Búcsú az öthengerestől - Ford Mondeo-bemutató

Vágólapra másolva!
A Ford Mondeo modellfrissítésén csak a két csúcsmotorral próbálhattuk ki a flottások kedvencét. Sem a Volvo-féle öthengerest váltó 240 lóerős, négyhengeres turbómotor, sem a 200 lóerős dízel nem lesz nálunk az eladások éllovasa, de a gyengébb verziók is előnyükre változtak.
Vágólapra másolva!

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Több krómmal, domborúbb gépháztetővel és új lökhárítókkal dobták föl a megjelenést
(Kattintson a képre a galériához!)

Egy Ford sohasem lesz a közvélemény szemében prémiumautó, mert a kék oválos embléma egyszerűen nem rendelkezik akkora presztízzsel, mint a propelleres, négykarikás vagy a csillagos márkák vagy a svédek. Pedig jó autót a fordosok is legalább annyira tudnak készíteni - remek példa a modellfrissítés utáni Mondeo. A középkategóriás Ford elvileg egy ligában versenyzik a BMW 3-assal, a Mercedes-Benz C osztállyal valamint az Audi A4-essel. Mégis, mindháromnál olcsóbb hasonló felszereltséggel és motorral, belül viszont akkora, mint ezen modellek nagyobb testvérei, az 5-ös, az E osztály vagy az A6-os.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Dupla kipufogók fenyegetnek a 200 lóerős dízelen

Igen, igen, mondhatná bárki, de a Mondeo kissé otromba külseje nem méltó ahhoz, hogy a prémiumautók mellé állítsuk. Való igaz, hogy amikor három és fél éve megjelent, kövérkés, amerikaias stílusával erősen elütött az európai ízlésvilágtól. A mostani modellfrissítésre azonban rendesen összekapták a Ford formatervezői: bár szinte csak a könnyen módosítható műanyag alkatrészeket, a lökhárítókat, díszcsíkokat, lámpatesteket cserélték le a karosszérián, az új Kinetic formanyelv szellemében sokkal emészthetőbbé, már-már csinossá tették a formát.

A hatszögletű alsó hűtőmaszk, a domborúbb motorháztető, a több krómcsík és a LED-es első nappali fény és hátsó lámpa egyaránt javított a megjelenésen, akárcsak az új mintázatú, akár 19 colos méretben is kérhető könnyűfém felnik. Nagy előnye a Mondeónak, hogy háromféle karosszériával kapható, ez a ráncfelvarrás után sem lesz másként.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Teljes hossza 484 centiméter, tengelytávja 285 centiméter. Nem csoda, hogy tágas

Belül korábban riasztó színű és mintázatú ál-fabetétekkel riasztotta el a vásárlókat a középkategóriás Ford, a menetpróbán azonban nyoma sem volt hasonló ízléstelenségnek. A kipróbálható autók áttervezett középkonzolján a matt fekete és az ezüst szín dominált, a kormány bőrborítása vastag és puha volt, a nyolccsatornás erősítővel és mélynyomóval felszerelt, tíz hangszórós, 265 wattos Sony hangrendszer pedig remekül szólt. Talán meglepő lesz egyeseknek, hogy a Mondeóhoz olyan, nemrég csak a luxuskocsikhoz elérhető, borsos árú extrák is elérhetőek, mint a hűthető ülések, az érintőképernyős infotainment-rendszer tolatókamerával, a keréknyomás ellenőrző, a távolságtartó tempomat, a kanyarfényszóró automatikus távolsági fény funkcióval vagy az alkalmazkodó lengéscsillapítókkal felszerelt aktív futómű.

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Javult a belső tér minősége. A fedélzeti menü a kormányról érhető el

Utóbbi az összes tesztautóban benne volt a München környékére szervezett menetpróbán, de hasonló a probléma vele, mint az Opel Insignia rendszerével: egyszerűen túl kicsi a különbség a kényelmes és a sportos beállítás között. Előbbiben kicsit komfortosabb a futás alacsony sebességnél, cserébe a termetes karosszéria a kanyarokban hajszálnyival jobban dől, és a fékezéskor jobban bólint, de ez minden. Aki nem jár gyakran teljes terheléssel, azoknak fölösleges lesz megvenni, mert még a sportos állásban sem rázott a futómű, a csillapítás nagyon jól elnyelte azt a kevés úthibát, amit a közismerten jó német úthálózat biztosított a rövidke tesztúton. Egyébként a váltó előtt található kapcsoló szerencsére csak a futóművet állította, így sem a kormányzás, sem a gázpedál reagálása nem lett idegesebb Sport állásban.

Volvós biztonság

Fotó: Gulyás Péter [origo]
Drága lesz a szélvédőcsere, ha a kamera is megsérül egy kőtől

Bár a Volvo már nem a Ford tulajdona, a Mondeo az új benzines turbómotorokon és a padlólemezen is osztozik az új S60-assal. Éppen ezért nem meglepő, hogy a német autó a biztonsági vezetőtámogató rendszerek sokaságát kapta meg a modellfrissítéssel, szinte csak a gyalogosfelismerő maradt ki belőle. A szélvédő tetejébe integrált nagyfelbontású kamera lehetővé tette, hogy a Mondeo számítógépe folyamatosan elemezze az autó mozgását a sávjában. Ha indexelés nélkül válunk sávot 60 km/óra felett, akkor a vibráló kormánykerékkel figyelmeztet, ha pedig elbóbiskolnánk, és kóvályognánk a sávunkban, akkor hanggal és egy kávéscsésze-ikon megjelenítésével javasolja a pihenés beiktatását. Bevezették a radaros holttér-figyelőt is, ez 10 km/óra felett a külső tükrökbe épített LED felkapcsolásával jelzi, mikor nem tanácsos sávot váltanunk. A radaros távolságtartó tempomat szintén nem terjedt még el széles körben a kategóriában, mint ahogy a ráfutásos balesetre figyelmeztető jelzés, a fék-előtöltés és az automatikus fékezés sem. A fenti rendszerek mindegyike drága, feláras extra, de már az is pozitívum, hogy egyáltalán elérhetőek egy Fordhoz.


Fotó: Gulyás Péter [origo]
Kényelemesek a feláras hűthető-fűthető ülések, de kevés az oldaltartásuk

Elképzelhető, hogy preparált tesztautókat kaptunk, de menet közben érezhető volt annak a rengeteg új zajcsillapító elemnek a hatása, amelyeket a modellfrissítésnél építettek be. Zajszigetelést kaptak az A oszlopok, a rugótornyok, a padlóburkolatok és a szélvédő is, ezen kívül lecserélték az ablaktömítéseket is. Ennek eredménye az volt, hogy még bőven 200 km/órás sebesség fölött is normál hangerővel lehetett beszélgetni az utastérben, sem a motor, sem a gördülési, sem a szélzaj nem volt zavaró, városban a futómű is feltűnően halkan viselte az úthibák ütéseit.