A legolcsóbb hibrid - Honda Jazz Hybrid-teszt

Vágólapra másolva!
Belül nagyobb, mint a külseje alapján hinnénk, de a hibrid hajtása is kellemesebb élményt okozott, mint vártuk volna. A legjobb kisautóból most a zöld verzió is szerethető.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Jelenleg a Jazzből kapható a legolcsóbb hibrid modell
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Mi ez és mi az új benne?

Autós újságíró körökben kevés olyan modell van, amely kapcsán mindenki egyöntetűen bólogat, a Honda Jazz ilyen. Hosszú évek alatt kialakult az a tézis, hogy ez a legjobb kisautó, de megkérik az árát is. A második generáció igazából nem tudott sokat rontani a Jazz megítélésén, igaz nagyon erősen hasonlít is a sikeres elődhöz. Idén egy kisebb modellfrissítésen esett át a Jazz, aminek köszönhetően kicsit frissebb megjelenésű lett, de a legnagyobb újdonság a hibrid modell bevezetése. Csaknem tízéves múlt után a Honda végre a kisautójába is belerakta a már bevált hibrid rendszerét.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
5,4 liter/100 km vegyes átlagfogyasztást mértünk

Hogy néz ki?

Kicsit űrkorszaki formája miatt meglepőnek is nevezhetném a Jazzt, de fogyasztható megoldásai miatt mégis vonzó. A stílusos japán kockaautók európai átirata, de sokkal lágyabb, formásabb. Nem trendi kisautó, de a precíz, unalmas német modellek, vagy a jellegtelen japánok közé sem sorolható. Férfiemberként formája alapján sosem választanám, de az együtt töltött pár napa alatt azért begyűjtöttem pár hölgy rajongót. Persze nekik az ennél kicsit vidámabb szín hiányzott.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
Belülről nagyobb, mint amilyennek kívülről látszik

Milyen benne utazni?

Kevés olyan embert találni, aki a Honda Jazzbe bele akarna kötni. Nyavalyoghatunk a formáján, siránkozhatunk a felhasznált műanyagokon, de még mindig ez az egyik legtágasabb, legpraktikusabb kisautó. Kényelmesek az ülések, négy felnőttnek elegendő hely áll rendelkezésre, sokkal tágasabb, mint amit a külseje alapján várnánk. Nagyon ötletes a felhajtható ülőlap a hátsó üléseknél, a 300 literes csomagtartó pedig ebben a kategóriában normálisnak számít. Az első ülések környéke tele van tárolórekeszekkel, még a hifibe sem lehet belekötni. Jól össze van rakva, a zajszint is alacsony, így egy minőségi tágas kisautó benyomását kelti. Az is.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A műszerfal háttérvilágítása annak függvényében változik, hogy mennyire gazdaságosan vezetünk

Műszaki tartalom

Nem túl sok energiát fektet mostanában a Honda és a Toyota a hibrid fejlesztésekbe, mindenki megalkotta a saját hajtási rendszerét, majd beleteszik szinte minden modelljükbe. A tesztelt modell az Insight hajtási rendszerét kapta meg egy az egyben. Az 1,3 literes 88 lóerős benzines motorhoz párosítottak egy 14 lóerős elektromos motort, amely önállóan nem tudja mozgatni a kis Jazzt, de a gyorsításoknál segít. Egyedüli érdekesség az, hogy a gyári adatok szerint az elektromotor a Jazzben kisebb nyomatékra képes (92 Nm helyett 78,5 Nm), mint az Insightban. A teljes rendszer összteljesítménye 98 lóerő, amit egy fokozatmentes automataváltón keresztül szabadít az útra. Jól látszik, hogy a Honda megoldása kevésbé bonyolult, mint a Toyotáé, de cserébe olcsóbb is.

Fotó: Balogh Bence [origo]
Nagyon ötletes, hogy a hátsó ülések ülőlapja is felhajtható

Milyen vezetni?

Eddig az ilyen párhuzamos hibrideket nem fogadtuk kitörő lelkesedéssel, sőt a Honda hibridjeit sem dicsértük agyon, de a Jazzben végre bevállalható kompromisszumra leltünk. Papíron semmi különlegeset nem láthatunk (12,1 másodperc alatt gyorsul százra), de a menettulajdonságai meggyőzőek. Az is szerepet játszhat ebben, hogy egy ilyen modelltől már nem várunk kirobbanó teljesítményt, ehhez már illik az ilyen szintű rugalmasság. Érzésre egy hajszálnyival jobban megy, mint a mindössze 40 kilogrammal könnyebb Insight. A modellfrissítés hatására a kormányzása jobb lett, a futóművére eddig sem volt panasz. A fokozatmentes automata csak lendületes haladáskor furcsa, ilyenkor a motorhang is megtöri az utastérben uralkodó csendet.

Fotó: Balogh Bence [origo]
A 300 literes csomagtartó padlója alatt vannak az akkumulátorok

Megéri az árát?

Jelen pillanatban ez a legolcsóbb hibrid hajtású jármű hazánkban. Eddig is a Honda modell volt a legolcsóbb, az Insight 5,2 millióval tartotta a csúcsot, de most a Jazz még olcsóbb. Sajnos csak 300 ezerrel, ami miatt kicsit nehezen emészthető a kisautó majdnem ötmilliós ára. Körülbelül azonos felszereltséggel egy sima 1,3-as CVT váltóval 4,35 millió forintba kerül, vagyis a hibridért 550 ezer forintot kell még áldozni. Ennyibe kerül, hogy autónk zöldebb legyen és körülbelül egy literrel kevesebbet fogyasszon.

Cikkajánló

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Forrás: [origo]

Forrás: [origo]

Kevesebbet liheg a biciklisnél -
Toyota Auris HSD-teszt

Beengedik a nagyok közé -
Toyota Prius-teszt

Hibrid csiga -
Honda Insight-teszt



Hibrid fronton nincsen vetélytársa, hiszen a Toyota Auris HSD eggyel nagyobb és több mint másfél millióval drágább. Normál kisautókhoz pedig nem érdemes mérni, ez egy különlegesség, ezért drágább is az átlagosnál. Egyedül a házi vetélytárs, az Insight lehet érdekes, annál kisebb, de jobb autó 300 ezer forinttal olcsóbban.

Fotó: Hajdú D. András [origo]
4,9 millió forintért kicsit drága, de nincs olcsóbb hibrid

Összegzés

A hibrid verzióval a Honda megalkotta a legjobb Jazzt, és az eddigi legjobb környezetbarát modelljét is. Egy tágas, jól variálható kisautó, kellemes vezethetőséggel, amely még a környezetért is tesz valamit. A menetteljesítményeivel meg lehet békülni, míg minden más paramétere alapján egy nagyon szerethető autó. Persze az árcédulán még ennél is szerényebb összeget látnánk szívesen.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
Hengerűrtartalom: 1339 cm3. Furat/löket: 73/80 mm. Hengerek/szelepek száma: 4/8. Benzines motor: Teljesítmény: 65 kW (88 LE)/5800. Nyomaték: 121 Nm/4500. Elektromos motor: Teljesítmény: 10 kW (14 LE)/1500. Nyomaték: 78,5 Nm/1000. Sebességváltó: fokozatmentes automata. Fékrendszer elöl/hátul: hűtött tárcsa/tárcsa.
Méretek, tömegek. Hosszúság/szélesség/magasság: 3900/1695/1525 mm. Tengelytáv: 2495 mm. Nyomtáv elöl/hátul: 1495/1475 mm. Tömeg: 1234 kg. Terhelhetőség: 366 kg. Csomagtartó térfogata: 303-1320 l. Üzemanyagtartály térfogata: 40 l.
Menetteljesítmények, fogyasztás. Gyorsulás (0-100 km/óra): 12,1 mp. Végsebesség: 175 km/óra. Átlagfogyasztás: 4,5 liter/100 km. Tesztfogyasztás: 5,4 liter/100 km. Széndioxid-kibocsátás: 104 g/km.