123-as, de nem zöldséges - BMW 123d teszt

Vágólapra másolva!
Az biztos, hogy a zöldségeseknek nem ez lesz az új fuvarozó autójuk, mint a W 123-as Mercedes-Benz volt, de a motorjára azért titkon szerintem ők is vágynának. Nem eszik sokat, de nagyon erős. Az egyes kupé karosszériával inkább élményautós, mint racionális választás.
Vágólapra másolva!

Fotó: Hajdú D. András [origo]

Nem látszik rajta, de a világ egyik legjobb turbódízelmotorja van benne
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Amióta gyártanak autókat, azóta tudjuk, nem minden modell ésszerű elgondolások alapján születik. Az autógyártók tudatosan hatnak a lelkünkre, így olyan négykerekűeket is megveszünk, amelyek a mindennapi használatra nem ideálisak. Ezek egy részéhez mégis úgy kötődünk, mintha bármilyen racionális szempont szerint megindokolható lenne, miért vásároltunk ilyet. Fenemód kicsi, ráz, mint egy szekér, üvölt, mint egy állat, miközben úgy megy, hogy sosem szabadna közúton kipróbálni. Mégis vonzódunk hozzájuk, hiszen folyamatosan mosolyt csalnak az arcunkra. Ezek az autók általában nem olcsók, nem fogyasztanak keveset, és még nem is kényelmesek. A BMW azonban megalkotott egy köztes utat, amelyre ezen igazságoknak csak a fele igaz. Cserébe drága.

Itt van az egyes BMW, amelyből a 120d-t imádtam. Az M-es csomaggal kék színben szinte tökéletes, sőt a 130i sem állt messze a lelkemtől. Ez a kis BMW egy szerethető gokart, amely egy családnak kicsi, de cserébe élmény vele minden kilométer. Ha megkérdezték, melyik a kedvenc BMW-m, akkor nem az M3-ast emlegettem, legalábbis nem a legújabbat, hanem a 120d-t M csomaggal, valamint a 335d-t. Az egyik kicsi gokart, a másik brutálisan erős közepes limuzin. A BMW azonban megszülte nekem a tökéletes választást: az ikerturbós 123d-t.

Forrás: [origo]


Ezúttal nem volt M-es csomag az egyesen, de utólag ezt mégsem bántuk
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Ez lényegében egy 120d, vagyis kétliteres turbódízel motorja van, végre azonban négyhengeres motorba is eljutott az ikerturbós megoldás, így az erőforrás már több mint 200 lóerős. Eljutottunk idáig, hogy már egy ekkora motor is lead 200 lóerőt, és ami sokkal fontosabb már 400 Nm-re képes. Ráadásul szívesen pörög, és nem is fogyaszt sokat.


VTT = Variable Twin Turbo

Forrás: BMW

Bal oldalon lent a nagy turbó, felette a kipufogósor, afelett a kis turbó. Mint a képből is látszik, nem egyszerű a rendszer
(Még több fotó a galériában. Kattintson a képre!)


Az ikerturbós megoldásban az a különleges, hogy egy motorban van egy kisebb és egy nagyobb turbófeltöltő, amelyek szimbiózisban élnek egymással. A kisebb turbó hamar felpörög, de kevesebbet tölt, így alacsony fordulaton tökéletes segítség a motornak. A nagyobbnak a tehetlensége is nagyobb, nem reagál olyan gyorsan, de átkozottul sok levegőt tud bevinni az égéstérbe. Ennek megfelelően a kettő együttes munkája eredményezi a tökéletes eredményt. Egy ilyen ikerturbós motor már 1500-as fordulaton is nagyon él, és szívesen forog akár 5000-et is, így karakterisztikájában sokkal jobban hasonlít egy nagyobb benzines motorhoz, mint az igen szűk tartományban használható kihegyezett turbódízelek.



Amikor kiderült, hogy egy 123d-t kapunk tesztelni, már jó előre jeleztem, hogy azt majd én. Már előre elgondoltam, biztosan az ötajtós karosszériában lesz, hiszen a kupé valójában csak egy idétlen háromajtós limuzin. Persze jó kocsi, csak annyira nem tetszik. Már láttam az M-csomagot rajta, azokat a kényelmes kagylósított üléseket benne, és szinte már éreztem, amint az aktív kormánnyal húzom az íveket valamelyik jó kis szerpentinen.