Bárcsak a Swift ilyen lenne - Mini Cooper D-teszt

Vágólapra másolva!
Az új Mini a PSA-dízellel sem volt rossz, de a BMW blokkal már egyszerűen lehengerlő egyéniség lett. Elképesztő ára miatt mégsem lesz tömegcikk, pedig feldobhatná jónéhányunk életét.
Vágólapra másolva!

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Eljutottunk oda, hogy végre a BMW dízele került a Minibe
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)

Az újkori Mini megjelenése óta mindig volt bennem egy kérdés: a dízelmotorjairól híres BMW miért nem készít erőforrásokat a saját márkájának? Dízelfronton dr. Anisits Ferenc olyan eredményeket ért el, hogy abból a bajorok a mai napig profitálhatnak, de a Minit eddig magára hagyták. Az első újkori Miniben 1,4-es Toyota dízelmotor volt, amely kétség kívül kiváló választás volt, de egyben furcsa is: túl gyengének bizonyult a Mini lendületes karakteréhez. A második generációban jött a PSA-tól származó 1,6-os motor. Kár lenne tagadni, a Mini ezzel már igazán jó autó lett, néhány konkurens még a mai napig sem tudja hozni ezt a szintet, de a BMW dízeloffenzíváját látva mégis ott volt a kérdés, miért nem fejlesztenek valami különlegeset a Mininek. Egészen a 2010-es modellfrissítésig kellett várni erre, megérte.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Még mindig élmény vele játszadozni

A tavalyi Mini-fiatalitás legfontosabb eleme a dízelmotor lecserélése: kidobták a PSA-tól vett négyhengerest, a helyére pedig betették a BMW-től származó új egységet. Ez a méltán népszerű kétliteres blokkból született, de kisebb lett, 1,6-os. Dinamikája, járáskultúrája és fogyasztása a nagy elődöt idézi, vagyis minden téren felüdülés a régihez képest. Az eredmény láttán csak azt nem értjük: miért kellett erre ennyit várni?

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A futóműve nagyon sportos hangolású

Eddig azt gondoltam, hogy a legjobb Mini a John Cooper Works gyári tuningváltozat, amely a már 184 lóerős Cooper S-ből hoz ki még többet, egészen pontosan 211 lóerőt. Kemény futómű, maradandó vezetési élmény, és lehangoló ár - nagyjából ezek jutnak róla eszembe két évvel a tesztje után. És még valami: ha normálisan közlekedtünk vele, akkor meglepően alacsony fogyasztásra is képes volt. Az én szememben tehát ez volt a legjobb Mini, de most felülíródott a toplista.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A Mini utastere gyakorlatilag nem változott

Alig két hónapja teszteltem az új Audi A1-est 1,6-os dízelmotorral. Már akkor meg mertem jegyezni, hogy az A1 nem ért el az Audi szintjére. Pedig akkor még csak a régi dízel Miniből indulhattam ki, nem tudhattam, hogy az új papíron kevéssel, a valóságban azonban sokkal jobb lesz.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Hátul lábtér nincs, de minden más kényelmesen elfér

Ez a motor egyszerűen szuper karakter, az alapjául szolgáló kétliteresből kiindulva ezen nem is illik meglepődni. A BMW a 20d motorral szinte mindent megnyert, szerencsére ennek a pozitív hatásait én is kiélvezhettem egy verseny-120d volánja mögött. De a versenymotor homlokegyenest más karakter, hiszen a Mini erőforrása olyan, amit utcán is használni szeretnék.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A 6,5 millió forintos alapár kicsit elrugaszkodott

A dízel A1-sel az a legnagyobb gondom, hogy kifejezetten nyers a járása, hangos volt és zavaró. A Mini ehhez képest egy csoda, menet közben semmiről sem lehet rájönni, hogy dízel. Ha áll az autó, bent alig hallani a hangját, nagyszerűen kiegyensúlyozták, és nem bántó a hangja.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A fogyasztása hihetetlen, a hibrideket is veri

Nem gondoltam volna és a Mini sem nagyon hangoztatja, de az új dízelmotor környezetbarát, 99 gramm/kilométeres szén-dioxid-kibocsátási értékkel büszkélkedhet. Ez azért jön neki össze, mert szemtelenül keveset eszik: amikor spórolósan mentem vele, 3,8 literes átlag sem volt lehetetlen. De ez a motor harap, és a Mini is sportos kisautó, ezért lendületesen használtam, így lett az átlag kereken öt liter. Pontosan egy literrel kevesebb, mint amit az A1-es produkált.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
A csomagtartó alaphelyzetben mindössze 160 literes

Bár papíron csak hét lóerővel erősebb az Audi (VW) blokkjánál, és nyolccal gyengébb a MiTo hasonló méretű motorjánál, mind közül ez megy a legjobban. A rugalmassága elképesztő, alul is jól húz, de ha pörgetni kell, akkor sem jön zavarba. A Mini dízel létére kifejezetten sportos vezetést tesz lehetővé, ezzel a motorral is abszolút kihasználhatók a futóműben rejlő lehetőségeket.

Cikkajánló

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

Mininek kevés, Polónak sok -
Audi A1 1.6 TDI

Tényleg Mini-konkurens -
Citroën DS3 1.6 THP-teszt

Kerregő Rómeó -
Alfa MiTo 1.6 JTDm-teszt



Hiszen a Mini azért még mindig élményautó, ebből pedig nem vesztett semmit. A futóműve kifejezetten sportos haladást tesz lehetővé, a kormányzása még mindig élményszámba megy, és a hatfokozatú váltó sem rossz, bár ebben azért vannak jobbak, igaz nem a közvetlen konkurensek között.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]
Az Audi A1-essel szemben csak a térkínálatban marad alul

Az utastere továbbra is inkább a divatról szól, az ergonómia csak néhány együtt eltöltött nap után tűnik logikusnak. A térkínálat elöl csodás, de a meredeken álló szélvédő miatt nem ajánlatos a jelzőlámpák alatt megállni, mert akkor nem fogjuk őket látni. A hátsó térkínálat fura dolog, hiszen az A1-essel összehasonlítva kiderült, hogy a lábtér ugyan elmarad a mini-Audiétól, de a fej- és válltér sokkal nagyobb. Csomagtartója gyakorlatilag nincs, de azért alapdolgokra elég.

Műszaki adatokAudi A1 1.6 TDIAlfa MiTo 1.6 JTDCitroën DS3 1.6 HDIMini Cooper D
Motor, erőátvitel
Hengerűrtartalom1598 cm31598 cm31560 cm31560 cm3
Furat/löket79,5/80,5 mm79,5/80,5 mm87,5/83,1 mm87,5/83,1 mm
Hengerek/szelepek száma4/164/164/164/16
Max. teljesítmény77 kW (110 LE)/440088 kW (120 LE)/375082 kW (112 LE)/360082 kW (112 LE)/4000
Max. nyomaték250 Nm/1500-2500320 Nm/1750270 Nm/1750270 Nm/1750-2250
Sebességváltóötfokozatú manuálishatfokozatú manuálishatfokozatú manuálishatfokozatú manuális
Fékrendszer elöl/hátulhűtött tárcsa/tárcsahűtött tárcsa/tárcsahűtött tárcsa/tárcsahűtött tárcsa/tárcsa
Méretek, tömegek
Hosszúság3954 mm4063 mm3948 mm3723 mm
Szélesség1740 mm1721 mm1715 mm1683 mm
Magasság1416 mm1446 mm1458 mm1407 mm
Tengelytáv2469 mm2511 mm2464 mm2467 mm
Nyomtáv elöl/hátul 1477/1471 mm1483/1475 mm1468/1471 mm1459/1467 mm
Csomagtartó mérete270 liter270 liter285 liter160-680 liter
Üzemanyagtartály mérete45 liter45 liter48 liter50 liter
Üres tömeg1147 kg1205 kg1090 kg1090 kg
Terhelhetőség443 kg405 kg522 kg450 kg
Menetteljesítmények, fogyasztás
Legnagyobb sebesség190 km/h198 km/óra190 km/óra197 km/óra
Gyorsulás 0-100 km/óra10,5 s9,9 s9,8 s9,7 s
Fogyasztás, vegyes3,9 l/100 km4,6 l/100 km4,4 l/100 km3,8 l/100 km
Szén-dioxid-kibocsátás103 g/km122 g/km114 g/km99 g/km
Alapár (jobb felszereltség)6 211 750 Ft5 765 000 Ft5 750 000 Ft6 520 000 Ft


Minit úgysem a praktikumáért veszünk, hanem a karaktere miatt. Ebben pedig továbbra is a kategória egyik legjobbja, megkockáztatom: a dízel Mini a kategória legjobb választása. A motorja ugyanis annyira zseniális, hogy legszívesebben minden kisautóba ezt tenném. Kár, hogy a Suzuki Swift nem ilyen - megfordítva úgy is mondhatnám, A mini remek lenne a Swift árában. A jelenlegi 6,5 millió forintos alapára pár extrafelszereléssel 7,5-8 millióra növelhető - ennyiért pedig sosem kéne, akkor sem, ha zseniális.