Briliáns B film

Vágólapra másolva!
A Kill Billt megnézve nem leszünk gazdagabbak világmegváltó gondolatokkal, nem ismerünk meg hátborzongató igazságokat. Patakokban folyik a vér, s még az erősebb gyomrú nézők is fel-felszisszennek néha. Mitől jó mindez? A szemérmetlenül őszinte előadásmódtól.
Vágólapra másolva!

Quentin Tarantino nem tagadja, hogy a B filmek felé húz a szíve. Az ő világában kényelmesen megfér egymás mellett a művészfilmek világából ismert Tim Roth és az örök atlétás macsó Bruce Willis. Ami a rendező-fenegyereket a szakma nagyjainak egyikévé teszi, az a pajkos, ironikus, már-már pofátlan őszintesége. A Kill Bill-t elnézve ugyanis ez a benyomása támad az embernek.

A háromórásra tervezett, majd kétszer másfél órássá átalakított monstre alkotás ugyanis nem nagyon akar másról szólni, mint a látványról. A látványról s a kikacsintós hommage-okról, amelyeket felfedezve kellemes, nosztalgikus meleg járja át az ember szívét. Amíg az első fejet le nem vágják a vásznon. Ugyanis Tarantino lépten-nyomon emlékezteti a nézőket, hogy a hetvenes-nyolcvanas évek sorozatainak mosolygósan magabiztos világa alighanem végleg véget ért, s az új hollywoodi produkciókban kizárólag a minél körmönfontabban megtervezett akciójelenetek dominálnak, s a mély dialógusokat hatásvadász tőmondatokkal próbálják helyettesíteni. A Kill Bill azonban azért zseniális, mert ennek ellenére olyat tud nyújtani, hogy a néző - legyen bár filmesztéta vagy csupán szombat délutáni szórakozásra vágyó "civil" - felpörögve, adrenalintól csöpögő ruhákban fogja elhagyni a mozitermet; s további harminc percen keresztül meg lesz győződve arról, hogy lassított felvételben mozog, a kabátját lengeti a szél, és szükség esetén nem okozna számára gondot egy 180 fokos fordulattal kombinált dupla szaltó, és persze egy nagyobb kaliberű gépfegyver vagy egy borotvaéles szamurájkard kezelése sem.

A film története a fentiekből következően már-már spártaian egyszerű. Nem szabad azonban azt gondolni, hogy igénytelen, összecsapott alkotásról van szó - s persze nem szabad elfeledkezni a második részről sem, amely lényegesen bonyolultabbá teheti a történet eddig felvázolt szálait. Az Uma Thurman által alakított Menyasszony (fedőneve. Fekete Mamba) esküvője vérfürdőbe torkollik, amikor korábbi munkatársai távozása felett érzett bánatuknak adnak hangot. Az alaposan helybenhagyott harcosnő kíméletlen bosszút esküszik, s négyévnyi kóma után indul neki, hogy rendezze a számlát egykori kollégáival. S ekkor szabadul el a pokol. A Lucy Liu által alakított O-Ren Ishiivel leszámolni készülő Menyasszony olyan vérengzést rendez egy japán étteremben, hogy a film hirtelen átmegy fekete-fehérbe, hogy a - már-már a Monthy Python legszebb pillanatait idéző módon - spriccelő vér látványa ne legyen annyira durva.

Sonny Chiba az ujjal kardozás technikájára tanítja a Menyasszonyt

Az egész film valójában olyan, mint a feljebb említett O-Ren gyermekkorát bemutató 10-15 perces manga stílusú rajzfilm, amelynek világától nem idegen az erőszak s az agresszió. A keleti filmkultúra előtt is tisztelgő film pedig számos szálon kötődik a legismertebb filmesek alkotásaihoz, akár direkt, akár indirekt módon. Uma Thurman sárga motorosruhája egyértelmű Bruce Lee utalás, míg O-Ren harcosainak fekete maszkja szintén a tragikusan fiatalon elhunyt színész egyik sorozatából, a The Green Hornet-ből ismerős. A filmben a főszereplők mellett feltűnik a hetvenes-nyolcvanas évek egyik legnagyobb ázsiai akciósztárja, Sonny Chiba, illetve az új generáció képviseletében a Battle Royale-ből ismert Chiaki Kuriyama, aki O-Ren Ishii személyi testőrét, a vad és őrült Gogo Yubarit alakítja.

Bill egyelőre nem tűnik fel a filmben teljes valójában, s csak találgatni lehet, mi is vezethetett el a film elején bekövetkező véres leszámolásig, amely után a Thurman által alakított Fekete Mamba elindul halálosztó útjára.

Ha mást nem is ér el Tarantino a Kill Bill-lel, annyit mindenképpen, hogy már a moziból kifelé jövet átvillan az ember agyán a felismerés: nagyon messze van még február, amikor a film második része a mozikba kerül.

Andersen Dávid