Lopásra buzdít a filmrendező

Vágólapra másolva!
Jim Jarmusch nem ismer megalkuvást, ez filmjeinek egyéni látásmódján és képi világán is érződik. Most saját maga fogalmazta meg aranyszabályait, amelyeket érdemes megfogadni, ha az ember belevág egy film forgatásába.
Vágólapra másolva!

A Halott ember-t és Szellemkutyá-t is jegyző 51 éves filmes Kávé és cigaretta című játékfilmjét nemrégiben mutatták be a magyar mozikban. A film ötletét Jarmusch 1986 és 1993 között leforgatott három, azonos című kisfilmje adta, amelyek most összevágva és kibővítve láthatóak egy egész estés produkció keretében. A fekete-fehér alkotás szereplői kávézás és cigarettázás közben beszélgetnek az élet dolgairól. A színészi gárda igazán elismerésre méltó, Roberto Benignitől kezdve Steve Buscemin, Tom Waitsen, Iggy Popon és Steve Cooganen át egészen Cate Blanchettig, Bill Murray-ig, Alfred Molináig és a Wu-Tang Clan két oszlopos tagjáig tart a lista.

Jarmusch nemrégiben a MovieMaker magazin weboldalán jelentette meg "szabályzatát", amelyek szerinte elengedhetetlenek egy jó film elkészítésekor. Az alábbiakban önök is olvashatják a mester magvas gondolatait.

Első szabály: Nincsenek szabályok
Annyiféleképpen lehet filmet készíteni, ahány rendező csak él a Földön. A filmkészítés nyílt művészeti forma. Egyébként sem mondanám meg soha senkinek, hogy mit csináljon vagy hogyan csinálja. Ez számomra olyan, mintha valakinek megmondanánk, hogy milyen vallást kövessen. Picsába ezzel! Ez ellenkezik a személyes meggyőződéseimmel - amelyek inkább irányadó elvek, semmint szabályok. Ezért ti se vegyétek komolyan ezeket a szabályokat, amiket éppen olvastok, mivel ezek inkább afféle magamnak szóló jegyzetek. Mindenki saját maga kell, hogy ezeket a jegyzeteket megírja magának, mert nem létezik olyan, hogy valamit csak egyféle módon lehessen csinálni. Ha valaki azt mondja neked, hogy csak egyetlen út van, az ő útja, a továbbiakban igyekezz távol tartani magad tőle, mind fizikailag, mind eszmeileg.

Második szabály: Ne hagyd, hogy a mocskok kikezdjenek veled!
Segíthetnek neked vagy hátráltathatnak, de nem állíthatnak meg. Azok az emberek, akik filmeket pénzelnek, terjesztenek és promotálnak, nem filmkészítők. Nem érdekük, hogy a filmesek megszabják, hogyan csinálnak üzletet, így a filmeseknek sem lenne szabad megengedni neki, hogy beleszóljanak abba, hogyan készül egy film. Hordj magadnál fegyvert, ha szükséges!

Harmadik szabály: A produkciós cégnek a filmet kell szolgálnia
A filmnek nem szabad alárendelnie magát a produkciós cégek elvárásainak. Sajnos azonban a filmgyártás világában szinte minden esetben ez történik. A film nem azért készül, hogy a költségvetést, az ütemezést vagy az érintettek hírnevét szolgálja. Azokat a filmesek, akik ezt nem értik meg, a bokájuknál fogva fel kellene lógatni, majd megkérdezni tőlük, hogy vajon miért van lefelé az égbolt.

Forrás: Budapest Film
Molina és Coogan a film legjobban sikerült epizódjában

Negyedik szabály: A filmgyártás az együttműködésen alapul
Ebben a folyamatban olyanokkal működhetsz együtt, akiknek az akarata erősebb lehet a tiédnél. Ügyelj rá, hogy mindenki a saját feladatával foglalkozzon, és ne szóljon bele mások dolgába, mert hatalmas zűrzavarba fulladhat az egész. Azonban a stáb minden tagját kezeld tisztelettel, egyenlő felekként. Egy asszisztens, aki feltartja a forgalmat, hogy a stáb felvehessen egy jelenetet, ugyanolyan fontos, mint a jelenetben szereplő színészek, a vezető operatőr vagy maga a rendező. Azoknak van szükségük hierarchiára, akiknek túl nagy az egójuk vagy akiknek nincs semmiféle irányításuk az egójuk fölött, vagy katonák. Ha jól választod ki, hogy kikkel dolgozol együtt, olyan embereket fogsz választani, akik a vártnál sokkal magasabb szintre emelik majd a film minőségét. Ha nem akarsz másokkal együttműködni, fessél, vagy írjál egy könyvet!

Ötödik szabály: Semmi sem eredeti
Lopjál bármilyen forrásból, amely összecseng az inspirációddal vagy amely megindítja a képzeletedet. Szedj ízekre régi filmeket, új filmeket, zenét, könyveket, festményeket, fotókat, verseket, álmokat, tetszőleges beszélgetéseket, építészetet, hidakat, utcákat, jeleket, fákat, felhőket, vízfelszíneket, fényeket és árnyékokat. Csak olyan dolgokat lopjál el, amelyek egyenesen a lelkedhez szólnak. Ha így teszel, a munkád (és amit elloptál) hiteles lesz. A hitelesség felbecsülhetetlen, eredetiség nem létezik. Ne próbáld elrejteni, ha loptál - sőt, akár ünnepeld és hirdesd azt, ha úgy érzed. Bárhogy cselekszel is, emlékezz arra, amit Jean-Luc Godard mondott: "Nem az számít, honnan veszed az ötletet, hanem az, hogy mit kezdesz vele."