Arculatváltás - Renault Twingo 1.2-teszt

renault twingo
Vágólapra másolva!
A ráncfelvarrás utáni Twingónak több szeme van, mint a vízipóknak, az új Renault-formanyelv ezen a kocsin debütál.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Az új Renault-formanyelv része a nagyobb embléma fekete háttérrel
(Kattintson a képre a galériához!)

2007-ben, amikor a második generációs Twingo megérkezett, senki sem értette, hogy egy ennyire karakteres formavilággal rendelkező, igazi egyéniségnek tartott miniautónak, mint amilyen az 1993-as eredeti volt, hogy lehet ennyire jellegtelen és szürke utódot állítani. A mostani modellfrissítéssel kiderült, a Renault is belátta, hogy túl óvatosra sikerült a dizájn, most viszont mintha átestek volna a ló túloldalára: elöl-hátul összesen 12 lámpa van a 2012-es Twingo karosszériáján, teljesen áttervezték az orr-részt (nekem a Skoda Yeti stílusa ugrik be róla), a hátsót pedig lekerekített sarkokkal tették barátságosabbá.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Még az oldalvédő lécek színe is szabadon választható. Az új felnik csökkentik a légellenállást

Manapság nagy divat a személyre szabhatóság, a kis- és miniautók között eddig ennek a prémiumtermékek, a Mini, a Fiat 500 és a Citroën DS3-as volt az élharcosa. Most már a Twingo is csatlakozott hozzájuk, amelyen a hátsó légterelőtől a külső tükörházakon át a belső légbeömlőkig szinte minden többféle színben kapható, de kerékből is van 15-féle, nem is beszélve az új színekről és a sokféle matricáról. Utóbbiak között olyan is van, amelynek a mintája a kárpitozáson is megjelenhet. A Renault szerint több mint 300 ezer Twingo-variáció konfigurálható, így könnyű elérni, hogy ne jöjjön szembe pont egy ugyanolyan, mint a miénk.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Autópálya-tempónál már felhangosodik a motor

Belül már jóval visszafogottabbak a változtatások, mint kívül, a műszerfal maradt ugyanolyan, mint eddig. A digitális sebességmérő középen, a csak a legjobb felszereltséghez járó, utólagosan beépítettnek tűnő fordulatszámmérő a vezető előtt van, ennélfogva az áttekinthetőségen lehetne javítani. Bár az anyagok mindenhol kemények, az egyes vetélytársakban tapasztalható minimálautó-érzésnek a Twingóban nyoma sincs, a fémlemez például sehol sem látszik ki, de a kidolgozás és az összeszerelés is jó minőségű.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A körömgyilkos rejtett kilincsek megmaradtak

Igényesebb üléskárpittal, fényezett kilincsekkel és többféle színben rendelhető betétekkel dobták föl a hangulatot a modellfrissítésnél, utóbbiak a légbeömlőknél és a váltónál lévő betétek a tesztautóban zongoralakk-feketék voltak, az ujjlenyomat és a por azonnal meglátszott rajtuk. Ennél jóval súlyosabb probléma, hogy a vezetői helyzet kompromisszumot igényel, az ülés ugyanis a legalsó állásában is túlságosan magasra van beépítve. Mikor a magam 178 centijével először beleültem, azonnal az ülésmagasság-állítót kezdtem keresni, de sajnos kiderült, hogy lejjebb engedni nem lehet, csak még feljebb emelni. Ami viszont örömteli, hogy a kissé rövid ülőlapú ülések egészen nagyautós kényelmet biztosítanak, csak oldaltartást kár várni tőlük.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A kormány túl nagy, és lapos szögben áll, de nagyobb probléma, hogy az ülést nem lehet leengedni

Aki megrendeli a 225 ezer forintba kerülő elhúzható üvegtetőt, készüljön fel rá, hogy a fejtér még kisebb lesz tőle. Erre megoldás lehetne a modellfrissítés hozadéka, a retró hangulatú elhúzható vászontető, de ezt Magyarországon sajnos nem került fel az extralistára, talán azt gondolták, hogy a vandálok miatt nálunk úgysem rendelné meg senki. Nemcsak a magasan lévő vezetőülés, de a már-már teherautósan lapos szögben álló, malomkeréknyi kormány is megszokást igényel, ennek közelsége nem, csak a magassága állítható a két jobbik felszereltségi szint esetében.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
A Mégane-nal összevethető a hátsó helykínálat, de a Twingóban csak ketten ülhetnek

A Twingo egyik legnagyobb hátrányára nem hozott megoldást a modellfrissítés, továbbra sincs ötajtós karosszériaváltozata. A hátsó ülésekre ezért kissé kényelmetlen beszállni, de ha már beült valaki, akkor olyan helykínálat fogadja, mint az egy-két kategóriával nagyobb autók esetében. Szinte hihetetlen, hogy a 3,7 méternél is rövidebb karosszériában hogyant tudtak ennyi helyet találni a franciák. Csak a legdrágább, Dynamique szinthez jár a két különálló hátsó ülés, az olcsóbb kivitelekben ugyan egyben van a hátsó pad, de azon is csak két fejtámla van. Példás a Twingo variálhatósága a sínen csúsztatható hátsó ülésekkel, a csomagtartó térfogata előretolt ülések esetében 165-ről 285 literre változik, utóbbi szinte literre megegyezik a négy méternél is hosszabb Clio értékével.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Ez a minimum állása a csomagtartónak, az ülések előretolásával 120 liter még nyerhető

Magyarországon csak a régi, jól bevált 1,2-es, 75 lóerős motorral lehet megvásárolni a Twingót (természetesen az RS-ben azért ott van még a pörgős, 133 lovas 1,6-os), az 1,5-ös dízelt és a meglepően fickós, 1,2-es 100 lóerős turbómotort az érdeklődés hiánya miatt már egy ideje levették az árlistáról. A négyhengeres szívómotor fogyasztását a csökkentett súrlódással és jobb aerodinamikával állítólag több mint egy literrel sikerült csökkenteni, szén-dioxid-kibocsátása pedig 137-ről 105 g/km-re csökkent, pedig start-stop rendszert anyagi megfontolásból nem is kapott a típus. A városi közlekedésre megadott 5,9 literes átlagot pár decis eltéréssel hozta is a Twingo, finomabb stílusban és sportosan vezetve sem voltak nagy kilengések. Sajnos a motoron érezni, hogy már az Euro 5-ös normáknak is megfelel, már nem veszi olyan élénken a gázt, mint korábban, pörgetni kell a fürge haladáshoz, de 5000-es fordulatszám fölött már kezd kifulladni, innentől kezdve már csak a hangja nő meg, az ereje nem.


Menetdinamikája fényében kissé optimistának tűnik a katalógusban lévő 12,3 másodperces százra gyorsulási adat, nagy-nagy türelemmel megáldott sofőrök akár azt is elérhetik, hogy a 170-es számot írja ki a digitális sebességmérő mutatója. Városba ugyanakkor tökéletesen elegendő a motorerő; mivel a kis Renault csak 950 kilogrammot nyom, nem gond tartani a forgalom ritmusát. Érezni a Twingo mozgásán, hogy a műszaki alapok Clióból származnak, sokkal érettebben, kulturáltabban megy át az úthibákon, mint egy átlagos olcsó miniautó, a gördülési kényelmen még a 15 colos könnyűfém keréktárcsák is alig rontanak valamit. Kanyarban a magas építése ellenére is remekül érezi magát, nagyon stabilan fordul, és az úthibákon is csak minimális az elpattogási hajlama. A korrekt vezetési élményen a kissé nyúlós elektromos szervokormány és a fura kulisszájú (a hármas és a négyes érzésre nincs tökéletesen egy síkban) ötfokozatú kézi váltó is csak alig ront valamit. Városban élmény a Twingóval közlekedni, mert csak 9,7 méteres a fordulókörének az átmérője, és rövidsége okán minden parkolóhelyre befér. Megkönnyíti a tolatást a nagy méretű, függőleges hátsó szélvédő, de egy tolatóradar azért néha így is jól jönne.

Fotó: Hirling Bálint [origo]
Sokkal karakteresebb lett a Twingo a ráncfelvarrás után

A felfrissített Twingo legolcsóbb változata 2,29 millió forinttól kapható, a képeken látható, szinte minden extrával ellátott, Dynamic felszereltségű tesztautó azonban már bő egymillió forinttal többet kóstált. A Twingo eladásainak viszont nem fog jót tenni, hogy az aktuális Clio, amely 2006-ban az Év Autója volt, lassan kifutó modellé vált (utódja még az idén bemutatkozik), ezért jelentős kedvezményekkel lehet megvenni. Ez azt jelenti, hogy jelenleg azonos motorral még olcsóbb is a Twingónál, pedig még a felszereltsége is jobb, egyéb tulajdonságairól nem is beszélve. Ilyen körülmények mellett már nagyon szerelmesnek kell lennie valakinek a Twingo vidám formáiba, hogy a kisebb Renault-t válassza a Clióval szemben, pedig az ár-értek aránya ennek is az egyik legjobb a kategóriában.

Műszaki adatok

Motor, erőátvitel, fékek. Hengerűrtartalom: 1149 cm3. Hengerek/szelepek száma: 4/16. Teljesítmény: 48 kW (75 LE)/5500. Nyomaték: 107 Nm/4250. Sebességváltó: ötfokozatú manuális.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3600/1470/1654 mm. Tengelytáv: 2367 mm. Üres tömeg: 950 kg. Csomagtartó térfogata: 165-285-959 l. Üzemanyagtartály térfogata: 40 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,3 mp. Végsebesség: 170 km/óra. Gyári átlagfogyasztás: 4,5 liter/100 km. Tesztfogyasztás (főként városban): 6,4 liter/100 km. Szén-dioxid-kibocsátás: 105 g/km.