Nem élhetünk Szemle nélkül

Vágólapra másolva!
Különösen erős felhozatallal indul a 40. jubileumi Magyar Filmszemle csütörtökön. Nézhetünk erotikus thrillert Nagy Ervinnel, Lem-novellából készült sci-fit, bevállalós tinifilmet, improvizációs dogmafilmet a Taxidermia rendezőjétől, és még az is kiderül, hogy mi lenne velünk, ha elzárnák az internetet és a tévét. A jegyelővétel már nagyban zajlik, ezért kiválasztottunk azt a tíz filmet, amire a leginkább kiváncsiak vagyunk az idei programból.
Vágólapra másolva!

Nem vagyok a barátod (Pálfi György)

Forrás: [origo]
Nézd meg a Nem vagyok a barátod előzetesét!


A Hukkle és a Taxidermia után természetesen felfokozott izgalommal várunk bármilyen Pálfi György-alkotást, és a Nem vagyok a barátod-dal rögtön két filmet is kapunk a pénzünkért. Az egyik egy 100 perces, huszonéves amatőr szereplőkkel felvett improvizációs dogmafilm, a másik pedig egy 13 perces "tiszta dokumentumfilm", ami egy csapat óvodás gyerek mindennapjait mutatja be. Bevalljuk, hogy a film iránti lelkesedésünk kissé alábbhagyott az előzetes láttán, amelyben rendkívül antipatikus emberek beszélnek marhaságokat, mobiltelefonnal fotózzák egymás seggét, valamint mulatós zenére üvöltik, hogy a kurva anyádat.

Mitől tartunk? Hogy ez lesz a világ legkínosabb valóságshow-ja.

Mikor vetítik?

2009. január 31. 19.00 - Budapest Kongresszusi Központ, Pátria Terem
2009. február 1. 12.30 - Palace MOM Park, 1-es terem
2009. február 1. 18.30 - Palace MOM Park, 2-es terem

+ + +

Papírrepülők (Szabó Simon)

Forrás: [origo]

Egyik kedves barátunk panaszkodott nemrég, hogy amióta felnőtt Tilda, Imike és Dani, már nincsenek fajsúlyos tiniproblémák a Barátok közt-ben, csak olyanokon megy a drámázás, hogy Linda rózsaszínre festette a barátnője haját. Ezen az áldatlan állapoton kíván javítani Szabó Simon első filmje, amelyben a tinédzserek állítólag nagyon életszerűen vannak ábrázolva, és valós gondokkal küszködnek. A Papírrepülők egy igazi szerelemprojekt, összesen 12 millió forintból készült, és a stáb nagy része szívességből dolgozott rajta. A címét egy Szabó Ervin-versről kapta (Én hajtogatok. / Te Hajtogatsz. / Ő hajtogat. / Mindenki hajtogatja / a magáét.). A fiatalos témához természetesen fiatalos muzsika is társul, olyan népszerű underground előadóművészek felvételei csendülnek fel, mint Bal, Ozon, valamint SKC. Reméljük, az egész lesz annyira ütős, mint amikor Noémi alkesz lett, mert meghalt a Tóni.

Mitől tartunk? Ez a film vagy nagyon jó, vagy nagyon béna lesz. A visszajelzések alapján az előbbi tűnik valószínűnek, és még a plakátja is tetszetős.

Mikor vetítik?

2009. január 30. 14.15 - Budapest Kongresszusi Központ, Pátria Terem
2009. január 30. 17.30 - Palace MOM Park, 1-es terem
2009. január 30. 19.30 - Palace MOM Park, 1-es terem
2009. január 31. 22.00 - Palace MOM Park, 1-es terem

+ + +

1 (Pater Sparrow)

Forrás: [origo]

Felkészülésként átrágtuk magunkat a a film alapjául szolgáló Az emberiség egy perce című Stanislaw Lem-novellán, ami egy nemlétező könyv kritikája, egy olyan könyvé, amely megkísérli számba venni, hogy mi történik a világ lakosságával egy perc alatt. A negyedik oldalon olvasható egy mondat, amelyben a fiktív kritikus megjegyzi a könyvvel kapcsolatban, hogy "azzal mindenképpen nyugtathatjuk magunkat, hogy senki nem lesz képes filmet vagy tévésorozatot csinálni belőle". Az elsőfilmes rendezőt, Pater Sparrow-t nem tántorította el ez a negatívkodás, és magától Lemtől szerezte be az írás filmjogait (sajnos a mester már nem láthatja, hogy mi lett a művéből, ugyanis 2006-ban elhunyt). A képekből és az előzetesből látszik, hogy a film vizuálisan lenyűgöző lesz, és ha egy kukkot is értünk majd belőle, azt fogjuk fel bónuszként. Remélhetőleg legalább arra magyarázatot kapunk, hogy miért beszél minden szereplő úgy, mintha robot lenne.

Mitől tartunk? Az összes szemlés film közül talán ettől tartunk a legjobban, mert nagyon sok idegen szót használnak már az előzetesben is mint például "definitív szituáció", és az érthető mondatok nagy része is olyan, hogy "nehezen fogható föl", meg hogy a "káosz egyre csak nő". Félő, hogy Sparrow belezavarodott saját történetébe, ahol valami könyvek átváltoznak, ezért jönnek valami nyomozók, és akkor a szereplők egymást álmodják. Vagy valami ilyesmi.


Mikor vetítik?

2009. február 1. 16.45 - Budapest Kongresszusi Központ, Pátria Terem
2009. február 1. 20.45 - Palace MOM Park, 2-es terem
2009. február 2. 15.00 - Palace MOM Park, 2-es terem

+ + +

Koccanás (Török Ferenc)


67 perces fekete-fehér "szoborfilm" Spiró György korszakos drámájából, amelyben a különböző kifejező gesztusokba merevedett színészeket pásztázza a kamera, miközben rádiójáték-szerűen halljuk a dialógusokat. A Koccanás-t már több ismerősünk megnézte, és a beszámolók alapján azt szűrtük le, hogy akik nem látták a Katonában futó előadást, azok odavannak a filmért (az egyik kolléga egyenesen az utóbbi 15 év legjobb magyar filmjének kiáltotta ki), de akik már látták színpadon, azok fanyalognak, hogy miért kellett egy óra alatt ledarálni a két és fél órás darabot. Abban viszont mindkét tábor egyetért, hogy a film alatt folyamatosan bömbölő képújság-jazz szörnyen idegesítő.

Mitől tartunk? Igazság szerint még sosem láttunk szoborfilmet, úgyhogy marhára izgatottak vagyunk.

Mikor vetítik?

2009. január 31. 17.15 - Palace MOM Park, 7-es terem
2009. február 2. 20.00 - Palace MOM Park, 1-es terem

+ + +

Adás (Vranik Roland)


Akik átélték a nagy vasárnapi internethalált, azok könnyen tudnak majd azonosulni az Adás főhőseinek problémájával, amit Vranik Roland rendező így fogalmaz meg: elszálltak a televíziók és a komputerek monitorjai, nincs adás. A 2005-ös Szemle-fődíjas Fekete kefe rendezőjének új filmje egy tengerparti városban (a romániai Constantában forgatták) játszódó utópisztikus történet, amelyben három fivér (Hajduk Károly, Rátóti Zoltán és Terhes Sándor) kénytelen megtalálni a helyét egy internet és televízió nélküli világban. Ez már magában nagyon izgalmasan hangzik, de akkor még nem is mondtuk, hogy Adás-ban feltűnik Thuróczy Szabolcs és Polgár Tamás is. Két színész, aki nélkül nem lenne szabad magyar filmet forgatni.

Mitől tartunk? Kicsit olyan, mintha Vranik egymás után sokszor megnézte volna Ulrich Seidl Kánikula című filmjét, és megcsinálta volna magyarul. A Fekete kefé-nél jóval sötétebb és nyomasztóbb filmre számítunk. Vannak benne szép helyszínek, meg ijesztő zene, ha emellett még rendszer is lesz benne, Vranik könnyen duplázhat.

Mikor vetítik?

2009. február 1. 21.30 - Budapest Kongresszusi Központ, Pátria Terem
2009. február 2. 14.00 - Palace MOM Park, 1-es terem
2009. február 2. 18.00 - Palace MOM Park, 1-es terem

Forrás: [origo]