Soderbergh szembeszáll Hollywooddal

Vágólapra másolva!
Az Ocean's Eleven vállalkozó kedvű rendezőjének kis költségvetésű szerelmi drámája lesz a filmforgalmazási kísérlet első alanya. A Bubble egyszerre jön ki a mozikban, DVD-n és kábeltévén.
Vágólapra másolva!

Steven Soderbergh arról híres, hogy rendezői munkáiban merészen váltogatja a független, alacsony költségvetésű vállalkozásokat és a nagy költségvetésű, közönségbarát filmeket. Például kb. 85 millió dollárból elkészítette a sztároktól hemzsegő Ocean's Eleven-t, majd utána kapta magát és három hét alatt 2 millából leforgatta a Szemből telibe című filmecskét. Aranyos fricska Hollywoodnak, hogy az utóbbi, Hollywoodot kifigurázó filmben az előbbi film két sztárja, Brad Pitt és Julia Roberts is örömmel szerepet vállalt, sejthetően sok számjeggyel kisebb fizetésért.

A rendező új filmje ismét a bátor kísérletek közé tartozik, a Bubble (Buborék), több szempontból rendhagyó vállalkozás. Két évvel ezelőtt a HBO számára K Street címmel rendezett egy tévéfilmsorozatot, amelyben a hivatásos színészek mellett amatőröket is szerepeltetett. Ez adta az ötletet, hogy olyan filmet rendezzen, amelyben kizárólag hétköznapi emberek szerepelnek, akik még soha életükben nem színészkedtek.

A Bubble-t Ohio-ban forgatták, ahol a film játszódik, és a szerepeket helyi lakosokra osztották. A film digitális technikával készült, Soderbergh ugyanolyan típusú digitális kamerát használt a felvételhez, amilyet Lucas a Csillagok háborúja második és harmadik részéhez. A rendhagyó történet egy babagyárban zajlik, és egy gyilkosságba torkolló szerelmi háromszögről szól.

Soderbergh bátorsága nem állt meg az amatőr szereplők foglalkoztatásánál. Társult Todd Wagner producerrel, a 2929 Entertainment vezérigazgatójával, aki évek óta törekszik a hagyományos filmforgalmazási rendszer megújítására. Megállapodásuk szerint Soderbergh hat digitális filmet készít a produkciós cég égisze alatt, melyek közül az első a velencei és torontói filmfesztiválon bemutatott Bubble. Ez a film lesz a kísérleti nyúl az új forgalmazási rendszerben: ugyanaznap kerül majd forgalmazásba a mozikban, DVD-n és kábeltévén. Ez a megoldás, amelytől a nagy hollywoodi stúdiók egyelőre ódzkodnak, teljes szabadságot biztosít a nézőnek: dönthet róla, hogy melyik formában szeretné megtekinteni a filmet, és nem kell hónapokat várnia, ha a mozi helyett a DVD-t vagy a kábeltévét választja. Nem mellesleg kedvező lehet a gyártónak és a forgalmazónak is: az egyidejű megjelenés feltehetően jelentősen visszaszorítja majd a kalóz DVD-k piacát.

Egyelőre csak találgatni lehet, hogy milyen eredménnyel jár a kísérlet, mindenesetre a rendező és produkciós partnerei bizakodóan tekintenek a jövőbe. A januári bemutatóval kapcsolatban Soderbergh mosolyogva annyit jegyzett meg, hogy "az lenne a jó, ha a mozi előterében árulnák a Bubble-DVD-ket".

A hazai mozikban legközelebb a rendező Eros című filmjét láthatjuk, amelyet Wong Kar-waijal és Michelangelo Antonionival közösen rendezett. Bemutatója október 20-án lesz.