyamatos híradás a két főszereplő, Brad Pitt és Angelina Jolie viszonyáról. Bár a 2005-ös premier idején még tagadták, pár évvel később a két sztár már nyilvánosan is beismerte, hogy ezen a forgatáson szerettek egymásba, ami azért volt kínos, mert akkoriban Pitt még Jennifer Aniston férje volt. A bulvármédia szegény megcsalt Anistonról szóló cikkei sokkal nagyobb figyelmet kaptak, mint maga a film, a gyártó tartott attól, hogy a közönség Pitt ellen fordul, és bojkottálni fogják a filmet. Az aggodalom felesleges volt: a 110 millióból készült Mr. és Mrs. Smith az USA-ban 186 milliót termelt, ami nem rengeteg, de a többi országból befolyó 292 millió dollárral együtt már sikernek könyvelhető el. Az emberek pedig azóta sem untak meg Brangelinával foglalkozni.

Brad Pitt és Angelina Jolie a Mr. és Mrs. Smith forgatásán Forrás: Fórum Hungary

Mielőtt a két sztár magánélete lenyúlta a show-t, azért más gondok is napvilágra kerültek. A szereposztásra több verzió is felmerült, sokáig úgy volt, Nicole Kidman és Pitt lesz a két főszereplő, de amikor Kidman otthagyta a produkciót, Pitt is lelépett. Aztán, amikor Doug Liman rendező leszerződtette Jolie-t, Pitt rögtön visszatért. A forgatókönyvnek rengeteg változata született, valószínűleg ez okolható azért, hogy az elkészült film kicsit akció, kicsit szerelmes, kicsit komédia, de egyik sem igazán. A Z világháború-n is dolgozó akciórendező, Simon Crane itt is komoly részt vállalt az akciójelenetek gatyába rázásában. A forgatás sem volt egyszerű, mert két részletben zajlott, hogy Pitt közben megcsinálhassa az Ocean's Twelve-et, a vágás során pedig több mellékszereplő is elhullott, mert menet közben átírták a film fináléját.

* * *

John Carter

Az Edgar Rice Burroughs 1917-es A Mars hercegnője című sci-fi regényén alapuló film Hollywood történetének talán leghosszabban elhúzódó és legszerencsétlenebb projektje. Már a 30-as években felmerült a regénysorozat megfilmesítése animációs formában, de ebből nem lett semmi, ahogy Ray Harryhausen 50-es évekbeli terveiből sem. A 80-as években Mario Kassar és Andy Vajna vették meg a megfilmesítései jogokat, hogy a Disneynél élőszereplős filmet csináljanak belőle, és egy olyan széria lebegett a szemük előtt, ami a Star Wars-szal vette volna fel a versenyt. A főszerepre Tom Cruise-t képzelték el, a rendező pedig a Ragadozó-t és a Die Hard-ot jegyző John McTiernan lett volna. Ez sem valósult meg, állítólag azért, mert McTiernan úgy vélte, a Burroughs által elképzelt marsi világot lehetetlen filmen megjeleníteni.

Willem Dafoe, Taylor Kitsch és Andrew Stanton a John Carter forgatásán Forrás: Fórum Hungary

A jogok aztán a Paramounthoz kerültek, ahol 2004 magasságában először Robert Rodriguezzel, majd Jon Favreau-val akarták megvalósítani a filmet. Aztán jött Andrew Stanton, mindössze a Némó nyomában-nal és a WALL-E-vel a háta mögött, és meggyőzte a Disneyt, hogy csinálják meg a filmet, méghozzá nagy sztárok nélkül. Az élőszereplős filmek rendezésében teljesen járatlan Stanton sokat küszködött a forgatáson, de nem élőszereplős filmek készítésében járatos rendezőktől kért tanácsot, hanem Pixaros kollégáitól. Ráadásul a Disneynél is olyan producert és marketingest állítottak a filmre, akiknek nem volt nagyjátékfilmes tapasztalatuk. Stanton a tapasztalatlansága ellenére majdnem teljesen szabad kezet kapott, a marketingbe is beleszólt, és nem zavartatta magát, amikor az általa összeállított filmrészletek tesztvetítése rosszul sikerült.

Taylor Kitsch a John Carter című filmben Forrás: Fórum Hungary

Hosszú pótforgatásra volt szükség, és a büdzsé végül 250 millió dollárig kúszott fel, amihez persze még hozzáadódott az 50 és 100 millió közé becsült marketingköltség. A címet menet közben John Carter of Mars-ról John Carter-re változtatták, mert nem sokkal korábban bukott meg az Anyát a Marsra című film, és abban reménykedtek, John Carter Mars nélkül vonzóbb lesz. Ez egyáltalán nem jött be: a film az USA-ban mindössze 73 millió dollárt termelt, világszintű összbevétele 283 milliónál állt meg. Elemzők szerint 600 milliót kellett volna hoznia ahhoz, hogy anyagilag sikeres legyen. A Disney végig kiállt Stanon mellett, de nem próbálták szépíteni a helyzetet, és közleményben tudatták, hogy 200 milliót buktak a projekten, amivel a John Carter valószínűleg minden idők legsikertelenebb hollywoodi filmje. Eredetileg ezt is trilógiának szánták, de folytatása aligha várható.

* * *

Margaret

Bár Kenneth Lonergan Margaret című filmje volumenében nem összevethető a cikkünkben szereplő mamutfilmekkel, viszontagságai talán még tanulságosabbak, és ha csak az arányokat nézzük, a bukása is óriási: 14 millióból készült és az USA-ban 50 ezer dollárt sem termelt, mivel sosem került rendes forgalmazásba. Ami igencsak szomorú, ugyanis egy mesterműről van szó. Kenneth Lonergan kedvező fogadtatásban részesült 2000-es tévéfilmje, a Számíthatsz rám után kezdett dolgozni a Margaret-en, ami eleve viszonylag lassan készült: a forgatókönyvírás két évig tartott, a forgatás csak 2005-ben kezdődött el. Az Anna Paquin főszereplésével készült dráma egy némiképp önző és összezavarodott tinédzserről szól, aki meggondolatlanságával véletlenül buszbalesetet okoz, amely szinte beláthatatlan, sok embert érintő morális következményekkel jár. A film Paquin mellett olyan sztárokat vonultat fel, mint Matt Damon és Mark Ruffalo, mi volt hát a baj?

Matt Damon, Anna Paquin és Kenneth Lonergan a Margaret forgatásán Forrás: UIP Dunafilm

Az, hogy bár Lonergan rendelkezett a végső vágás jogával, szerződésében kikötötték, hogy a film nem lehet 150 percnél hosszabb, ő pedig egy háromórás változathoz ragaszkodott. A filmet gyártó Fox Searchlight ezt nem volt hajlandó bemutatni, és évekig tartó pereskedés kezdődött a rendező, a producer és a stúdió között. Lonergan még kölcsön is kért a barátjától, a filmben szereplő Matthew Brodericktől, hogy befejezhesse a vágást, Mark Ruffalótól pedig megkérdezte, hogy szerinte mit lehetne belőle kivágni, de Ruffalo azt mondta, a hosszú verzió olyan mestermű, amihez nem lehet hozzányúlni, mert az egész összeomlik, mint egy kártyavár.

Matt Damon és Anna Paquin a Margaret című filmben Forrás: UIP Dunafilm

Végül Martin Scorsese és vágója, Thelma Schoonmaker segített Lonergannak azzal, hogy csináltak egy két és fél órás változatot a filmből. Lonergan nem volt boldog, de végül rábólintott, a Fox Searchlight sem volt boldog, de végül 2011 őszén néhány amerikai moziban bemutatták ezt a verziót. Mindössze egy hónapig volt műsoron, és fénykorában 14 moziban lehetett megtekinteni az USA-ban. A legádázabb filmrajongókhoz azért eljutott, akik döbbenten szembesültek azzal, hogy a hosszú éveken át farigcsált Margaret egy csodálatos, különleges, megrendítő alkotás, és Angliában szabályos kampányba kezdtek a bemutatásáért (Londonban egy moziban adták telt házas vetítésekkel). Végül többé-kevésbé Lonergan is megkapta, amit akart: a 2012-es DVD-kiadáson már az ő háromórás változata is szerepelt - és láss csodát, az is legalább olyan kiváló, eredeti alkotás, mint a rövidebb verzió.

* * *

Men in Black 3

Barry Sonnenfeld és Will Smith a Men in Black 3 forgatásán Forrás: InterCom

Tíz év kihagyás után folytatást készíteni egy filmnek mindenképpen rizikós, és a Sony különösen nagyot hazardírozott azzal, hogy 225 millió dollárt tett a filmbe. Bár a sztori alapötlete már a Men in Black 2 forgatása alatt megszületett Will Smith fejében, a forgatókönyv fejlesztése sokáig tartott, és számos író kezei közt átment az anyag, mire a forgatás elkezdődött. Azonban a forgatókönyv még akkor sem volt készen, amit Barry Sonnenfeld rendező nem is rejtett véka alá: "Amikor elkezdtük a forgatást, tudtuk, hogy a második és a harmadik felvonás még nincs kész. Felelőtlenség volt? Erre az a válasz, hogy ha a film olyan sikeres lesz, mint hiszem, akkor zseniális volt. Ha megbukik, akkor óriási ostobaság volt."

Will Smith és Tommy Lee Jones a Men in Black 3-ban Forrás: InterCom

A forgatás 2010 őszén kezdődött, de aztán tavaszig szünetet tartottak, hogy időközben kitalálják, mi lesz a film vége. Rick Baker sminkes azt mesélte, hogy az egyik író még a forgatás alatt is dolgozott a stúdióban, ahol a felvétel zajlott, és "percekkel azelőtt írta meg a színészek szövegét, hogy el kellett mondaniuk". Ezek után szinte meglepő, hogy a film nem is lett olyan borzalmas: vegyes, de inkább pozitív kritikákat kapott. Az USA-ban viszont már nem tudott akkora tömeget megmozgatni, hogy sikeres legyen, bár 179 millió dollárt termelt. A titkosügynökök nemzetközi népszerűsége viszont sokat segített, Amerikán kívül 445 milliót hozott a film, így összességében nem bukott meg. És naná, hogy addig préselik a franchise-t, amíg csak van benne élet: már írják a negyedik részt.