Szörny született - Subaru Impreza WRX STi teszt

Vágólapra másolva!
A Subaru már eljutott arra a szintre, hogy az éppen aktuális STi mindig a sportkocsi rajongók egyik álma. A legújabb mégis annyi újdonságot hozott, hogy még nagyobbak az elvárások. Végül ez is átment a vizsgán, de pár dolog azért hiányzik belőle.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Boxermotor, szimmetrikus összekerékhajtás és 300 lóerő. Egy igazi vadállat
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Nagyjából minden autórajongónak felteszik egyszer vagy többször azt a kérdést: milyen autót venne, ha sok pénze volna. Erre általában egy méregdrága luxuslimuzin vagy szupersportkocsi a válasz, de érdekes módon ismerőseim között sokan gondolkoznak másképp.

Régebben végeztem egy kis felmérést, melyik autóra vágynak leginkább a barátaim, családtagjaim. A BMW M3 és a Subaru Impreza WRX STi volt a két leggyakoribb válasz, a luxusautók háttérbe szorultak. A válaszokon nem lepődtem meg, hiszen mindkét modell legendásan jó, teljesen mindegy, hogy éppen melyik generációról van szó. Az új M3-as már volt nálunk, alaposan kiveséztük, de az Impreza WRX STi-re eddig várni kellett.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

A szériában szerelt semi-slick gumik az esőt nem szeretik, de szárazon elvileg jobban tapadnak
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


A Subaru egészen különleges márkának számít mostanában. Ez az a japán cég, amely elég nehezen szakad el saját elképzeléseitől, így a Subaru név hallatán mindenkinek eszébe juthat a boxermotor, a szimmetrikus összkerékhajtás, vagy éppen a keret nélküli ablak. Vannak olyan modellek, amelyek kilógnak a sorból - ilyen az új Justy is -, de a nagy átlag eddig megfelelt a kívánalmaknak.

STi = Subaru Technica International

A Subaru 1988-ban alapította meg az STi részleget, elsősorban azzal a céllal, hogy a Subaru Motorsport tevékenységét irányítsa, valamint a jövőben készülő új sportmodelleket itt kívánták fejleszteni, gyártani. Az alakulást követő évben egyből egy furcsa rekorddal vetették magukat észre, hiszen 100 ezer kilométeres tesztet végeztek a Legacyn, majd 1990-ben már meg is jelentek a Rali Világbajnokságon.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

Már húsz éves az STi részleg, ez az Impreza a legfrissebb munkájuk
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Kevesen tudják, hogy az első STi modell a Legacyból készült, hiszen akkoriban még nem volt Impreza. A márka fellendülése szorosan összeköthető Colin McRae versenyzői felemelkedésével, hiszen a fiatal Colin eszeveszett tempót diktált a versenypályákon. A Legacy a versenypályán "csak" futamgyőzelemig jutott, a vb cím megnyerésére már az 1994-ben bemutatkozó Impreza volt képes, amelyből rögtön kijött az STi, valamint az akkor még A-csoportos versenyautó alapjául szolgáló STi RA. 1995-ben a továbbfejlesztett modell Colin McRae-vel megnyerte az első egyéni és csapat világbajnoki címet a Subarunak. 1996-ban és '97-ben a Subaru újra megnyerte a gyártók versenyét, de az egyéni címre 2001-ig várni kellett, amikor már Richard Burns szállította ezt a címet a japánoknak.

Az STi időközben átalakult: '97-ben a limuzinból kupé lett, a versenyautó pedig már a WRC kiírásnak felelt meg. Ez a kasztni egészen Burns világbajnoki címéig húzta, 2001-ben ugyanis már nem a GC8-assal, hanem a békalámpás GDB-vel nyert a brit. Ezt 2002 év végén követte a megváltoztatott orrú kivitel, amellyel 2003-ban már Petter Solberg lett világbajnok. 2006-ban még tovább változott az autó orra, ezúttal talán előnyére. A régi modellt végül hosszú vergődés után idén Görögországban váltotta le az új, immár ötajtós Impreza WRC.

Az új Impreza WRX STi már az előd utolsó verziójához hasonlóan 2,5 literes, állítható a központi diffije, és 300 lovas. De még ez sem elég, hiszen Londoni Autószalonon már még erősebb változatokat mutatott be a Subaru, amelyekből akár 380 lóerőt is kisajtoltak.



Az új STi-vel kisebb forradalom kezdődött, már a formája is más a megszokotthoz képest. Az Impreza eddig négyajtós limuzin volt, most nálunk ötajtós kompakt lett, bár a tengerentúlon már árulják a négyajtóst is. Sok embert meglepett ez a váltás, de az STi szempontjából ez lényegtelen. Valakinek nem tetszik? Teljesen mindegy, hiszen az STi-k többnyire nem a szépségükkel hódítottak. Ez egy kompromisszummentes élményautó, a legkevésbé sem érdekel, milyen a formája. Ijesztő, látszik rajta, hogy nagyon erős, nagyon az úton van. Ennyi elég.

Fotó: Hirling Bálint [origo]

300 LE, 407 Nm és 5,2 másodperc álló helyzetből 100 km/órára
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Kisebb a csomagtartó, vagy nem elég a lábtér hátul - ezek a szempontok azok, ami szerint nem fogom elemezni az STi-t, hiszen nem erről szól. Az új karosszériának köszönhetően nagyobb lett a tengelytáv és szélesebb a nyomtáv, ez már sokkal inkább fontos, de annyit talán el lehet mondani, hogy a térkínálattal sincs nagy gond.