Vágólapra másolva!
Lodge Kerrigan sajátos megközelítésű alkotásai nemhogy a fősodornak, de még az amerikai függetlenfilmek íratlan dogmáinak sem felelnek meg, így hát hazájában is finanszírozási és forgalmazási nehézségekkel küzd, nálunk pedig három filmjéből még egy sem került forgalmazásba. Főhősei a saját agyuk által teremtett világokban élő alakok, akiket fájdalmasan közelről mutat be, hogy szinte a bőrünkön érezzük, mit jelent az, amikor valaki számára a valóság már nem hordoz jelentést.
Vágólapra másolva!

Ahogy az LSD által kiváltott módosult tudatállapotot sem lehet hűen leírni vagy elmagyarázni, egy pszichotikus betegségben szenvedő ember belső világát sem lehetséges visszaadni annak a számára, aki maga még sosem élte át azt az állapotot. A módosult tudatállapot elnevezés önmagáért beszél: lényege, hogy megváltozik a "normális" agyműködés, az érzékelés és gondolkodás más törvények szerint működik, mint egyébként. Ezért sem logikus gondolkodással, sem az érzések szintjén nem megközelíthető a drogos vagy pszichotikus élmény, hiszen ez csak az agy "áthuzalozása", egy másfajta agyműködés által lenne lehetséges.

A drogos tripeket ábrázoló filmek általában virtuóz filmes eszközökkel próbálják megragadni a torzult észlelést, például különféle speciális effektusokkal vagy bizarr kameramozgással (pl: Trainspotting, Félelem és reszketés Las Vegasban), de ezeknek a kísérleteknek végül mindig korlátot szab, hogy a kamerát nem lehet betépetni, így a néző mégiscsak külső szemlélő marad.

Lodge Kerrigan egészen máshonnan közelíti meg a normálistól eltérő agyműködés, konkrétan a skizofrénia ábrázolását. Nem filmes bravúrokra alapoz, hanem a lélektanra; a kamera csak szükséges eszköz ahhoz, hogy megjelenítse a vásznon a bomlott elme működését. Közelebb jut a lehetetlen megvalósításához, mint a legtöbb filmkészítő: vezetésével eljutunk odáig, hogy már nem csak külső szemlélők vagyunk. Amennyire a moziban ülve egyáltalán megtapasztalható a skizofrénia "érzete", annyira az ő segítségével megtapasztaljuk. Sokkal messzebbre visz, mint például David Cronenberg, aki a Pók-ban tett kevésbé sikeres próbálkozást a skizofrénia ábrázolására.

A negyvenéves Kerrigan eddigi három filmjében ugyanazt a főtémát dolgozta fel háromféleképpen. A viszonylag rövid (80-90 perces) filmek mindegyikében egyetlen szereplő áll a középpontban, csak a főhősre irányul a néző figyelme, aki a társas és tárgyi környezetétől szinte teljesen elszakadva létezik. A skizofrénia a tudat és a valóság kettéhasadását jelenti, ezek az emberek már csak saját elméjükön belül élnek, a környezetükkel való kommunikáció lehetősége számukra nagyon beszűkült, vagy teljesen megszűnt. Főhőseink múltjáról keveset tudunk meg, de egy traumatikus, meghatározó esemény közös az életükben: mindhárman átéltek egy nagy személyes veszteséget, ami előidézte a külvilágtól való elszakadásukat.

Forrás: [origo]
Lodge Kerrigan és Damian Lewis a Keane forgatásán

Az Egyesült Államokban 1994-ben bemutatott Clean, Shaven egy fiatal skizofrén férfit követ, aki megpróbálja megtalálni és visszaszerezni a kislányát, akit elvettek tőle és örökbe adtak. A kamera klausztrofób módon a főszereplő Peter (Peter Greene, a Ponyvaregény szadista Zedje) arcára koncentrál, bár itt még látjuk az amerikai vidéki faházakat totálban is, a környezetet, ami a későbbi filmekben egyre inkább kiszorul a látóterünkből. Az elektromos távvezetékeken és autórádióján "üzeneteket" fogadó Peter világába való belehelyezkedést az teszi elkerülhetetlenné, hogy amikor éppen nem az ő szemszögéből látjuk az eseményeket, hanem az utána nyomozó detektívéből, a világ akkor is ugyanolyan érthetetlennek és fenyegetőnek tűnik; mintha nem Peter elméjében, hanem a környezetben rejlene a téboly.

Bár a feszültséget főképp Peter szoborszerű, érzelemmentes arca hordozza, és az, hogy a film legvégéig nem tudjuk biztosan, hogy elkövette-e a bűntettet, amivel gyanúsítják, Kerrigan itt még olyan eszközökhöz is nyúl a hatáskeltés érdekében, mint a vissza-visszatérő háttérzajok és suttogás, és Peter "torz" látásának érzékeltetése a szokatlan szögből felvett jelenetekkel.

Forrás: [origo]
Peter Greene a Clean, Shaven című filmben

Az 1998-as Claire Dolan bizonyos értelemben véve látogatás a normalitás világába: a főhős Claire ugyan "normális", mégis szimbolikus értelemben véve skizofrén életet él. A luxusprostituáltként dolgozó nő (a remek, és tragikusan fiatalon elhunyt Katrin Cartlidge alakítja, akit például a Két angol lány vagy a Senkiföldje című filmekben láthattunk) a film elején elveszíti édesanyját, az egyetlen embert, akihez kapcsolat fűzte. Claire-nek még saját élettere sincs, egy teljesen személytelen hotelszobában lakik, és más személytelen hotelszobákban végzi lelketlen munkáját. Semmi és senki nem köti a valósághoz, még a szex sem. Amikor egy szerető férfi személyében lehetősége adódik arra, hogy egyáltalán életet kezdjen valakivel, akkor sem képes erre, inkább a totális elszigeteltséget választja.

Cartlidge arca hasonlít abban Greene-ére, hogy képes teljesen kiüríteni belőle minden érzelmet. A legmegrázóbb hatást ez azokban a szexjelenetekben kelti, amikor Claire nem "hivatásból", hanem passzióból szed fel férfiakat, és miközben partnere orálisan próbálja kielégíteni, a kamera ráközelít rezzenéstelen arcára.

Forrás: [origo]
Forrás: [origo]
Két felvétel a Claire Dolan című filmből

Kerrigan harmadik filmjét, a Keane-t az Egyesült Államokban ősztől vetítik a mozik. A rendező a Clean, Shaven alaptémáját dolgozta újra: William Keane (Damian Lewis) keresi hónapokkal korábban eltűnt kislányát, akit egy buszpályaudvaron hagyott el. A férfi mentálisan belerokkant a történtekbe, a házassága tönkrement, leszázalékolták. Megérzései alapján próbál a kislány nyomára bukkanni, keresi a jeleket, amik elvezetik hozzá, kószál a városban, vélt nyomok alapján kutat. A Clean, Shaven Petere és közte az a fő különbség, hogy Keane sokszor képes racionálisan és a környezete által elvárt módon cselekedni, csak időnként, rohamszerűen vesz erőt rajta a skizoid viselkedés.

Ebben a filmben Kerrigan már teljesen letisztult módszerekkel dolgozik, elhagyta a furcsa háttérzajokat és beállításokat, a kamera egyszerűen rátapad a főhősre és egy pillanatra sem engedi el. Vele mozgunk, vele lélegzünk, és így jutunk el odáig, hogy szinte belemászunk az agyába. Hatalmas színészi teljesítmény ez Damian Lewistól, tökéletesen oldja meg a feladatát, egy pillanatra sem válik hiteltelenné, különösen a "normális" és "abnormális" állapotok közti váltások pillanataiban lenyűgöző hibátlan alakítása.

Forrás: [origo]
Damian Lewis a Keane című film egyik jelenetében

A premier plánban és félközelikben fotózott főszereplő mögött a várost inkább érezzük, mintsem látjuk, csúnya, modern hátteret képzelünk a történet mögé, de teljesen mindegy, hogy konkrétan hol vagyunk. Kerrigan tökéletessé fejlesztette az előző két filmben "kikísérletezett" módszerét: szinte természettudományosnak tűnő érdeklődéssel vizsgálja az "alanyát" a mellékes külső tényezőktől függetlenítve. Mégsem részvétlen, éppen azáltal, hogy a néző figyelmét is teljesen beszűkíti a főhősre, mélyen átélhetővé teszi Keane lelkiállapotát.

A film sok ponton félrecsúszhatott volna, de a jó arányérzékkel megírt forgatókönyv (Kerrigan maga írta mindhárom filmjének forgatókönyvét) dramaturgiája mindvégig feszesen egyben tartja a szerkezetet. Szinte lehetetlen hibát találni ebben a filmben, a műfaj bevezetőben leírt tökéletlensége inkább csak rávilágít a vállalkozás nagyságára és a vállalás - lehetőségekhez képest - tökéletes megvalósítására.

Bujdosó Bori

A Claire Dolan című filmet kétszer vetítették 2000-ben a Titanic Filmfesztiválon, a Clean, Shaven-t és a Keane-t egyelőre nem mutatták be Magyarországon.