A dolgozó emberek megfizethető kupéja, ami egy rájáról kapta a nevét – Opel Manta B 1.8 S (1986)

Opel Manta B
1975 és 1988 között 534 634 Manta B-t gyártottak, az alapmodell a bevezetés évében 8000 márkába került
Vágólapra másolva!
Nem mindenki engedhetett meg magának drága, luxusfelszereltségű sportkupét, nekik készült az Opel Manta. Egy szép második szériás példányt próbáltunk ki.
Vágólapra másolva!
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B

Egy szombat reggel, 1969-ben az Opel amerikai főstilisztája, George Gallion felült egy Párizsba tartó repülőre. Furcsa, de fontos küldetésben járt, nevet keresett egy új modellnek, ezért látogatta meg a híres tengerkutatót, Jacques Cousteau-t.

Négy órát nézegették a fotókat, mire Gallion kiválasztotta a ráják családjának legnagyobb tagját, a Mantát.

Közben Rüsselsheimben a mérnökök gőzerővel dolgoztak két új modellen: a belsőségek ugyanazok voltak, csak a felépítményük különbözött. Az egyik az Ascona lett, a másik a mutatós, nyújtott orrú, dupla körlámpás, keret nélküli ablakos sportkupé, a Manta.

Hadat üzent a Ford Caprinak

Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B

1,6-os (68-75 lóerő) és 1,9-es (90 lóerő, befecskendezővel 105 lóerő) CIH-vezérlésű (Cam in Head, vezérműtengely a hengerfejben, az anyacég, a General Motors találmánya, átmenet az OHV és OHC között) négyhengeresek voltak az alapmotorok, de egyes piacokra 1,2-eseket is küldtek. Négyfokozatú kézi váltó járt alapáron, a háromsebességes GM TH-180 automata volt az extra. Az önhordó karosszériás, elől tárcsa-, hátul dobfékes, hátsókerék-hajtású kupétól sokat várt a vezetőség, ehhez illendően 1970-ben nagy csinnadrattával, szokatlan helyen, a Balti-tenger partján, a Timmendorfer strandon mutatta be.

Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B

Jól illett a valódi sportkocsi GT és a Kadett B Coupé mellé, miközben hadat üzent a Ford Caprinak.

Nagy siker is lett, 1975-ig félmilliót adtak el belőle.

De aztán muszáj volt haladni a korral, ezért már 1975-ben új ruhát szabtak rá és felfrissítették a technikáját is. A B verzión markáns orrplasztikát immár szögletes fényszórókkal toldották meg, hátul pedig a dupla körlámpák helyére téglalap formájúak költöztek, és egyelőre meghagyták a fém lökhárítókat.

A ralisportban is letette a névjegyét

A motorok sorában megjelent az 1,3-as OHC- és a 2,0 literes CIH-vezérlésű, a váltók választéka pedig ötsebességes kézivel bővült. 1977-ben elkészítették a háromajtós, ferdehátú kivitelt, majd 1982-től háromra redukálták a motorkínálatot: 1,3-ast, új, Family II sorozatú 1,8-as OHC-t, és 2,0 literes CIH-t lehetett választani.

Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B

Az Irmscher tuningcéggel és a brit Cosworth műhellyel közösen 1981-ben megkonstruálták a legerősebb és legkívánatosabb Mantát, a 400-ast, 2,4 literes, 16 szelepes motorral, amely

utcai verzióban 144, a rali specifikációban 230 lóerőt adott le,

de állítólag akár 340 lóerőig is lehetett húzni. Ez a 400-as sorozat mindössze 245 példányos volt és homologizációs célokat szolgált, Walter Röhrl egy Mantával műszakilag azonos Ascona 400-assal szerezte meg második világbajnoki címét 1982-ben, ami után már mindenki összkerekes autóval lett világbajnok.

A B-csoportos Opel Manta 400 gyári színekben Forrás: Autowp.ru

Az alapmodell 1982-ben nyerte el végső formáját, a B2 családra, színre fújt műanyag lökhárítókat tettek. Az 1975-től 1988-ig gyártott B-sorozat is jól prosperált, újabb 500 ezer talált belőle gazdára.

Németországban a Manta gúny tárgya is lett:

rengeteg történet keringett az ízléstelen házi tuning-változatokról, a túlméretes hátsó szárnyakról, az antennára akasztott rókafarkakról és a „kötelező" kikönyöklős vezetési stílusról, aminek hatására 1991-ben egy sikeres német filmvígjáték is készült Manta, Manta címmel, amelynek idén mutatják be a folytatását. A Mantát 1988-ban az elegáns és rendkívül áramvonalas, Vectra-alapokra épített Calibra váltotta le az Opel kínálatában.

Tartósnak bizonyult a technika

Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B

Bihari Tibor fiatalkori kötődése miatt kifejezetten B sorozatú Mantát keresett. Itthon nem talált megfelelőt, így Franciaországból hozott egy meglehetősen jó állapotú, késői példányt. Bár

a km-számláló legalább egyszer már biztosan átfordult,

de a hajtáslánc teljesen rendben volt, és a futóművön is csak állítani kellett. Persze a karosszérián meglátszott a 36 év, újra kellett fényezni. Az első szélvédőt és a kipufogó egy részét kicserélték, az üléshuzatokból kimosták a sokéves koszt, közben egy szakember az üléseket is újratömte.

Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B

A fülke le sem tagadhatná a korszakot: egyszerű kemény műanyagtenger, jellegtelen szürke kormánnyal és kevés kapcsolóval. Az ülések megfelelő méretűek és kényelmesek, az első lábtérrel nem spóroltak, de így hátra alig maradt. 1,8-as OHC-motor duruzsol előttünk, higgadt és nem is forog szívesen. Az ötsebességes Getrag 240 jelű kézi váltó nagyszerű szerkezet, könnyen és pontosan kapcsolható, bár a kopások miatt már lötyögős.

Hosszúak a fokozatok, de így is jól gyorsul a Manta,

és még ötödikben is elég rugalmas. Az országúti előzéskehez a negyedik a legjobb választás, autópályán erőlködés nélkül tartható a 130 km/h-s utazótempó, sok utassal és tele csomagtartóval is. Még ilyenkor is csendes, és a szélzaj is visszafogott, csak a keret nélküli ablakok illesztéseinél fütyül kicsit.

Élmény vezetni, de nem a sebesség miatt

Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B

Frissen beállított felfüggesztésével hibátlanul fut egyenesen, a hangolás kifejezetten puha, a nagyobbakat kivéve szinte elegánsan tüntette el az útegyenetlenségeket. A lágy hangolás ellenére forszírozott íveken is egészen sokáig semleges, nagyobb sebességnél pedig határozottan túlkormányzott viselkedésű. A korabeli teszteken rendre jobban szerepelt ebben a versenyszámban, mint a Ford Capri!

Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B

Fogasléces a kormány, rásegítője nincs. Remekül irányítható vele a Manta; elég nehéz, már-már a Ladákat idézően, de cserébe

kis mozdulatra is nagy szögben fordulnak el az első kerekek,

azaz az áttételezés közvetlen. A szervós, elöl tárcsa, hátul dob alapképletű fékrendszer hatása pontosan adagolható. Városban is kellemes a Manta, egészen jól átlátható, és fordulékony, miközben a korban sportosnak számító 11,5 másodperc alatt megfutja álló helyzetből a 100 km/h-t.

Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B
Opel Manta B

A „dolgozók sportkupéjának" fénykora régen letűnt, de a típus veteránértéke folyamatosan emelkedik. Természetesen a régebbi, A sorozatú Manták az értékesebbek és keresettebbek, B-ből nehéz épkézláb, tuningmentes példányt találni. Komoly vezetési- és sportélményt nem szabad tőle várni, de a hangulata miatt nagyon szerethető.

Műszaki adatok

Motor: OHC-vezérlésű soros négyhengeres benzinmotor, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1796 cm3. Furat x löket: 84,8 x 79,5 mm. Kompresszióviszony: 9,2:1. Teljesítmény: 90 LE, 5400/perc fordulaton. Nyomaték: 143 Nm, 3200/perc fordulaton.
Erőátvitel: ötfokozatú kézi váltó, hátsókerék-hajtás.
Felfüggesztés: elől kettős keresztlengőkaros kanyarstabilizátorral, hátul merevtengelyes Panhard-rúddal. Elől-hátul csavarrugók és hidraulikus lengéscsillapítók. Kétkörös fékrendszer rásegítővel, elől tárcsa-, hátul dobfékek.
Felépítmény: kétajtós ötüléses önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 4443 x 1686 x 1330 mm. Tengelytáv: 2518 mm. Csomagtartó: 380 l. Tank: 50 l. Saját tömeg: 1014 kg.
Menetteljesítmények: Végsebesség: 175 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 11,5 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában:

Forrás: Retro Mobil