Télapó ittas

Vágólapra másolva!
A Tapló Télapó című film olyan, mint a karácsonyi családi mozik: a szeretet ünnepe igazi megváltást hoz a bajbanlévőknek, az ártatlan gyermek szemei pedig megolvasztják a jéggé fagyott szívet is. Annyiban azonban sajátos, hogy a régi habcsók-receptbe beleírták a turhát is.
Vágólapra másolva!

"Télapó ittas / Dagadt a mája / Fél a cipője / Bűzlik a szája / Rák-rák végbélrák / Rajta piros anorák. / Rénszarvas húzta / Jól megtaposta / Le is hugyozta / Ajjaj, halihó / Be is szart a télapó" - ezt a Prosectura énekelte a Télapó itt van... kezdetű gyermekdal dallamára. A Tapló Télapó ugyanebben a szellemben készült.

A karácsonyi megható filmek rutinjával babráltak egy kicsit a Tapló Télapó alkotói. Épp csak annyit, amennyit a gyerekdalon a Prosectura: telerakták csúnya szavakkal, vizelettel, szexszel és takonnyal, de a dallam nem változott. Ez is egy megható fejlődéstörténet, kiderül, hogy a karácsonnyal szemben a gonosz örök bukásra van ítélve.

Ez az obszcén télapós film csak azokat a polgárokat pukkaszthatja, akik saját feneküket is csak gumikesztyűben hajlandóak kitörölni. Igazából egy varázslatos mese a szeretet erejéről, a megjavulásról és a családi idill boldogságáról, csak zaftos a körítés. Menőzés ősi receptre. A közönség már felkészült a csúnya szavakra, nem sokkol annyira a durvaság a vásznon, mint évtizedekkel ezelőtt. A közhelyes szórakoztató mozinak nem kell arisztokratikusnak lennie már, egyszerűen erre jöttek rá a film készítői.

A Tapló Télapó ezért csak kicsit eredeti. Például először taknyosan és ételmaradékot prüszkölve találkozunk azzal az angyalarcú kisgyerekkel, akinek szeretete minden bűnt megvált. A dramaturgia fordulatait azóta ismerjük, hogy van mozi, csak a közeg és a szöveg szenvtelenebb. Mintha a karácsonyfára szemétből készített díszeket aggatnánk, csupa-csupa száncsengő konzervdobozból. Ettől még a film lehet izgalmas, és néhány fordulat, néhány beszólás és odacsapás kifejezetten ötletes is.

A szokásos gagyi szívszorító vígjátékoknál érdekesebbek itt a karakterek is. A fekete törpe figurája tökéletesre sikeredett, neki van a legizgalmasabb és legbonyolultabb személyisége, annak ellenére, hogy megúszhatták volna az alkotók azzal, hogy ő lesz mindig a legkisebb és ezért bruhaha. A tréfás egydimenziós karakterek közül pedig kiemelkedően jól sikerült az üzletházi menedzser - biztonsági őr kettőse. Ők két teljesen különböző módon gusztustalanok, de mindketten finomkodásukkal váltják ki az ellenszenvet, és ettől felháborítóan érdekes párost alkotnak.

Forrás: SPI
Télapó és Télapóné húga | Nézzen még több képet a filmből!

A moralizálás a sok lazaság ellenére is zavaróan túlteng a filmben, különösen az elején és a végén. Viszont a laza részek sokszor elég erősek ahhoz, hogy ne váljon az egész film idétlenné. A Télapó tényleg tapló, és nem csak egy farkasbőrbe bújt bárány. Alkoholizmus-ábrázolásból is jól vizsgázott a film, az acetonos lehelet szinte kipárolog a nézőtérre.

Egymás után háromszor is befejeződik a film, egyre szentimentálisabban, jelezve, hogy akkor is lenne ok az elégedetlenségre, ha hányunk a csodától, mint Télapó a tizenötödik felestől. Hiszen a tragikus végkifejlet-variációk megtartása nem tette volna jobbá a filmet, végig látszott, hogy nem tragédiának készült. Sőt, a Tapló Télapó nem is paródiája, hanem egy szókimondó változata a karácsonyi családi moziknak.

dr. Igó