Földgázzal autózni - Opel Zafira CNG teszt

Vágólapra másolva!
A cseppfolyós LPG mellett földgázzal is lehet járműveket meghajtani. A CNG-nek számos előnye van, és ilyen üzemanyaggal működő autót is kapni. Tesztautónk, az Opel Zafira CNG azonban itthon - jó darabig - esélytelen.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Nálunk még nem terjedt el nagy nyomáson összenyomott gáz, azaz a CNG
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Mond valakinek valamit az, hogy LPG? Persze, cseppfolyós gáz, többek között autók meghajtására, de mi lehet a CNG? Nagy nyomáson összenyomott földgáz, amellyel szintén lehet autót működtetni, külföldön már bevett gyakorlat, itthon korántsem. Kaptunk egy CNG-s tesztautót, és kipróbálhattuk, mennyire éri meg környezetbarát és olcsó üzemanyaggal közlekedni. A CNG gyakorlatilag földgáz, sok érv szól mellette. Több belőle a tartalék, az elégetése során nem keletkezik annyi szennyező gáz. A gázautó 70 százalékkal kevesebb nitrogénoxidot bocsát ki a dízelnél, és 25-tel kevesebb szén-dioxidot a benzinesnél (illetve 13-mal kevesebbet a dízelnél), korom pedig szinte egyáltalán nincs a kipufogógázban. A földgáz ára sem olyan magas, és elvileg a nyugati államokban a kúthálózat is adott. Magyarországon egyelőre néhány CNG-s kút van csak, érthető, ha előnyei ellenére nem terjednek a CNG-s kocsik. Megkérdeztük, mekkora beruházás egy ilyen kút létesítése, 30 és 100 millió közötti összegeket hallhattunk, vagyis rengeteg vevő kéne, hogy megérje. Ördögi kör.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

Kívülről szinte semmi nem jelzi, hogy ez egy CNG-s Zafira


Az Opel Zafira már többször járt nálunk, így nem a koncepcióról és a helykínálatról, inkább a lényegről, a meghajtásról szólok. A CNG-s Zafirába a márka 1,6 literes turbómotorja került, amely ebben az autóban 150 lóerőt tud, ez nagyjából elég is. A motort a CNG-re optimalizálták, amely elvileg nagyobb hővel ég, így néhány dolgot meg kellett változtatni. Így legalább nem csak CNG-vel, hanem biogázzal is üzemel. Hátul a tank helyére és mellé több gáztartályt építettek, amelyek összesen 21 kg gáz tárolására alkalmasak. Ezt azonban az LPG-s autókhoz hasonlóan lehetetlen teljesen kifogyasztani, tehát nem tudjuk mindet egyszerre felhasználni. Bár a gyár körülbelül 5 kg/100 km fogyasztást adott meg, ez valójában visszafogottan vezetve is 6-6,5 kg, amely alig kevesebb, mint a benzines fogyasztás lenne.

Fotó: Ancsin Gábor [origo]

A gázhajtás mellé sportos utasteret is kapott a Zafira


Szerencsére mindkettőt sikerült mérni, az autóban ugyanis vész esetére van egy 14 literes benzintank is. Sajnos hazánkban inkább csak ebből kell gazdálkodni, vagyis a tesztautóval nagyjából naponta tankoltunk. Persze, hogy meg tudjuk ítélni a CNG-s Zafira tudását, földgázzal is megtöltöttük - nem volt könnyű feladat.