Korai volt temetni, a Seat autómárka nem halott

Vágólapra másolva!
Ez volt az üzenete a Seat 2023-as eredményeit ismertető sajtótájékoztatónak, ahol az Ibiza és az Arona jövőre esedékes modellfrissítését is megvillantották.
Vágólapra másolva!
Seat
Wayne Griffiths tájékoztatta a sajtót a márka helyzetéről
Fotó: daniaznar / Seat

Tavaly sok helyen megírták, hogy a Seat mint autómárka napjai meg vannak számlálva, mert a drága elektromos modelleket mind Cupra márkanéven dobják piacra, és egyszerűen kifutnak majd a megfizethető autók. Ehhez képest a 2023-as eredményeket ismertető sajtóeseményen Wayne Griffiths elhamarkodottnak nevezte a híreszteléseket, és azzal támasztotta alá mondandóját, hogy megmutatta az idén 40 éves Ibiza és annak testvérmodellje, az Arona szabadidő-autó 2025-ben esedékes modellfrissített változatait. 

Seat
A frissített Ibiza és Arona
Fotó: Seat

Ebben benne lehet az is, hogy megtorpant a villanyautó-térhódítás Európában, és ezzel pár év haladékot még kapott a spanyol márka, hogy meggyőző üzleti modellt dolgozzon ki a megfizethető villanyautókkal kapcsolatban. Elektromos Seat érkezéséről is beszélt a márkavezér, de ezzel kapcsolatban még nem tudott konkrétumokat mondani – minden bizonnyal a VW Konszern olcsó villanyautójának egy változatát kapják meg a spanyolok pár év múlva, mint a Mii utódát.

Seat
Új orr-részt kapott az Ibiza a 40. születésnapjára
Fotó: Gulyás Péter István / Seat

Azért is volt bizakodó Griffiths, mert rekordot jelentő, 548 millió eurós adózás utáni nyereséggel és 14,1 milliárd eurós árbevétellel zárta a tavalyi évet a német Volkswagen-csoporthoz tartozó spanyol gyártó. Elmondása szerint az eredményességhez hozzájárultak a Cupra márka rekord eladásai, a Seatok értékesítésének növekedése és a hatékonyságnövelő vállalati átalakítások. 2023-ban 230 ezer Cupra modellt adtak el, 50 százalékkal többet mint egy évvel korábban, 

Seat modellekből 290 ezret értékesítettek, ami 24 százalékos növekedés egy év alatt

 - ismertette.

Seat
Fotó: Seat

Griffiths a jövőbeli tervekkel kapcsolatban elmondta: a SEAT márkát szeretnék visszahelyezni az őt megillető helyre, megőrizve az eladások növekedését, ennek érdekében aktualizálják, technológiailag 

megújítják nem csak az Arona és az Ibiza, hanem az egy kategóriával nagyobb León, Ateca, Formentor modelleket is,

 amelyek a következő hetekben debütálnak majd.

Piacra kerül idén a Cupra Tavascan, a márka második teljesen elektormos modellje és az Audi győri üzemében készülő Cupra Terramar, amely belső égésű és hibid motorokkal lesz kapható. A Seat-csoport a márkát az évtized végére bevezetné az Egyesült Államokba is a második generációs, elektromos Formentorral, és egy nagyobb, speciálisan erre a piacra készülő elektromos crossover SUV-val.

Cupra Terramar
Cupra Terramar
Fotó: Cupra / Seat

Az elnök kitért arra, hogy az emelkedő infláció, a magas kamatlábak, valamint a politikai instabilitás és konfliktusok miatt az idén is kihívásokkal teli évre számítanak. Kritikát fogalmazott meg az Európai Unió elektromos járművekre vonatkozó "túlzott szabályozásával" szemben, hiányolva a teljesíthetőségre vonatkozó lépéseket. "A jövőnket kockáztatjuk azzal, hogy több mint 10 milliárd eurót fektetünk be, miközben az eladások kevesebb mint 5 százaléka elektromos. Fel vagyunk készülve, de a piac nem, és ez a probléma" - jelentette ki.