Kiderült, hogyan védenek az új gyerekülések, és mi az, amit elhallgat néhány gyártó

gyerekülés
Kindersitze Crash und Doku 2023 ADAC Technik Zentrum Landsberg; am 01.02.2023
Vágólapra másolva!
Az ADAC és az ÖAMTC szakemberei 29 gyermekülést teszteltek, 21 kapott jó, 6 elfogadható minősítést és 2 bukott meg - érdekes módon nem az ütközésvédelem, hanem egy olyan titok miatt, amit nem is sejtenek a szülők.
Vágólapra másolva!
A tesztlabor ún. sínkocsija lehetővé teszi a valós forgalmi helyzeteknek megfelelő méréseket Forrás: Foto©Ralph Wagner/Foto©ADAC/Ralph Wagner/Ralph Wagner

Örömmel nyugtázták a német ADAC és az osztrák ÖAMTC autós klub szakemberei, hogy több évtizedes munkájuk eredményeként a gyermekülés-gyártók igenis figyelembe veszik az észrevételeiket, és

a korábban kritizált pontokon folyamatosan javítják a konstrukciókat.

Hét méretkategóriában összesen 29 új ülést vizsgáltak Forrás: www.studiohuger.at/Öamtc/Huger

Talán ennek is köszönhető, hogy az októberben közreadott tesztben

21 jó eredményt találni, 6 esetben elfogadható a védelem és csak 2 ülés bukott meg.

Utóbbiak a Maxi-Cosi Pebble 360 Pro és a Maxi-Cosi Pebble 360 Pro + FamilyFix 360 Pro ülések, amelyek ugyan jó fizikai védelmet nyújtanak, de a kárpitban naftalint találtak – utóbbiról azt gyanítják, hogy rákkeltő hatású.

Fontos kritérium a menetiránynak háttal rögzített ülések biztonsági ellenőrzése Forrás: Foto©Ralph Wagner/Foto©ADAC/Ralph Wagner/Ralph Wagner

Ilyen és hasonló veszélyes anyagokra egyébként nincs hivatalos, az EU által elfogadott határérték gyermeküléseknél, ezért itt a gyermekjátékok számára meghatározott anyagokat/szintek alapján hoznak ítéletet e téren.

Vészfékezés, egyenes irányú becsapódás és oldalütközés. Átfogó teszt a kicsik érdekében! Forrás: Öamtc

Jó hír a szülőknek, hogy

egyre több gyermekülés nyújt olyan állítási lehetőséget, amellyel meghosszabbítható annak használata,

a forgó ISOFIX-alapnál (menetirányban vagy annak háttal is használható ülés) arra kell figyelni, nehogy menetirányban rögzítsük a babahordozót. A gyermekülés behelyezését megkönnyítő toldatok esetenként az ajtónyílásba lóghatnak be, ezért vásárlás előtt érdemes belepróbálni a saját autóba a kinézett gyermekülést, ilyenkor rögtön ki lehet tapasztalni azt is, milyen könnyű az ülés rögzítése és a biztonsági öv használata.

Frontális ütközésnél a menetiránynak háttal beszerelt gyerekülés jobban véd, mert nagyobb felületen oszlik el az energia, és a gyermek feje nem tud előrecsapódni Forrás: Foto©Ralph Wagner/Foto©ADAC/Ralph Wagner/Ralph Wagner

Az Európai Unióban egyébként 2023 szeptembere óta már nem lehet „UN Reg. 44" szabvány szerinti gyermekülést importálni, de a meglévő készleteket a kereskedők még 2024 augusztusáig értékesíthetik. Fontos, hogy csak a forgalmazását tiltották meg ezeknek az üléseknek, azok használata továbbra is megengedett.

Forrás: ADAC

Nem ajánlják a babapocakhoz készített öv-adaptereket

Az öv adapterek a többet árthatnak, mint amennyit használnak Forrás: ADAC/Martin Hangen/ADAC/Martin Hangen/Martin_Hangen Hangenfoto

Az ADAC szakemberei a várandós anyukáknak készített biztonságiöv-adaptereket vizsgálták, és a töréstesztek alapján ezek többet ártanak, mint használnak. Az EuroNCAP programban meghatározott körülmények között elvégzett törésteszten

egyik vizsgált biztonságiöv-adapter sem volt képes elviseli a terhelést,

illetve alacsonyabban tartani az autóba épített 3 pontos öv alsó szárát.

4 különféle megoldást teszteltek: fémkampó, műanyag kampó, gumiszíj öntapadó rögzítéssel és kiegészítő öv Forrás: ADAC/Martin Hangen/ADAC/Martin Hangen/Martin Hangen

Azáltal, hogy késleltették az öv ideális helyzetének elérését, még növelték is a testet érő erőhatásokat és így sérülésveszélyt, a hason és medencén mintegy harmadával (!) nagyobb terhelést rögzítettek az érzékelők. A fémkampó és a kiegészítő öv csatja ráadásul

nyomot hagyott a próbabábu hasán.

A megfelelően használt 3 pontos biztonsági öv nem nyomja a magzatot, így nem jelent fokozott veszélyt Forrás: ADAC/Martin Hangen/ADAC/Martin Hangen/Martin Hangen

Az ADAC szerint a sokéves baleseti statisztikák alapján az autókban utazó várandós kismamák nincsenek nagyobb sérülésveszélynek kitéve, mint a többiek.

Még több olvasnivaló az Autó-Motor decemberi számában: