Nyugalmat áraszt - Volvo XC60 menetpróba

Vágólapra másolva!
Múlt héten már részletesen bemutattuk a Volvo XC60-ast, de vezetésére még nem nyílt lehetőség. A valenciai menetpróbán viszont bizonyíthatott a márka legbiztonságosabbnak titulált autója, bár terepre nem vittük ki.
Vágólapra másolva!

Forrás: Volvo

Az XC60 alkatrészeinek a 60 százaléka a V70-ből származik
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Végre menet közben is lehetőségem volt kipróbálni az XC60-ast, a landolás után elsőként egy bójákkal telerakott parkolóba vittek minket a volvósok. Sajnos nem szlalompályát rendeztek be, csak a koccanásgátló City Safety-rendszer működését demonstrálták néhány felfújható gumiautó segítségével. A hazai bemutató után már írtam a rendszerről, amely 4 és 30 km/órás sebesség között működik, és az alapfelszereltség részét képezi minden XC60-ban, továbbá a jövőben bemutatandó új Volvókban, sőt a modellfrissítések során a régebbiekben is megjelenik majd.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

Próbapályán bizonyított a koccanásgátló rendszer
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A próbapályán először körülbelül 15, később nagyjából 25 km/órás sebességgel közelítettem meg az előttem álló műautót, és az instruktor határozott kérésére leemeltem a lábam a fékpedálról. Az XC60 az utolsó pillanatban hatalmas fékezéssel megállt az akadály előtt, ekkor a fordulatszámmérő közepébe tett kijelző is tájékoztatott arról, hogy a City Safety aktivizálta magát, és megakadályozott egy koccanást. Erre a mutatványra csak akkor képes, ha a két jármű legalább ötvenszázalékos átfedésben van egymáshoz képest, lassú sávváltáskor tehát ebben sem árt figyelni.

Ha kéziváltós kocsi lett volna alattam, valószínűleg lefulladtam volna a hirtelen megállástól, de a hatfokozatú automatikus váltóval ilyen gondom természetesen nem volt. Megállás után két másodpercig még megtartja a féknyomást a rendszer, utána viszont finom kúszásba kezd az XC60. Bevallom, a forgalmas valenciai utcákon szándékomban állt élesben is kipróbálni a City Safety-t, de a rendszer annyira az utolsó pillanatban lép közbe, hogy végül mindig berezeltem, és én tapostam a fékbe az automatika helyett, hiszen mégiscsak egy tizenmilliós autó épségét kockáztattam.

Forrás: Volvo

A benzines modellek kiváltsága a dupla kipufogó
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Megtudtam, hogy a Volvo már tárgyal a biztosítótársaságokkal, hogy olcsóbb cascót köthessenek a majdani tulajdonosok, mert a City Safety a koccanásos balesetek esélyét tényleg a minimálisra csökkenti. Azért nem nullára, mert egyrészt csak 30 km/óra alatt működik, másrészt pedig hivatalosan csak akkor kerülhető el az ütközés, ha az előttünk álló jármű legfeljebb 15 km/órával halad lassabban, mint mi. A gyáriak szerint egyébként olyan hatásos az XC90-ből átvett fékrendszer, hogy száraz időben akár 25 km/órás sebességkülönbségnél sem lesz koccanás, de a biztonsági ráhagyás és a különböző útviszonyok miatt inkább csak a 15 km/órás sebességkülönbség esetén garantálják a karcmentes lökhárítót.

Forrás: Volvo

Kissé sivár a két órából álló műszerfal. Mindenről tájékoztatnak a kijelzők
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az adaptív sebességtartó automatika (ACC) is jól vizsgázott, de a rendszer akkor igazán hatásos, ha a távolságtartó radart (DA) és az automatikusan fékező funkciót is megvásároljuk hozzá. Ezen egyszerre állíthatjuk be a kívánt sebességet, és hogy időben mennyi legyen a különbség XC60-asunk és az előttünk haladó jármű között. Amennyiben az az autó lassabban halad a beállított értéknél, akkor a kért követési távolság szerint változtatja sebességét a Volvo, ha viszont üres előttünk a pálya, akkor a megadott sebességre áll rá.

Ha nincs bekapcsolva az intelligens tempomat, akkor is éberen figyel a hozzá adott ráfutásra figyelmeztető rendszer (CWAB). Ez a szélvédőn egy piros fény felvillanásával figyelmeztet arra, hogy veszélyesen megközelítettük az előttünk haladót - érzékenysége a menüben állítható -, ezzel egyidejűleg ráfekteti a fékbetéteket a tárcsákra, hogy felkészüljön a fékezésre. Ha erre sem reagálunk, akkor önállóan fékez is, csökkentve a kár mértékét.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

A nagyobb kijelző csak a 490 ezer forintba kerülő navigáció részére van fenntartva
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Sajnos igen borsos, 490 ezres felárat kérnek a fejlett biztonsági berendezésért, igaz, a csomagban még hozzá adják a sávelhagyásra (LDW), és a hasonló elven működő elalvásra figyelmeztető (DAC) rendszert is. Ezek egy kamerával figyelik az útburkolati jelet, és ha indexelés nélkül váltunk sávot, vagy ha kóválygunk a sávunkban, akkor zavaró pittyegéssel figyelmeztetnek. Az utóbbi egy kávérajz felvillanásával is üzeni, hogy ideje egy pihenőt keresni, de a más márkáknál létező ülés- vagy kormányremegtetést nem tudja, így nem biztos, hogy az alvó sofőr valóban felébredne a jelzésre. A biztonsági csomag tartalma még a holttérfigyelő (BLIS) is, amely egy apró lámpát felkapcsol a külső tükröknél, ha kamerája úgy érzékeli, hogy veszélyes lenne sávot váltani egy, a holttérben tartózkodó másik jármű miatt.

Fotó: Gulyás Péter [origo]

495 liter a csomagtartó befogadóképessége. A hátsó ülések 40/20/40 arányban dönthetők
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Büszkén újságolta el a Volvo, hogy a menetstabilizálót már utánfutó-stabilizáló funkcióval is felvértezték, de más márkáknál már hamarabb megjelent ez az új generációs ESP. Vontatmány híján ezt nem tudtam kipróbálni, de a DSTC-nek hívott ESP-t így is nehéz volt munkára bírni, mert az állandó, Haldex-kuplungos összkerékhajtás, és a Ford Kuga áthangolt futóműve (elöl MacPherson, hátul többlengőkaros) egyaránt észrevétlenül és jól látta el a feladatát, bár az X3-as BMW azért jóval agilisebb a szűk kanyarokban. Maga a futómű egyébként viszonylag feszes, hogy a magas tömegközéppontot ellensúlyozza, de az XC60 nagy tömege (extrákkal 1,9 tonna) a többnyire tükörsima spanyol utakon így is finom futást eredményezett.