Vágólapra másolva!
Nem prédikál erkölcsről, csak elmesél egy hétköznapi történetet, ami könnyed léptekkel tart a tragédia felé. Nem kell hozzá tizenhárom évesnek lenni, bárki átélheti - pedig a film csak egy kamaszlány veszett próbálkozásait követi nyomon, aki megpróbál a menők közé kerülni. A Tizenhárom című amerikai film egy őszinte hang a ricsajban - egyedül kevés, de azért tisztán hallani.
Vágólapra másolva!

A mai hollywoodi filmek jelentős részét tizenhárom éveseknek készítik, mert több pénzt visznek a jegypénztárba, mint bármely más korosztály. Szinte mindegy, hogy akciófilm, thriller, dráma vagy épp vígjáték készítésébe fog egy filmstúdió, annak tematikáját, dialógusait, zenei aláfestését és szereposztását a tinik érdeklődéséhez igazítják. De kegyeiket nemcsak Hollywood keresi, hanem a zeneipar, a divattervezők, a kozmetikai cégek, a telefontársaságok és az élelmiszeripar is.

Most készült egy film róluk és arról, mit kezdenek ők mindezzel. És mivel a Tizenhárom című alkotás hűen mutatja meg, hogyan válnak a rendszer áldozataivá, az amerikai cenzorok kizárólag 18 éven felülieknek engedélyezték a megtekintését. Így ott csak azok izgulhattak döbbenten az esendő főszereplőkön, akiknek már csak emlékei vannak a felnőtté válás kínkeserves útkereséséről. Magyarországon bárki tanúja lehet annak, mitől lehet ma egy kamasz - menő.

A Tizenhárom című amerikai film főhősét, Tracyt csak egy dolog érdekli: hogy ne legyen olyan vesztes, mint az anyja. Álmaiban az szerepel, hogy a menő társaság befogadja, vagánynak és szexinek lássa, és megmutassa neki, mi is az igazi élet. Hamar kiszemeli azt az iskolatársát, akitől az ügy sikere függhet: Evie-t, akit mindenki bomba nőnek tart, és aki mellett mindenki más is annak érezheti magát. Tracy egy enyhe beavatás (értsd: szívatás) után bebizonyítja, hogy kiváló tanítvány. Pillanatok alatt rájön arra, hogyan lehet Evie méltó társa: lazább erkölcsökkel, szellősebb ruhákkal, erősebb sminkkel, body piercinggel és tapasztalatlanságát meghazudtoló szexuális merészséggel.

A balekok és a menők társadalma már az általános iskolában szétválik, és egyáltalán nem meglepő, hogy egy gyerekkorából frissen kikecmergő kamaszra traumaként hat, mikor ráébred, hogy családi közege a vesztesek közé predesztinálja. Minél mélyebben sérti az önérzetét szülei megalázottsága, annál nagyobb ambícióval vág neki a másik csoport meghódításának. A Tizenhárom című film főszereplője - akit a valóság rajzolt meg olyannak, amilyen - morális bázisát is hajlandó feladni a sikerért. Egyetlen szerencséje, hogy a saját életét menedzselni képtelen édesanyja a végsőkig kitart mellette.