Apukám világa - Honda City 1.4i ES

Vágólapra másolva!
Hosszú évekkel ezelőtt Csiszár Jenő műsora volt, tele lendülettel, fiatalsággal, virtuozitással, semminemszámíttal. Mint az akkor használt Civicünk. Azóta felnőttünk. A háromajtós, csajozós VTI-t nagyobbra, halkabbra, takarékosabbra, családiasabbra kellett cserélni. Most már 3 millió alatt is lehet négyajtós Hondát venni. Úgy hívják, hogy City.
Vágólapra másolva!

Ennél jóval olcsóbban is lehet már "családbarát" kocsit venni, csak azt tudnám, ki találta ki, hogy a négyajtós limóforma családbarát, amikor a gyerekülést és a babakocsit úgy kell betuszkolni a csomagtér nyílásán, hogy aztán csak kirobbantani lehessen őket? Mondanám persze, hogy azok viszont nem Hondák, de a City sem teljesen az. Sajnos.

Anyagminőségben, összeszerelésben simán a koreai és francia vetélytársak szintjére süllyedt, azok földbe döngöléséről, leigázásáról, túlnövéséről szó sem lehet. A futómű nagyobb lyuknál élesen csattog, a sebváltó gombjáról 8 ezer km után lekopott a festék, a baloldali A oszlopon a török munkások helyett én raktam helyére a kárpitot, az amúgy hatalmas csomagtérben pedig a hangtompított filc minden bőrönd berakásánál arrébb csúszik, míg fel nem gyűrődik egészen.

A vékonyka, kopogós műanyagokat pedig még meg sem említettem, ahogy az oldalról BMW-koppintás hátsó lámpát sem. Egyedül árban húzott el a többiektől, ezt viszont ugye nem lehet a dicsőségtáblára felírni. Az 1.4-es kétszelepes motor nyomatékra, alacsony fogyasztásra, ezenfelül ronda hangra, nempörgésre van hangolva. Szóval ebből a csalódásból kellett a Citynek valahogy kimagyaráznia magát. És láss csodát, sikerült!

Bölcsek köve

A harmadik nap után világosodtam meg, és jöttem rá, hogy nem én (harmincas családos) vagyok a célközönség. A japán mérnökök az 50 év körüli korosztályt célozták meg. Jegyzem meg, ott tízest lőttek.

Hétvégén kapóra jöttek a család bölcsei, így gyorsan kezükbe nyomtam a kulcsot, becsüccsentem melléjük, majd hallgattam és jegyzeteltem. Ami feltűnt, hogy senki nem kérdezett, nem kért szemüveget, magyarázatot. Hatalmas (a klímakapcsoló 2x3 centis), jól látható, logikusan elrendezett gombok és műszerek. Nincsenek rejtélyes jelek apró pöckökre gravírozva, nincsenek programozói diplomát követelő beépített mütyűrök. Egyszerűen minden adja magát.

Forrás: [origo]

A vének tanácsa elégedettséggel nyugtázta, hogy bár néha hallatszik a futómű jajszava, egyetlen más hang nem hagyja el a City torkát. Mondhatni csend van. A széria CD-s rádióból pedig a komolyzene ugyanolyan jól szól, mint a rock'n'roll. Mindnyájan imádták a sebváltót, még így kopottan is. Szinte a váltás gondolatára elindul a kar, és enyhe kattanással, amit inkább csak érezni lehet, mint hallani, szalad a helyére. Szúrós tekintetek hada jelezte, hogy szentségtörést követtem el, amikor megemlítettem, hogy hangos, és nem forog a motor. Az autópályás, dugós, klímás 400 km után kerek 6 litert mutatott a számítógép, majd az érték kioktatóhangsúlyos leolvasása után 38-nál ötödiket dugott ősöm, és vigyorogva mondta, hogy nem forog, de nem is rángat még itt sem... Simán bizonyítva e két dologgal a kétszelepes, kétgyertyás motor létjogosultságát.

Forrás: [origo]

Rajtam kívül a formájával is mindenki elégedett volt, bár a Civichez hasonlítani talán túlzás volt. Fel is emeltem szavam, hogy inkább egy kicsit nyújtott, lapított, oldalt végighúzott Jazz, s bár igazam volt, véleményemmel újra egyedül maradtam. Kifejezett csodálatot váltott ki a barnásezüstöskicsitzöldesmetálos szín.

A csomagtartó méreteiről épp rímet készültek faragni, még úgy is, hogy a szöszölős, csúszkálós filcet úgy kellett a sarokból kihajtogatni. Megint megvédték a Cityt, legalább jó vastag, hangtompított felszólalással. Itt sem tudtam labdába rúgni.

A City három felszereltségi szinten kapható, az alap, az S ár 2,9 millió forint két légzsákkal, blokkolásgátlóval, szervokormánnyal, négy elektromos ablakkal, központi zárral, állítható magasságú vezetőüléssel és kormányoszloppal, CD-s rádióval. Az LS 3,1 milliótól már klímát is ad. Az ES további jó 200 ezerért (többek között) már oldallégzsákos, alufelnis, ködlámpás. CVT automata váltóval (és ES-ként) 3,6 milliótól várja leendő tulajdonosait a City.

A végső csörtét, egyben a meccset az utastér nyerte meg. Beültettem a próbálókat, mind a hármukat, magamat, felhajtottam a Jazzhez hasonlóan működő hátsószéket, ahová betessékeltem "horgász" kutyánkat és egész Alsópetényig vittem őket. Gondoltam, ha most nem hangzik panasz, igazuk van. És nem volt... 190 centim mögött vígan üldögélt szintén magas jóapám, a csomagtartóban vígan elfért mind a négy ember horgászfelszerelése, székestől-botostól-söröstől, hazafelé halastól. Pecázás közben néztem-néztem, és bár még mindig nem tetszett, azt el kellett ismernem, hogy legalább nem úgy néz ki a kocsi feneke, mint az ezeréves viccben, hogy nesze, itt egy púp.

Forrás: [origo]

Több órai hallgatás, pihenés után hazafelé még bepróbálkoztam az árával, hogy azért ez az autó mégis csak 3,3 millió forint. Az lehet, mondták, de Honda! Feltettem a kezem és végleg megadtam magam, amikor Pest határában az is kiderült, hogy mindhárman megvennék maguknak, ha nem késett volna a többiekhez képest túl sok évet. Így a garázsokban Renault Thalia, Skoda Fabia és Seat Cordoba áll helyette. Talán, ha cserélik őket...

Nagy Tibor