A család arisztokratája, ami végül fekete báránnyá vált - Porsche 928 S (1986) menetpróba

Porsche 928
Csigaszem: a fényszórók elektromosan emelkednek, de a motortérből egy gumigomba pumpálásával is felnyithatók
Vágólapra másolva!
A hetvenes évek második felében a Porsche kilépett a már legendássá lett 911-es árnyékából: az orrmotoros 924-es lett a népautó, míg a 928-as a főnemes. Az utóbbival mentünk egy kört.
Vágólapra másolva!
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

Az autós álmoskönyv szerint kockázatos a jövőt egyetlen modellre alapozni, még akkor is, ha a Porsche márkáról van szó. Bár a 911-es valóban ikonikussá vált, amiben szerepet játszott az ipari mennyiségben elért sport- és versenysiker, nagyjából tíz évvel az 1963-as bemutató után már csökkent ez érdeklődés iránta: gyakorlatilag csak a hívők ragaszkodtak a farmotorjával elavultnak tűnő és a határhelyzetekben nehezen kezelhető sportkocsihoz.

Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

Nehéz helyzetbe került a családi vállalat, amin tovább súlyosbított az 1973-as olajválság, majd döntést hoztak: piacszerzés gyanánt a „nép felé fordultak" és kihozták a 911-esnél sokkal olcsóbb 924-est, amely megjelenésével és műszaki töltetével annyira különbözött a zászlóshajótól, mintha más márka terméke lenne. Orrmotor (és nem léghűtéses bokszer), transaxle elrendezés (hátul a váltó), teljesen új formavilág.

A Porsche első önálló modellje volt

Ernst Fuhrmann igazgató akkor végleg törölni akarta a gyártásból az „elfert", azaz a tizenegyest, utódjaként pedig egy több luxussal és kezesebb viselkedéssel bíró gran turismót képzelt el. Nem túlzás, hogy

hajszálon múlt a 911-es sorsa,

ha megtörtént volna a nyugdíjazása, másképp alakult volna minden, de a Porsche története biztosan. Ám az élet a legjobb forgatókönyvíró, s ezúttal a kecske is jóllakott és a káposzta is megmaradt, azaz jöttek az újdonságok, ugyanakkor maradt a 911-es is.

Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

Fura leírni, de a 928-as a stuttgarti vállalat első saját modellje volt; a 356-os a Volkswagen Bogárhoz hasonló konstrukció volt, a 911-es a 356-os továbbfejlesztése, a 914-es a Volkswagen Karmann Ghia és a 912-es kiváltására irányuló közös munka, a 924-es pedig a Volkswagen és az Audi elhagyott projektjének eredménye. A 928-as orrmotoros alapkoncepcióját a 924-től vették át, Harm Lagaay eredeti formatervét Wolfgang Möbius és Anatole Lapine gondolta tovább, amiből igen karakteres megjelenés született.

Száguldás, Porsche, szerelem

Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

A súlycsökkentés miatt az ajtókat, az első sárvédőket és a géptetőt alumíniumból, a többi elemet a korróziónak ellenálló galvanizált acélból készítették, míg a lökhárítók anyaga energiaelnyelő poliuretán volt. Azonban

a fő attrakció a V8-as motor volt,

első körben a 4,5 literes, 240 lóerős, M28 kódjelű befecskendezős erőforrás (az 1984-es slágerdal szövegében Charlie és Cserháti Zsuzsa csak erre a Porschéra gondolhatott, hiszen korábban nem volt másik nyolchengeres a gyártó kínálatában).

A váltó lehetett ötfokozatú kézi, vagy kérésre bolygóműves automata. A 2+2 üléses kabin sokkal tágasabb volt a 911-esénél, elektromos ablakokkal, akár bőrbevonatú ülésekkel, tolótetővel, automata légkondival és a márkára jellemző gazdag műszerezettséggel is lehetett kérni.

Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

Mindenre odafigyeltek a mérnökök, előre és hátra is igényes, kettős keresztlengőkaros felfüggesztést terveztek, utóbbinál a Porsche saját találmányával, a Weissach-tengellyel, amely a 928-asban debütált, később pedig a 911-esben is bevetették (a 993-as sorozattól). Ennek fő előnye az volt, hogy a passzív hátsókerék-kormányzás révén sikerült növelni a kanyarstabilitást, valamint fékezésnél csökkenteni a túlkormányzottsági hajlamot.

Az egyetlen Porsche, ami Év Autója lett Európában

Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

Papíron a 928-as méltó kihívója volt a Ferrari, a Maserati, a Lamborghini és az Aston Martin túrakupéinak, sőt az Év Autója zsűrijének akkor még volt bátorsága, hogy 1978-ban győztesnek válassza – erre ma esélye sem lenne egy Porschének, máig ez a gyártó egyetlen Év Autója címe. Mindezek ellenére

a 928-as nem született szerencsés csillagzat alatt,

nem álltak érte sorba, ráadásul a 911-es „levegőért kapkodó" rajongói szórták rá a villámokat, számukra a vízhűtéses orrmotor (pláne, ami nem bokszer), a luxus és a kényelem nem fért össze a Porsche sportos és puritán imázsával. Ám az eladások döcögésének igazi okát valószínűleg a magas ár jelentette, hiszen egy 928-as áráért majdnem két 911-est lehetett venni.

Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

A Porsche azonban erősen hitt a típusban és folyamatosan fejlesztette. 1980-ban jött a 4,7 literes változat (300 lóerő), 1982-től modernebb Bosch befecskendezéssel (310 lóerő). 1984-től rendelhető opció, 1986-tól széria lett az ABS. Ugyanebben az évben megjelent az 5,0 literes V8-as (320 lóerő), míg a fináléra az 5.4 GTS már 350 lóerőt tudott (1992).

Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

Főleg az USA-ban remélt sikereket a Porsche, de a 911-essel ellentétben a drágán kínált és drágán is fenntartható 928-as ott is alig fogyott.

Vicces legenda keringett arról, hogy típushiba az elszakadó vezérműszíj,

ami viszont erős és szerencsére hosszú, s így a szétdurrant motorból kifűzve rögtön a szervizbe húzható vele az autó. Summa summarum, a Porsche 1995-ig kitartott, utána viszont utód nélkül nyugdíjazta a jobb sorsra érdemes, különleges formájú modellt.

Darabokból kellett összerakni

Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

Sokáig drasztikus mélyrepülésben volt a stuttgarti fekete bárány értéke, mivel a 911-es legendája megingathatatlan, csak az utóbbi években kezdtek el felfelé mozdulni az árak. A mi példányunk abból az évből való, amikor megjelent az ötliteres változat: műszaki érdekessége a már lánccal és szíjjal megoldott hibrid vezérlés. Svájcból érkezett hét éve, akkori tulajdonos nagy lendülettel vágott bele a felújításba, aztán elfogyott a kedv, a Porsche pedig megbontott motorral és szétszedett első futóművel sokáig állt egy udvaron.

Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

Új gazdája viszont így is fantáziát látott benne, megvette és hazavitte, a motort konkrétan három kosárban és mint később kiderült, sok alkatrész hiányzott (állítólag szétszedéskor még megvoltak). A következő két és fél év a 928-as szemszögéből izgalommentesen, a hiányzó alkatrészek beszerzésével, valamint a bonyolult V8-as motor összeszerelésével telt. Átfestették a karosszéria elejét, az első futómű új féktárcsákat, betéteket és gumialkatrészeket kapott. A belsőt az előző tulajdonos már helyreállította.

Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

Beszállás után valahogy

azonnal érezni, hogy elit klubba érkeztünk,

a kézzel varrt, kétszínű bőrülések, a pultborítás és a mutatós órák mind-mind magas minőségről árulkodnak. A jó oldaltartást adó ülések kényelmesek, a hely elöl bő, hátul viszont szűk, nem hiába a 2+2 jelölés.

320 lóerő ma sem tűnik szerénynek

Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

Indítás után a V8-as halkan, de a fülnek kellemes hangon mormog, ereje több mint elegendő, inkább fölényes, a 928-as a négysebességes automata váltóval is

6 másodperc alatt van százon, és 265 km/h a végsebessége,

ami a modern, turbós hot hatch-ek szintje. Autópályán csendben, bántó motor- és szélzaj nélkül könnyedén suhan a lapos gran turismo, a 130-as tempó érezhetően bemelegítő gyakorlat neki. Természetesen az egyenesfutás, a szervokormányos irányítás is pontos – nem vitás, úri sportkocsival van dolgunk, amit az is jelez, hogy a négyfokozatú automatikus váltó alig észrevehető rántásokkal dolgozik.

Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928
Porsche 928

A sportfutómű gyári, mi tagadás kemény lábakon áll a 928-as, cserébe stabil, az ívmenet olyan, mintha sínen fordulnánk, minden kanyarban érezni, hogy biztonságban vagyunk. Mivel Porschéről van szó, nem kérdés, hogy az elöl-hátul hűtött tárcsákból álló fékrendszer is elsőrangú, a bő másfél tonnás autó megállítása egyáltalán nem jelent problémát.

Járműtörténészek a mai napig tanakodnak, vajon bukás volt-e 928-as, vagy siker? Mi inkább mosolyogva arra gondolunk, hogy milyen élmény volt az együtt töltött néhány óra, megjegyezve, hogy ma már a luxus túrakocsik és terepjárók jelentik a Porsche fő profilját, sőt ezeknek köszönhető, hogy van pénz a 911-es legendájának életben tartására.

Műszaki adatok

Motor: DOHC-vezérlésű V8-as benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 4957 cm3. Furat x löket: 100,0 x 78,9 mm. Kompresszióviszony: 10,0:1. Teljesítmény: 320 LE, 6000/perc fordulaton. Nyomaték: 431 Nm, 3000/perc fordulaton.
Erőátvitel: négyfokozatú automata váltó, hátsókerék-hajtás.
Felfüggesztés: elöl kettős keresztlengőkar és kanyarstabilizátor, hátul oldalanként két kereszt- és egy hosszanti lengőkar. Elöl-hátul tekercsrugók és hidraulikus lengéscsillapítók. Minden keréknél tárcsafék, ABS.
Felépítmény: 2+2 üléses, háromajtós, önhordó alumínium-acél karosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4520 x 1836 x 1282 mm. Tengelytáv: 2500 mm. Csomagtartó: 200/400 l. Tank: 86 l. Saját tömeg: 1600 kg.
Menetteljesítmények: Végsebesség: 265 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 6,0 s. Átlagfogyasztás: 16,6liter/100 km.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil novemberi számában:

Forrás: Retro Mobil