Életmentő tudnivalókat tisztáztak, így kell eltüntetni a párát az autók ablakairól

pára
Vágólapra másolva!
A hűvös őszi időben jellegzetes élmény, hogy a kocsi ablakfelületei intenzíven párásodnak. A párától meg kell szabadulni, mert veszélyes.
Vágólapra másolva!

Esős időben sokat romlanak a látási viszonyok. Az üvegfelületre hulló víz, a levegő pára- és esőcsepptartalma, a víz által felhordott kosz mind akadályozzák az autóból a kilátást. Az eső intenzitásával nincs mit tenni, ha jó az ablaktörlő, akkor a megfelelő sebességválasztás, és a nagyobb óvatosság segít: érdemes lassabban megközelíteni a csomópontokat, gyalogátkelőket, és inkább kétszer is odapillantani - írta a Kreszvaltozas.hu.

Mivel nagyobb a levegő páratartalma az utastérben is, ezért megindul a páralecsapódás a belső levegőnél általában hűvösebb üvegfelületekre.

A késő őszi időben már jellemzően alkalmazzák az autósok a kocsijuk fűtését, de ha mégsem, akkor a bent ülők is termelnek annyi hőt, hogy melegebb legyen bent, mint kint, és működjön a páralecsapódás az üvegfelületeken.

A párátlanításra több jó lehetőségük van a sofőröknek. Fontos a megfelelő szellőzés biztosítása (nem lehet zárt helyzetben a belső levegőkeringetés), valamint az üvegfelületek felmelegítése – a fűtőszálak bekapcsolásával, illetve a meleg légáram üvegfelületekre fúvatásával.

Akinek van légkondicionálója, kapcsolja be azt is, ilyenkor nem a hűtés a lényeg, hanem hogy a hideg hőcserélőn lecsapódik a levegő páratartalma, az utastérbe így száraz levegő jut.

A fűtőradiátor a klíma hőcserélője után jön, tehát a levegő ettől ugyanúgy felfűthető.

Forrás: Kreszvaltozas.hu

A hirtelen erős párásodás ellen sokszor nincs mit tenni és törölni kell az üvegeket, főképp, ha a kocsi is még hideg, a motor nem üzemmeleg, nem ad meleget, esetleg az utastér páratelt és beázik, vagy sokan ültek be nedves ruhában. Ilyenkor a gond, hogy a legritkább esetben áll rendelkezésre az üvegtisztításra, párátlanításra ideális szarvasbőr, marad egy rongy, papírzsepi, vagy a csupasz tenyér.

Az utóbbiakkal rendszerint maszatolnak az emberek,

mert az üvegfelület bár átlátszó, belülről gyakorta alig látható, vagy csak éjszakai fényviszonyok között zavaró opálos zsíros koszréteg rakódik le rá. A napi használatban lévő autók üvegfelületeit legalább kéthetente illene belülről is letakarítani zsírtalanító hatású üvegtisztítóval: ha ez megtörténik, akkor nincs opálosodás. Kosz és zsír nélkül a párátlanítás is hatékonyabb.

Lehet kapni akár háztartási használatra való párásodás gátló vegyszereket, ezekkel megelőzhető, illetve késleltethető a páraréteg kialakulása a belső üvegfelületeken. Ezek az anyagok egy belső filmréteget hoznak létre, ez gátolja a párafüggöny kialakulását.

Valamelyest a fóliázott üvegfelületek is kevésbé hajlamosak a párásodásra,

mert a műanyag fólia gyorsabban melegedik, mint az üveg, nem olyan durva a párakiválás rajtuk.

Nagyon fontos megszabadulni a párától, mert balesetveszélyes jelenség.

Ha makacs a pára, akkor inkább félre kell állni, meg kell várni, amíg bemelegszik a motor és hatékony a párátlanítás.

Szokatlanul erős párásodásnál érdemes szerelőhöz menni, mert a durva, fűtéssel sem szűnő makacs párásodás beázásra utal.