Vasárnap ismét a ládáké a Citadella

Vágólapra másolva!
Eltelt öt év, és most ismét szélesre tárul a kapu a konstruktőrök előtt, hogy országnak-világnak megmutassák magukat és kreálmányukat. A június elsején sorra kerülő II. Red Bull Ládaderbin több mint hetven csapat méri össze tudását - pontosabban itt jóval többről van szó, mint tudásról: a viadalon fantáziára, alkotókészségre, szürkeállományra, tehetségre, kitartásra és ügyességre is szükség van.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

A sebesség csak egy tényező - a zsűri a kreativitást is értékeli


2003 nyarán a Citadella környéke a klasszikus autóversenyek külsőségeit idézte: szalmabálákkal szegélyezett pálya, körülötte csupán kordonnal elválasztva a nézőtér. A népsűrűség óriási volt: aki későn érkezett, csak foszlányokat láthatott a legendás magyar találékonyság hatvanhat megtestesült csodájából. Idén még több csapat küzd a díjakért, ám ez nem jelenti azt, hogy felhígult volna a mezőny. A június elsejei indulók ugyanis már túljutottak egy szűrőn.

Sokakban tombol a kreativitás, a sebességláz, sőt a szereplési vágy is. Arra viszont kevesen hajlandók, hogy időt, pénzt és fáradságot nem kímélve belevágjanak egy "versenyláda" megalkotásába. Akik elég elszántságot éreztek, február végéig adhatták le jelentkezésüket, és innentől egy hónap állt rendelkezésükre, hogy elküldjék a jármű terveit. Az elő-zsűri néhány napon belül kiválasztotta az indulásra érdemes elgondolásokat. Az istállók egészen a verseny napjáig építhetik, alakíthatják, tuningolhatják kedvencüket.

Az indítás ismét a motorsport hőskorát idézi: a szerkezetek betolással indulnak neki a pályának. Apró különbség, hogy itt nem csupán a tengelykapcsoló hiányzik, hanem a motor is. Alapvető szabály ugyanis, hogy a járgányokba nem szabad semmilyen motort szerelni, sőt meghajtó mechanika, tehát például pedálhajtás sem engedélyezett. A humán erőforrás egyedüli segítsége a versenypálya átlagosan 13,89 százalékos lejtése.

Forrás: [origo]


Több mint 600 méteren át száguldanak a ládák





A járműtervezéskor nem csupán a pályán elérhető sebességre kellett koncentrálni: közel ugyanilyen súllyal esik majd latba a szerkezet ötletessége, sőt a futam kivitelezése is. Utóbbihoz hozzá tartozik a rajt előtt bemutatott performansz. A megszerezhető 80 pontból harminc jár a gyorsaságért, a maradékból az öttagú zsűri osztogat. Legfeljebb 25-öt ér a "láda" szellemessége, és ugyanennyit a rámpán és a pályán bemutatott produkció. A gyorsaság tehát nem minden, az indulóknak be kell bizonyítaniuk, hogy fantáziával is megáldotta őket a sors. A T modellt tervező Galamb József mai követőire értékes nyeremények várnak. A különdíj a jármű bemutatása a Közlekedési Múzeumban egy teljes éven keresztül.

Az is részesülhet a robogó ládák okozta élményből, aki nem tudja a helyszínen követni az eseményeket: az [origo] élő közvetítéssel jelentkezik a helyszínről, a budapesti Citadelláról, és tudósítással, képgalériával kárpótoljuk az otthon maradókat.

II. Red Bull Ládaderbi

A derbi helyszíne: Budapest, Citadella
időpontja: 2008. június 1. Kezdés 12.00 órakor, eredményhirdetés várhatóan 17.20-kor

A pálya hossza: 611 méter
szintkülönbsége: 44 méter
átlagos lejtése: 13,89 százalék

Induló csapatok száma: 73

Elérhető maximális pontszám: 80. Ebből 30 pont kapható a pályán elért időeredményre, 25 a jármű ötletességére, 25 pont kapható a futam kivitelezésére és a bemutatott előadásra

A zsűri tagjai:
Czollner Gyula, sportközvetítő
Horváth Kinga, wakeboard-bajnok
Gianni, műsorvezető
Nagy Sándor, műsorvezető
Piroch Gábor, kaszkadőr
Schenker Benjamin, BMX-bajnok
Trabarna, autóhang-utánzó humorista