Tavaly sok helyen megírták, hogy a Seat mint autómárka napjai meg vannak számlálva, mert a drága elektromos modelleket mind Cupra márkanéven dobják piacra, és egyszerűen kifutnak majd a megfizethető autók. Ehhez képest a 2023-as eredményeket ismertető sajtóeseményen Wayne Griffiths elhamarkodottnak nevezte a híreszteléseket, és azzal támasztotta alá mondandóját, hogy megmutatta az idén 40 éves Ibiza és annak testvérmodellje, az Arona szabadidő-autó 2025-ben esedékes modellfrissített változatait.
Ebben benne lehet az is, hogy megtorpant a villanyautó-térhódítás Európában, és ezzel pár év haladékot még kapott a spanyol márka, hogy meggyőző üzleti modellt dolgozzon ki a megfizethető villanyautókkal kapcsolatban. Elektromos Seat érkezéséről is beszélt a márkavezér, de ezzel kapcsolatban még nem tudott konkrétumokat mondani – minden bizonnyal a VW Konszern olcsó villanyautójának egy változatát kapják meg a spanyolok pár év múlva, mint a Mii utódát.
Azért is volt bizakodó Griffiths, mert rekordot jelentő, 548 millió eurós adózás utáni nyereséggel és 14,1 milliárd eurós árbevétellel zárta a tavalyi évet a német Volkswagen-csoporthoz tartozó spanyol gyártó. Elmondása szerint az eredményességhez hozzájárultak a Cupra márka rekord eladásai, a Seatok értékesítésének növekedése és a hatékonyságnövelő vállalati átalakítások. 2023-ban 230 ezer Cupra modellt adtak el, 50 százalékkal többet mint egy évvel korábban,
Seat modellekből 290 ezret értékesítettek, ami 24 százalékos növekedés egy év alatt
- ismertette.
Griffiths a jövőbeli tervekkel kapcsolatban elmondta: a SEAT márkát szeretnék visszahelyezni az őt megillető helyre, megőrizve az eladások növekedését, ennek érdekében aktualizálják, technológiailag
megújítják nem csak az Arona és az Ibiza, hanem az egy kategóriával nagyobb León, Ateca, Formentor modelleket is,
amelyek a következő hetekben debütálnak majd.
Piacra kerül idén a Cupra Tavascan, a márka második teljesen elektormos modellje és az Audi győri üzemében készülő Cupra Terramar, amely belső égésű és hibid motorokkal lesz kapható. A Seat-csoport a márkát az évtized végére bevezetné az Egyesült Államokba is a második generációs, elektromos Formentorral, és egy nagyobb, speciálisan erre a piacra készülő elektromos crossover SUV-val.
Az elnök kitért arra, hogy az emelkedő infláció, a magas kamatlábak, valamint a politikai instabilitás és konfliktusok miatt az idén is kihívásokkal teli évre számítanak. Kritikát fogalmazott meg az Európai Unió elektromos járművekre vonatkozó "túlzott szabályozásával" szemben, hiányolva a teljesíthetőségre vonatkozó lépéseket. "A jövőnket kockáztatjuk azzal, hogy több mint 10 milliárd eurót fektetünk be, miközben az eladások kevesebb mint 5 százaléka elektromos. Fel vagyunk készülve, de a piac nem, és ez a probléma" - jelentette ki.