Paranoia

Vágólapra másolva!
Az Emelet azt állítja: most is megfigyelnek minket. Nem mi egymást, mint 20-50 éve, de vannak hivatásosok, akik ma is ezzel töltik az idejüket. És akadnak olyanok, akik egyszer csak eltűnnek, és "véletlen" balesetet szenvednek.
Vágólapra másolva!

Vecsernyés János rendező Kertész Imre Detektívtörténet-ét vette elő, ami 1977-ben jelent meg, tehát vélhetően a korabeli rendszer kritikáját fedezhetjük föl benne. Akkor is, ha nem direkten ábrázolja a kelet-európai szocialista diktatúrát, hanem egy dél-amerikai kapitalista diktatúrán keresztül. Ezáltal csak még közelebb áll a mai életünkhöz, megdöbbentően közel.

Főhősünk egy fiktív ország egyik vezető üzletemberének késő kamaszkorban vergődő fia (Haumann Máté), aki érzi, hogy valami nem stimmel. Nem tud szabadulni a gondolattól, hogy börtönben él. Lázadna, ha lenne kivel, vagy ha lenne ötlete, hogyan. Mivel nincs, marad a letargia, a paranoia és a destrukció.

Mondom, a fiúról szólna az Emelet, ha nem volna egy apja, aki sokkal erősebb nála. Nencsak azért, mert Haumann Péter játssza, akinek jelenléte mindennél dominánsabb a filmben, hanem azért is, mert végül az apa tragédiája mélyebb, mint a fiáé. Miatta érdemes megnézni az egészet.

A film amúgy mérhetetlenül lassú, amivel sikerül a nézőt hosszan untatnia, különösen, amikor az Emelet unatkozó ügynökeit kell bámulnunk. Őszintén szólva, ennek a funkicóját sem értem: ilyen kevés dolga lenne a titkosrendőröknek? Mint ahogy az is rejtély, hogy ha egy modern kapitalizmusba helyezték a történetet, hogyan lehet az Emelet ilyen elavult eszközökkel felszerelve? A kis költségvetés semmire nem mentség.

Már csak ezért sem, mert például a látvány kevés pénzből is pazar. Nemcsak a remek operatőrnek, Lajos Tamásnak köszönhetően, hanem Kuszkó Rajmundnak is, aki magyar produkcióban szokatlan módon production designer lehetett. Nyilvánvalóan nem fölösleges tisztség.

Forrás: Hungaricom
Haumann Máté, Takács Kati és Haumann Péter


A színészeket is jó nézni, a Haumann páros közös szerepeltetése pedig kifejezetten jó találmány. S bár Máté egyértelmű tehetség (jó volna sokkal többször látni), ezt a filmet az apja viszi el, akinek minden csöndje tudás és titok, és az is csupa kellem, ahogy mélyen a cigarettába szív. Mellette még a partnere is jobban játszik.

Gyárfás Dóra