Lukas Moodysson: Hollywood = fasizmus

Vágólapra másolva!
Lukas Moodysson, a Lilja 4-ever című svéd film rendezője nem akar Hollywoodba menni, bár többször is hívták. Az ő ambíciója azonban az, hogy alkotásaival felhívja a figyelmet az elesettek helyzetére. Irónia nélkül állítja, hogy meg akarja menteni őket. A rendezővel e-mailben készítettünk interjút.
Vágólapra másolva!

Lukas Moodysson 17 éves kora óta töretlen energiával és tehetséggel halad a pályáján - amit karriernek sosem nevezne. Még kamasz volt, amikor első verseskötete megjelent, amit azóta több másik követett. Érettségi után felvették a svéd Dramatiska Institutetbe, a diploma megszerzése után pedig a Memfis Film nevű produkciós cégbe.

Első játékfilmje, a Kurva Amal óriási szakmai és közönségsikert aratott, és a nemzetközi fesztiválokon is felfigyeltek rá. Az Európai Filmakadémia például jelölte az év legjobb európai filmje díjára, és Karlovy Varyból három szoborral térhetett haza. Még talán ennél is nagyobb elismerést jelenhetett számára, hogy Ingmar Bergman úgy nyilatkozott róla: "Egy ifjú mester első mesterműve."

A legtöbb elsőfilmes rendező megijed ekkora sikertől, és másodszorra szorongással vág neki a rendezéshez - ezért mondják, hogy második filmet még nehezebb rendezni, mint elsőt. Lukas Modyssont azonban nem bénították meg az elvárások - és talán ebből látszik leginkább, mekkora ereje van. Őt továbbra is csak a mondandója érdekelte, amit újra filmre vihetett.

Ez volt 2000-ben az Együttlét, ami még a Kurva Amal-nál is nagyobb tetszést aratott a nemzetközi színtéren. Az Európai Filmakadémia ezúttal az év felfedezettjének járó díjra ítélte, és övé lett a zsűri nagydíja a P betűs városokban: Párizsban, Philadelphiában, Pozsonyban és Pulában.

2002-ben mozikba került a Lilja 4-ever című filmje, mely tovább növelte hírnevét, és most újabb - egyelőre cím néküli - produkción dolgozik. A forgatás már elkezdődött, ám a részleteket egyelőre titokban tartják. Moodysson csupán annyit árult el a sajtónak, hogy "a film a Big Brother és Hieronymus Bosch festészetének egyfajta egyvelege, gyengéd és gondolatgazdag egyben".

Közben a napokban gyermeke is született, így igencsak sűrű időszakban sikerült elcsípnünk őt. Moodysson ennek ellenére vállalkozott arra, hogy e-mailben feleljen meg az [origo] kérdéseire.

- Mi az, ami a kamaszok életében annyira vonzza?
- A gyerekek és a fiatalok vannak leginkább kitéve mindannak, ami csodálatos és annak, ami borzasztó ezen a világon. Amikor írok, gyerek vagyok. Az írás olyan, mint a játék.

- Miért épp lányok és nem fiúk a főszereplői?
- Nem tudom. Talán azért, mert hajt a kíváncsiság, és inkább vagyok kíváncsi a lányokra és a nőkre, mint a fiúkra és a férfiakra. Nem tudom. Unom a férfiakat. Unom azt, hogy férfiak irányítják ezt a világot.

- A filmek forgatása megrázó élményt jelenthet azok számára, akik eljátsszák - hát még, akik hasonló dolgokat élnek át az életben. Foglalkozik-e a szereplői későbbi sorsával? Segít-e nekik feldolgozni azt az élményt, amit a forgatás jelenthet számukra?
- Megpróbálom tartani a kapcsolatot a színészeimmel és ott lenni számukra, amikor szükségük van rám. Minden esetben más. Bizonyos esetben hosszú barátsággá alakul, amely remélem és hiszem, hogy egy életre szól.

- Kell-e, hogy a fiatal szereplőknek legyen a történethez hasonló tapasztalatuk, vagy ők is "profi színészek", akik elő tudják hozni magukból ezeket az érzéseket?
- Nem szükséges, hogy hasonló tapasztalatokkal rendelkezzenek. Csak legyenek fantáziával és empátiával rendelkező emberek, hogy bele tudják élni magukat más emberek életébe.

- Hogyan talált rá Liljára? Mi ragadta meg benne?
- Nem értettem meg őt igazán. Ez tetszett. Nem értettem, ki is ő (ez Oksana-ra is vonatkozik). Azt hiszem, ez volt, ami felkeltette a figyelmemet.

- Miből merített inspirációt a Lilja 4-ever elkészítéséhez? Volt-e valamilyen konkrét élményanyaga a történettel kapcsolatban?
- Egyszer csak lepergett előttem. Hirtelen. Az egész film az elejétől a végéig. Ez valamikor....azt hiszem, novemberben volt. Nem olyan volt, amit választottam. A film volt az, amely választott engem.

- Hogyan próbáltak a Lilja 4-ever felvételeire? (Csak eredeti helyszínen vagy próbateremben, steril körülmények között is készültek rá?)
- A lehető legkevesebbet próbáltunk.

- A felvételek közben mire koncentrál: a monitorra vagy a kamera mellett állva a színészekre?
- Nem tudom. Mindig másra.

- Már a felvételek idején tudja-e, milyen zenét használ majd a jelenetekhez, vagy csak a vágás során dönti el?
- Leginkább, amikor vágok.

- Miért nem adott esélyt a filmben Liljának a túlélésre?
- Azért, mert a világ nem adott neki esélyt.

- Mi az, amit Ön elérhet egy ilyen filmmel, és mi az, amit szeretne elérni vele?
- Alapjaiban akarom megváltoztani a világot. Látni akarom, hogy a szegények, a gyengék és a kihasználtak felemelkednek.

Forrás: SPI

- Azt nyilatkozta, szeretne angol nyelvű filmet is forgatni. Hasonlóan naturalisztikus drámákra gondolt, vagy szórakoztató, romantikus vígjátékot készítene?
- Gondolkodtam egy filmen az amerikai egészségügyi rendszerről, de nem tudom. Nem érdekel Hollywood. Hollywood = fasizmus.

- Kiket tart nagyra a kollégái közül, mely filmek voltak Önre hatással az utóbbi időben?
- Tarkovszkij, Harmony Korine, Pasolini, én magam.

- Amikor átvette a Kurva Amal-ért megítélt svéd Guldbagge-díjat, kisebb botrányt okozott felszólalásával, melyről később úgy nyilatkozott, hogy félreértette a közönség. Mit akart kimondani a színpadon állva?
- Mondtam néhány politikai és gyerekes dolgot, többek között, hogy ne együnk húst és ne hajtsunk gyorsan az autóval. Kicsit komikus volt, de fontos, hogy az ember megengedje magának, hogy néha komikus és naiv és gyerekes legyen. Különben komoly és unalmas felnőtt lesz, és az sohasem akarok lenni.

- Először egy az internetről letöltött verzióban (DIVX) láttam a Lilja 4-evert, és jó pár barátomnak is megmutattam. Örül annak, hogy most már így is eljut emberekhez a munkája, vagy mindenki csak vegye meg szépen a mozijegyet, ha élvezni akarja?
- Személy szerint úgy gondolom, hogy értéktelen egy filmet tévén vagy számítógépen megnézni. Én egy sötét moziteremben akarok lenni, körülöttem ismeretlen emberekkel. Sokkal nagyobb élmény - mind művészileg, mind szociálisan - egy filmet moziban megnézni. De egyáltalán nem leszek mérges, ha a filmjeim letölthetőek az internetről. Mindaddig, amíg nem valami gazdag pasi keres rajta, addig a megbecsülés egyik jelének tekintem. Örülök, hogy megmutatta a barátainak.

Gyárfás Dorka, Varga Ferenc