Kevés új autó jobb vétel ennél a két kompakt Skodánál

Skoda Scala és Kamiq
Fotó: Škoda Auto
Vágólapra másolva!
Magasabb kategóriákból érkező extrákkal és modernizált külsővel tör borsot a konkurencia orra alá a frissített kompakt páros, a Kamiq és a Scala.
Vágólapra másolva!
Skoda Scala és Kamiq
A két modell szélessége azonos, a Kamiq azonban 6 centivel magasabb a klasszikus ötajtósnak tekinthető Scalánál
Fotó: Škoda Auto

Egyre több európai márka küzd felesleges gyártói kapacitásokkal, főleg az elektromos autók terén nem találkozik a kereslet és a kínálat. Ennek az ellentétes példája a Skoda, ahol már egy ideje nagyon érzik, mire mutatkozik valós igény a piacon. A gyártó központi, történelmileg is fontos, 

Mladá Boleslav-i üzeméből ezidáig 670 ezer Scala és Kamiq gördült ki,

 ami azt jelenti, hogy az Octavia mellett a kínálat alappilléreivé váltak.

Megtartotta a kettéosztott fényszórót a Kamiq, de szúrósabb lett a tekintete. A Scala pedig elegánsabbá vált
Fotó: Škoda Auto

A Rapid utódjaként 2018-ban debütált Scala, majd az egy évvel később, a Skoda legkisebb szabadidő-autójaként bemutatkozott Kamiq több régióban is kiemelkedően sikeres, a Kamiq például a legnagyobb példányban eladott Skoda Görögországban, Olaszországban, Portugáliában és Spanyolországban is.

Tíz éve a luxusautóknak volt ilyen fényszórója

Skoda Scala és Kamiq
Inkább pihentető, mintsem izgalmas a vezetése, a futómű lágy hangolású
Fotó: Škoda Auto

Ami a külső változásokat illeti, egyértelmű, hogy a Scalát sokkal figyelemfelkeltőbbé szerették volna tenni, a fényszórók alakjának megváltoztatásával szúrósabb lett a tekintet és lökhárító vonalvezetése is határozottabb. A Kamiqnál ugyan meghagyták a két részből álló, kombinált fényszórókat, de több apró kis részletet is átszabtak azért, hogy nagyautósabb legyen a kiállása – aki hajlandó áldozni a mátrix-LED fényszórókra, tényleg látványosabb kocsit kap a pénzéért.

Skoda Scala és Kamiq
Csomagban 596 ezer forint az adaptív Mátrix LED fényszóró felára, igaz, jár hozzá a LED-es hátsó lámpa, esőérzékelős ablaktörlő és elsötétedő tükör is
Fotó: Škoda Auto

Persze a lényeg nem az optika, hanem a technikai előrelépés. Egészen pontosan tíz évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy az Audi A8-asban megjelent, akkor forradalminak számító fényszórótechnika debütáljon a kompakt Skodákban is. Itt nem egyszerűen automata távolsági fényszóró kezelésről van szó: a szembejövőt, vagy akár az út szélén közlekedő gyalogost is képes „körbevilágítani” a lámpa anélkül, hogy bárkit is elvakítanánk.

Skoda Scala és Kamiq
A fekete díszbetétekkel és 18 colos felnivel feldobott csúcsfelszereltség neve Monte Carlo
Fotó: Škoda Auto

Más szempontból is látszik, hogy az egykoron prémiummodellek kiváltságának számító extrák hogyan szivárognak le az alsóbb kategóriákba. 

Az immáron aktív kormányzásra is képes sávtartó a gyakorlatban jól vizsgázott,

 a németországi menetpróbán az volt a benyomásom, hogy nem tartozik a túlbuzgó segédek közé. De említhetjük a táblafelismerést vagy akár a Crew Protect Assist rendszert – utóbbi egy esetleges baleset bekövetkezése előtti utolsó pillanatokban automatikusan felhúzza az ablakokat és megfeszíti az öveket.

Kis alapterületen sok hely

Skoda Scala és Kamiq
Egyforma a két modell műszerfala. Ergonómia és kezelhetőség terén igazi mintapéldányok, a minőség is meggyőző
Fotó: Škoda Auto

Bár a Scala és a Kamiq a VW-csoport kisautókhoz igazított MQB A0 platformjára épül, mindkettő felfelé lóg ki a kategóriából. A 4,36 méteres ferdehátúban és a 4,24 méteres szabadidő-autóban is óriási a hely a külméretekhez viszonyítva, az enyhén magas üléspozíció miatt a 

Kamiq a remek körkilátással is jó pontokat szerez. 

A lábaknak jutó hely a második sorban gigászi (főleg a Scalában), a szélesség terén viszont labdába sem rúghatnak egy Golfhoz vagy akár Octaviához képest. A középső hátsó hely szinte csak jelképes, ráadásul a kardánalagútra hajazó vaskos, középső púp kifejezetten helyrabló.

Skoda Scala és Kamiq
Kényelmesek a hosszú ülőlapú ülések, a Kamiqban magasabban vannak
Fotó: Škoda Auto

Ezzel viszont nagyjából a végére is értünk a kritikának, ugyanis az új Skodák minden szempontból roppant átgondoltak. A 467, illetve 400 literes raktér tágas, emellett minden rekesz kialakítása ötletes, a hűtéssel ellátott indukciós telefontöltőben nagyobb készülékek is elférnek. Az sem mellékes, hogy az első ülések háttámlájára akár tablet-tartót is rendelhet a kuncsaft, illetve hogy külön kis zsebeket helyeztek el okoseszközök tárolásához. És ezúttal sem hiányozhat a felsorolásból a jégkaparó és a gyári esernyő!

Skoda Scala és Kamiq
A hátsó lábtér mindkét modellben meglepően nagy, viszont a kabin szélessége csak átlagos 
Fotó: Škoda Auto

Manapság egyre fontosabb lehet. hogy az összes USB-aljzat töltési teljesítményét megnövelték, de a kütyümániások értékelni fogják az új, 10 colos központi kijelzőt is, amelyen természetesen az Android Auto és Apple CarPlay is gond nélkül fut vezeték nélkül. Mégis, ami a leginkább bravúros, hogy a több újrahasznosított anyag ellenére sem kelt olcsó benyomást a Scala és Kamiq beltere.

Dízel és hibrid nincs, de a benzinesek is takarékosak

Skoda Scala és Kamiq
Az 1,5-ös TSI motorral kifejezetten fürge a Kamiq, bár a laposabb Scalától hajszállal elmarad a gyorsulása. A DSG-váltó igyekszik a lehető leggyorsabban felkapcsolni
Fotó: Škoda Auto

Nemcsak a Skoda kínálatában, hanem úgy általánosságban is az utolsó mohikánok közé sorolható a frissített duó, ugyanis nincs plug-in hibrid vagy 48 voltos lágy hibrid a motorkínálatban, igaz, már dízel sem. A palettát az 1,0 literes, háromhengeres TSI és a 

hengerlekapcsolással felvértezett, 1,5-ös,

 150 lóerős TSI benzinesek adják. Az evo2-es jelű, 95, illetve 116 lóerővel elérhető 1,0 literesek esetében 350 barra emelték a befecskendezési nyomást, illetve a benzin-levegő keverék homogénebb mixet képez az új, tízfuratos fúvókák jóvoltából.

Skoda Scala és Kamiq
Még az 1,5-ös, DSG-s Scala tömege is lehet 1,2 tonna alatti
Fotó: Škoda Auto

A Kamiq 116 lóerős verziójába beülve az első benyomás az volt, hogy nagyon csendes és nincs zavaró vibrációja, de az első, második és harmadik sebességfokozat között a kelleténél szellősebb az áttételezés. A sofőr egy idő után rájön, hogy nem érdemes korán felkapcsolgatni, és nem feltétlenül célszerű a váltásra figyelmeztető jelekre hallgatni. 48 km/óránál már kéri az 5. fokozatot, ami még sík úton, kis terhelés mellett sem ideális a kis háromhengeresnek.

Meglepően fürgék az 1,5-ös motorral

Skoda Scala és Kamiq
Összkerékhajtás nem rendelhető a Kamiqhoz sem
Fotó: Škoda Auto

A kuplungra és a váltóra is a vajpuha jelző illik leginkább, ehhez képest a DSG-váltóval ellátott 1,5-ös Scala egyenesen sportosnak hatott. Ez a kombináció a dinamika (0-100 km/h: 8,2 s) és a takarékosság (5,4-5,9/100 km) arany középútjának tekinthető, ráadásul hosszú évek alatt eljutottunk odáig, hogy nem lehet megmondani, mikor kapcsol le a négy hengerből kettőt a vezérlés.

Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq
Skoda Scala és Kamiq

Az már más kérdés, hogy a duplakuplungos sebességváltónak árnyoldalai is vannak. Bravúrosan gyorsan kapcsol, de az irányváltások lassúak és az emelkedőn való manőverezésnél hosszan tudja csúsztatni a kuplungot. Ez persze nem von le abból, hogy a gondos zajszigetelés és a komfortos futómű miatt a Scala és a Kamiq meglepően kellemes utazóautóknak bizonyult. Nagy teljesítmény, hiszen mégiscsak két olyan modellről beszélünk, amelyek 

alapára – az akciós importőri kedvezménnyel – mindössze 7,2, illetve 7,7 millió forint.

 A négyhengeres motor felára kb. 950 ezer, a DSG-váltóé pedig 640 ezer forint.

 

Skoda Kamiq 1.0 TSI

Skoda Scala 1.5 TSI DSG

Max. teljesítmény

85 kW (116 LE) 5500/perc

110 kW (150 LE) 5000-6000/perc

Max. forgatónyomaték

200 Nm 2000-3500/perc

250 Nm 1500-3500/perc

Hossz./szél./mag/tt

4241/1793/1531/2651 mm

4362/1793/1471/2649 mm

Üres tömeg

1158-1321 kg

1196-1355 kg

Csomagtér

400-1395 l

467-1410 l

Üzemanyagtank

50 l

50 l

Gyorsulás 0-100 km/h

9,7 s

8,2 s

Max. sebesség

196 km/h

220 km/h

Átlagfogyasztás

5,4 l/100 km

5,4 l/100 km