Vágólapra másolva!
Vasárnap éjjel jártunk a Titanic díjátadó gáláján, amit a zárófilm, Antal Nimród amerikai horrorja, az Elhagyott szoba követett. Rettegtünk, pezsgőztünk és azt is megtudtuk, hogy nehéz ezt a várost kielégíteni.
Vágólapra másolva!

Gyárfás Dorka köszöntötte a gála nézőit, a fesztivál díjait ezután villámgyorsan kiosztották. A közönségkedvenc idén az ír Mickybo meg én lett, 4,68-as átlaggal. Először osztott díjat a diákzsűri: "a műfaji határok kitágításáért" A gazdatest című vicces szörnyfilmet, "a műfajiság és a költőiség harmonikus ötvözéséért" a Keserédes élet-et jutalmazták. A fesztivál fődíját, a Hullámtörők-díjat a háromtagú nemzetközi zsűri két Budapesten maradt tagja, Marit Kapla, a Göteborgi Nemzetközi Filmfesztivál új igazgatója és Pálfi György filmrendező hirdették ki: az idei nyertes az argentin Esteban Sapir filmje, az Antenna lett.

A teltházas Uránia vásznán ekkor megjelent a harminckilenc éves argentin rendező - az otthonából bejelentkező Sapir kicsit gyűrött, webkamerás mosollyal köszönte meg a 14. Titanic tízezer euróval járó fődíját, az Oktatási és Kulturális Minisztérium felajánlását. A köszönőbeszéd alatt a háttérben felsíró argentin csecsemő hangját általános derültség üdvözölte a budapesti mozi nagyterméből, családias volt a hangulat. Ahogy Horváth György fesztiváligazgató később, a partin elmesélte, a videós interjút a Titanic stábjának alig néhány óra alatt sikerült megszerveznie. "Nem volt előre lejátszott menet, az utolsó pillanatig nem lehetett tudni, ki nyeri a fődíjat. Tegnap hozta meg a döntését a zsűri, akkor kezdtük szervezni az élő kapcsolást Buenos Airesből. Luca, a kolleganőm ekkor kezdte hívogatni a produkciót, ahol nagy szerencsénkre a forgalmazó adott egy számot a producerhez, aki megpróbálta elérni a rendezőt, bár ő azt mondta, hogy Esteban biztos nem fogja felvenni a telefont ilyenkor, hétvégén. Mégis sikerült, és amikor végre elhitte, hogy övé ez a díj, elkezdhettük szervezni a technikai hátteret."

A díjkiosztó után a fesztivál zárófilmje, Antal Nimród Elhagyott szoba című amerikai horrorja következett. Egy keserű, válás szélén álló amerikai házaspár (Luke Wilson és Kate Beckinsale) kocsija természetesen egy kihalt mellékúton, természetesen az éjszaka közepén robban le, így kénytelenek egy lepattant motelben megszállni. Hamar kiderül persze, hogy jobban jártak volna, ha a kocsiban töltik az éjszakát. A filmet pénteken mutatták be Amerikában, a Kontroll rendezője pedig emailben azt üzente a magyar nézőknek Kaliforniából, hogy reméli, "szorongásban és félelemben" ülik majd végig a vetítést. "Ezúton is köszönöm azoknak, akik Magyarországról segítettek és bátorítottak, mert önbizalmat adtak - és azoknak is, akik nem, mert ők meg erőt adtak" - üzent haza Antal. Amikor a profin megcsinált főcímben megjelent a magyar rendező magyar neve, az Urániában kitört a boldog, büszke, magyar taps. Ezután szorongásban és félelemben töltöttük a következő másfél órát, majd elindultunk a gálaszendvicsek illata felé.

Forrás: InterCom
Antal Nimród és Kate Beckinsale az Elhagyott szoba forgatásán


A két partizó zsűritag, Marit Kapla és Pálfi György is megerősítették, hogy a nyolc versenyfilm közül az Antenna volt az abszolút kedvenc. "Úgy dolgoztunk, hogy mindegyik filmnek adtunk egy osztályzatot: a 0 azt jelentette, hogy semmiképpen nem akarom, hogy nyerjen, 3-ast pedig az általam nyertes filmnek tartott darab kapott. Mindhárman 3-ast adtunk az Antennának, de a többi filmről teljesen eltért a véleményünk, úgyhogy nagyon sokat beszélgettünk, vitatkoztunk a maradékon" - mesélte Kapla. A Göteborgi Nemzetközi Filmfesztivál frissen kinevezett igazgatója buzgón dícsérte a Titanic csapatát: "A legkedvesebb emlékem a budapesti fesztiválról maguk a szervezők, a stáb. Most először vettem részt filmfesztiválon vendégként és lenyűgöző volt az az odafigyelés, az a lelkesedés, amivel körülvettek minket. Ezt az emléket, tapasztalatot viszem haza magammal; ez a csapat ösztönöz most arra, hogy még jobbá tegyem a göteborgi fesztivált."

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Marit Kapla és Pálfi György a Hullámtörők-díjat adta át | Képgaléria


"Tényleg az Antenna volt a kedvencem - kezdte egy pohár vörösbor mellett Pálfi. "Nagyon gyorsan megszületett a döntés, egyszerűen ez volt az a film, amit mindhármunk nyertesnek szavazott meg." A Taxidermia rendezője gyors elemzést is adott a fődíjas filmről. "Az Antenna egy nagyon régi zsánerfilmmel dolgozik, a némafilmet működteti, erősen beleír a képekbe, ezek adják ki a párbeszédeket - tehát ezen a módon jelen van benne a plakátművészet is. Ugyanakkor nagyon komoly, Sin City-szintű mai technikával idézi meg a múltat, így újítja meg, így értelmezi azt újra. Meseszerű, Tim Burtoni forgatókönyvvel, brilliáns stílusban meséli el éppen azt a történetet, hogy hogyan lesz hangos film a némafilmből. A sztoriban a főhősök egy elnémított városban küzdenek azért, hogy az emberiség újra visszakapja, megtalálja a hangját. Nagyon jó film."

Vízer Balázs, a fesztivál programigazgatója a koccintásokkal megszórt, derűs zsongás közepén fájó szívvel azt a két filmet siratta, amik végül nem érkeztek meg Budapestre, mert "leakadtak egy macedón fesztiválon". Ezt leszámítva elégedett volt az idei Titanic-kal: "Jó volt a program. Egy hónappal korábban is sikerült elkezdeni a szervezést, mert már több minten adott volt. Így olyan filmekhez is hozzáfértünk, amiket tavaly nem tudtunk volna megszerezni. Volt itt cannes-i fődíjas, Oscar-díjas és Sundance-nagydíjas darab is, ebben a sorrendben: a Flandria, a Tsotsi és a Quinceanera." Vízer szerint a neves filmek híre nem mindenkihez jutott el a városban. "A kommunikáción még lehetne csiszolgatni; az utolsó pillanatban kerültek ki az utcákra a plakátjaink. Egyébként néha elfog a kétely, hogy Budapestnek milyen filmes igényei vannak - úgy érzem, hogy ezeket a filmeket összesen kétszáz-háromszáz ember keresi, ami azért szomorú. Nehéz ezt a várost kielégíteni" - panaszolta borongós mosollyal.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Horváth György fesztiváligazgató az Elhagyott szoba vetítése előtt


A fesztiváligazgató Horváth György a Titanicos csapat karéjában ünnepelt. "Nem tanultam meg örülni: soha ilyen jó stábunk nem volt és attól félek, nem biztos, hogy programban meg szerencsében ezt felül lehet múlni, annyi apróság jött össze... Nagyon boldogok vagyunk, a fődíjas Antennát eddig csak az idei rotterdami nemzetközi filmfesztiválon vetítették - ez volt ott a nyitófilm -, mi mutattuk be másodiknak. Nagyon friss film, erre is büszkék vagyunk." Horváth az idei fesztivál nézőszámáról még nem tudott pontos adatokat mondani, de hangsúlyozta, hogy nem ez a legfontosabb szempont a Titanicnál. "Kirobbant a nyár, ma volt a Critical Mass is, és ha megnézzük, hogy a budapesti mozikban az előző héten hány néző volt, mindenképpen jó az eredmény. Elégedett vagyok. Itt nem nézőcsúcs-hajhászás zajlik." Amikor arról kérdezem, hogyan sikerült idén sajnálatos módon a Francia Filmnapokkal egy időpontra tenni a Titanicot, Horváth György készséggel elmagyarázta, mi történt. "Felütöttük a naptárt és kiderült, ebben az évben a Húsvét és a Titanic éppen egybeesett volna. Ha egy héttel előbb rendezzük meg, március 15-re esett volna az indítás, ha későbbre, akkor kiszaladunk május végére. Nem volt más választásunk. Szerencsére ettől az együttállástól a következő tizenkilenc évben nem kell ettől tartanunk. A jövő évi dátum is megvan már: a 15. Titanic nemzetközi filmfesztivál időpontja 2008. április 3-13."

Mesterházy Lili