A Kontroll sikeres Cannes-ban

Vágólapra másolva!
A telt házas vetítés mellett a Kontroll cannes-i szereplése kapcsán a Screendaily és a Hollywood Reporter is pozitív hangvételű kritikát közöl a filmről, de nem hallgatják el a hiányosságokat sem. Antal Nimród cannes-i élményeiről nyilatkozott a filmhunak.
Vágólapra másolva!

Kérdésünkre Antal Nimród elmondta, hogy a francia közönség nagyon kedvesen fogadta a filmjét, a vetítés közbeni reakciókból, majd az azt követő gratulációkból is ezt lehetett megállapítani. A Kontroll-t szombaton vetítették a sajtónak, vasárnap pedig a nagyvetítésre került sor.

Több külföldi ország is érdeklődik a film iránt, egyelőre azonban korai lenne erről többet mondani, árulta el a rendező, aki egyébként igyekszik minél több filmet megnézni a fesztiválon. "Cannes nagy flash számomra, nem tudom, mennyire a filmekről szól, de klassz és fura érzés itt lenni."

A Screendaily szerint a kelet-európai filmek között csak elvétve látható energikusság jellemzi Antal Nimród első filmjét. Megemlítik azt a ritka eredményt, hogy mind látogatószámban, mind a kritikusok körében nagy sikert aratott Magyarországon a Kontroll, és egy rakás hazai díjat is besöpört.

"Sikeresen ötvözi az amerikai akciófilmek lendületességét a borongós-töprengős magyar lélek habitusával" - folytatódik az elemzés. "A Kontroll föld alatti világának szereplőin keresztül a rendező gazdag képet fest a modern Magyarországról, rávilágítva az Unióhoz csatlakozó ország előtt álló problémákra."

A kritikus szerint ha a sokszálú cselekmény néhol nem mindig kelti is az eredetiség és elmélyültség érzetét, de mindig élettel teli és szórakoztató. Néhány karaktert, mint a Gyalogkakukk, a sorozatgyilkos Árnyék vagy a mackójelmezben megjelenő Szofi, pedig képletszerűnek tart, és konfliktusaikat kiszámíthatónak véli. De mégis, teszi hozzá a kritika - a gyors narrációnak köszönhetően is - elég érdekesek ahhoz a figurák, hogy fenntartsák a néző figyelmét. A Screendaily írása dicséri még a színészeket, a vágó Király István és az operatőr Pados Gyula munkáját is.

A Hollywood Reporter "hiperkinetikus" mozinak nevezi a filmet. A kritikus szerint a Kontroll kihasználja az összes, metró világában fellelhető félelemforrást: a forgalmas vágányokat, a zörgő szerelvényeket, a szűk tereket, az éjszaka őrült és különc alakjait.

"A Kontroll egyenetlen és nem letisztult alkotás, de vidám hangvétele és a szórakoztatásra irányuló tiszta szándéka mentén a néző elnézheti ingatag ritmusát és következetlenségeit" - írja a cikk.

Forrás: Budapest Film
Kontroll - Csányi Sándor és Balla Eszter

A Hollywood Reporter is dicséri az éjszakai budapesti arcok megjelenítését a filmben, valamint kiemeli az üdítő Gyalogkakukk-üldöző jelenetet. Ugyancsak elismeréssel adózik a cikkíró a színészek előtt, különösen Mucsi Zoltán és Pindroch Csaba játékát tartja rokonszenvesnek.

"A metró árnyékos, zajos és mocskos acélvilágát Antal Nimródnak Pados Gyula operatőr, Hujber Balázs díszlettervező, Király István vágó segítségével és NEO zenéjével sikerült eleven élettel megtöltenie."

Ugyanakkor megemlíti a kritikus a film elején látható BKV-vezérigazgatós beköszönőszöveget, mely után "a külföldi látogatók bizonyára inkább a taxizást fogják választani".

A Népszabadság értesülései szerint Cannes-ban "a szakmai közönség vastapssal fogadta a harmincegy éves Antal Nimród Kontroll című játékfilmjét, amelyet az Un Certain Regard szekcióba válogattak be. A jó hangulatú sajtóvetítésen mintegy kétszáz újságíró volt kíváncsi a budapesti metróban játszódó, egyéni hangulatú thrillerre."

filmhu