Amilyet sihedernyi koromban

Vágólapra másolva!
Éljen, éljen, elkészült az ezredik New York-i szerelmesfilm neurotikus pszichiáterrel, viaszillatú vacsorákkal, woodyallenes édesbúsulással. Hiába a  jó ötlet és a pazar színésznők, az Első a szerelem csak halvány Annie Hall-remake lett.
Vágólapra másolva!

Egy huszonhárom éves, fejlett izomzatú zsidó fiatalember, David (Bryan Greenberg) egy Antonioni dupla-vetítésen összefut egy harminchét éves nemzsidó bombanővel (Uma Thurman) a bohém East Village-ben. Rafi, a bombanő éppen elvált, szétcincált idegeit a pszichiáterével próbálják összecsomózgatni. Rafi és David a korkülönbség ellenére - vagy éppen azért - szerelembe esnek, a pszichiáter, Dr. Metzger (Meryl Streep) pedig olyasmiket mondd, hogy "jól van édesem, adj neki, nézz tükörbe, kivirultál". A románc beindul, a film pedig attól lesz vicces, hogy kiderül: Dr. Metzger nem más, mint David erőskezű anyja.

Az Első a szerelem-ben van csomó minden: az érett nő és a siheder találkozása, zsidó identitás, tradíció és huszonegyedik század, az orvosi etika problémái, és természetesen az örök anyós-meny súrlódás viszontagságai. Hiába. Ben Younger rendező-forgatókönyvíró túl sokat markol, aztán zavartan heherészve szép lassan mindent kiejt a kezéből. Egyik témába se ment bele rendesen, inkább csinált egy közepesen steril urbánus vígjátékot jobb-rosszabb pillanatokkal, ahol aztán csak a konvenciókat felrúgó befejezés sejteti, hogy lehetett volna akár eredeti, karakánabb filmet is forgatni a gazdag alapötletből.

De nem. Younger egy ígéretesnek mondott hat évvel ezelőtti elsőfilm, a Brókerarcok után most hajmeresztő klisékkel bombázza a nézőt: ebben a moziban szemüveges zsidó a pszichiáter, nyalka fekete a portás, festőzseni a főhős (akinek van persze egy kötelező gyagya haverja), és adott a kisbuzi is, aki kedvére nyafoghat abban a hét percben, amit a forgatókönyv rááldoz. A klisékkel összeolvad a sok woodyallenes kikacsintás, és egyik sem tesz jót a másiknak. A párbeszédekben poén is akad, de többnyire számítógép generálja őket.

A film - ha az első óra után el is fárad - mégis működik és ez Uma Thurman érdeme. Vadul, mélyen veti bele magát a szerelembe, öröm nézni, ahogy felragyog. Érett és szép. A vágy tárgya tompa, kongóhangú bábu, Bryan Greenberg egyszerűen észrevehetetlen, de semmi baj: annál nagyobb a kábulat, a megmagyarázhatatlan vonzalom, ami a nőt hajtja. És ha ez elfogy, mindennek vége, többé nem a szerelem az első, hanem a tapasztalat és a felelősség. A másik klasszis, Meryl Streep biztosra akart menni, úgyhogy a parókás jiddise mámét kicsit túljátssza, pedig kicsit finomabban erősebb lett volna. Thurman és Streep kettőse így is az Első a szerelem legjobb pillanatait hozzák.

Forrás: SPI
Meryl Streep és Uma Thurman | Még több kép a filmből

A végére maradnak az emlékek: egy voltnincs lángolás megtisztult képei. Annie Hall nyakkendőben vigyorog, Uma megbotlik a küszöbön, összesimulnak a régi csókok. Most már jöhet az új szerelem.

Mesterházy Lili