Apró implantátummal fognák el a rákos sejteket

rák
An evolutionary biologist takes a sample from a cell culture with tumor cells in a laboratory at Christian Albrechts University in Kiel, Germany, 23 June 2014. An international group of researchers plans to publish proof that cancer is as old as multicellular life on earth - and will probably never completely eradicated. Photo: CARSTEN REHDER/DPA (ATTENTION EDITORS - RETENTION PERIOD UNTIL 24 JUNE 2014 11:00 CET)
Amerikai kutatók olyan apró implantátumot fejlesztettek, ami képes elfogni a testben terjedő rákos sejteket. Az eszközt egyelőre csak egereken próbálták ki.

A rosszindulatú daganatok egyik tipikus tulajdonsága, hogy növekedésük során egyes sejtjeik az eredeti helyükről a szervezet távolabbi pontjaira sodródnak, és másodlagos daganatokat, távoli áttéteket (metasztázis) képeznek. Ilyen esetekben a betegség gyógyítása jóval nehezebb, mivel az eredeti daganat eltávolításával is maradnak tumoros sejtek a szervezetben.

Az egereknél működtek

A daganatsejtek korai észlelése életmentő lehet, sajnos azonban nehéz kiszúrni őket, hiszen alacsony számban, gyakran hosszú ideig „vándorolnak”, mielőtt új helyükön megtelepednének. A Nature Communications folyóiratban publikált kutatás szerint a rákos sejtek elfogásával meg lehetne állítani a betegség súlyosbodását.

A kutatók biológiailag lebomló, fél centiméter széles korongokat terveztek, ezekből a vizsgált egerekbe példányonként kettőt ültettek.

A tanulmány szerint az eszközt hordozó állatok esetében egyértelműen javult a helyzet.

Ráksejt kultúra (Illusztráció) Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Carsten Rehder

Előnyök

Az implantátum – ami az immunsejteket használja csaliként – egy szkennert is tartalmaz, ami a csapdába esett sejtek jelenlétét észleli. „A rendszer lehetővé teszi a metasztázisban lévő rákbetegség korai észlelését” – mondta Lonnie Shea, a kutatás társszerzője (Northwestern University). Emellett a véráramban keringő kóbor ráksejtek számának visszaszorítása időt adhat a szervezetnek arra, hogy reagáljon a terápiákra. További előny, hogy az eszközzel elfogott ráksejteket alaposabban lehet vizsgálni, ami megkönnyíti a leghatékonyabb kezelés megállapítását.

– mondta Shea, aki reméli, hogy néhány apró módosítással hamarosan a humán klinikai kísérletek is elkezdődhetnek.