Vágólapra másolva!
A Sundance filmfesztivált immár huszadik esztendeje rendezik meg Robert Redford felügyelete alatt. A jubileumi felhozatal láttán pedig még a legkényesebb ízlésű mozirajongók is elégedetten dőlhetnek hátra. A számos kiváló alkotás közül is kiemelkedik a The Motorcycle Diaries című film, amely az egykori forradalmár fiatalságáról mesél.
Vágólapra másolva!

A brazil Walter Salles (Központi pályaudvar) által rendezett mű Che Guevara naplóit és utazótársának, Alberto Granadónak a visszaemlékezéseit feldolgozva készült, s egy 1952-ben lezajlott, nyolc hónapig tartó utazást mutat be, amely felnyitotta a 23 esztendős orvostanhallgató szemét, s szembesítette a kontinensen uralkodó szegénységgel. Az eredeti nevén Ernesto Guevara névre hallgató fiatalember ezután nem sokkal csatlakozott a Mexikóban embereket toborzó Fidel Castróhoz, akivel közösen alapított gerillamozgalmuk 1959-ben győzedelmeskedett Kubában.

A The Motorcycle Diaries a kiváló rendezésnek köszönhetően művészi, de mégsem művészieskedő, s érzékeny politikai kérdésekre tapint rá, anélkül, hogy kioktató módon állást foglalna. A film forgatókönyvét a színpadi és tévés író, Jose Rivera jegyzi, s munkássága nyomán a nézők fokozatosan, a két fiatalemberrel járják be Chilét, Perut s végül Venezuelát, miközben végig elgondolkodtató helyzetekkel találják szemben magukat. Az eddig sokak számára ismeretlen táj pedig festői hátteret kínál az utazáshoz.

A film, bár nem kerülheti el a politika megjelenítését, mégis Che örökségét és emberi mivoltát állítja a kamera fókuszába, miközben hű marad eredeti célkitűzéséhez, amely nem más, mint annak az érzésnek a szemléltetése, amely ebben a két fiatalemberben ébredt az utazás közben, s amely gyökeresen megváltoztatta világnézetüket s életcéljukat.

Ernesto és Alberto 1952. január 4-én indultak a nagy utazásra, azzal a célkitűzéssel, hogy Alberto 30. születésnapját már Venezuelában ünnepelhessék. Az indulás előtt Ernesto elbúcsúzik a Miramarban, luxuskörülmények között élő barátnőjétől, Chichinától, s ez a búcsú egyben korábbi életének hátrahagyását is jelenti. Az orvosi egyetemen utolsó évét taposó fiatalember ennek ellenére izgatott, ugyanis Peruban egy lepratelepet szeretne meglátogatni, lévén erre a betegségre szakosodott.

A nemes egyszerűséggel a Hatalmas (The Mighty One) névre keresztelt motorbicikli tehát felzúg, és kezdetét veszi a kaland Argentína végtelen pusztáin és rázós földútjain át. A kezdeti humoros epizódok - a fiúk sátrát elfújja a szél, s kénytelenek különféle trükköket bevetni, ha szállásra van szükségük - a feszültség oldását szolgálják. Albertóról kiderül, hogy amellett, hogy élenjár ezeknek a bizonyos trükköknek a kieszelésében, nagy rajongója az orosz forradalomnak, Ernesto pedig egyelőre nem érdeklődik a politika iránt, azonban kifejezett tehetsége van hozzá, hogy a legrosszabbkor szólja el magát.

Albert, Ernesto és a Hatalmas

Az utazás az Andokban válik komolyabbá, amikor a sűrű havazás közepette a Hatalmas felmondja a szolgálatot, s a fiatalok kénytelenek stoppal eljutni Valparaisóba, majd gyalog átkelni a kegyetlen Atacama sivatagon.

Itt várja őket az első mérföldkő lelki utazásuk során, amikor egy száműzött párral találkoznak, akiket azért űztek el a földjükről, mert kommunistáknak vallották magukat. Ernesto ezután egy követ hajít a napszámosokat szállító cég teherautójához tiltakozásképpen. A feszültség fokozódik, amikor a Machu Picchuhoz érve hőseink az egykor hatalmas inka birodalom leszármazottait nyomorban és ínségben látják élni.

Ernesto San Pablo városában jut el élete fordulópontjára, ahol meglátogatják a lepratelepet, s szembesülnie kell vele, miként bánnak az orvosok a szerencsétlen betegekkel. A filmet drámai képsorok zárják le, amelyek során Ernesto közösséget vállal a leprásokkal, s röviddel ezután útra kel, hogy Castróhoz csatlakozzon. A stáblista sorai alatt pedig a ma nyolcvanas éveit taposó Alberto látható, amint Havanna utcáin sétál.

Forrás: EPA
Robert Redford távozik a havannai Charles Chaplin moziból

Robert Redford a premiert követően Kubába repült, ahol Guevara özvegyének, Aleidának, s gyermekeinek, Camilónak, Celiának és Aleiditának mutatta be a filmet a havannai Charles Chaplin filmszínházban. A vetítésen jelen volt Ramiro Valdes, a kubai katonai vezetés egyik elöljárója is, aki együtt harcolt Guevarával és Castróval a Sierra Maestra hegyei között. Mindannyian elismerően nyilatkoztak az alkotásról.

"Kiváló film" - nyilatkozta az özvegy Aleida, aki a naplókat is szolgáltatta a filmeseknek.

"Ha elolvassák az apám által az utazásról írt könyvet, láthatják majd, hogy a film hűen ábrázolja a történteket" - mondta Celia.

Az egykori vezér rokonaival a Sundance fesztivál közönsége is együttértett, ugyanis a The Motorcycle Diaries-t állva tapsolták meg a nézők a Park Cityben tartott premieren.