Megdöntötték a leghosszabb víz alatti vezetés világrekordját

víz alatt
Vágólapra másolva!
Hét kilométert hajtottak egy elektromos Toyota terepjáróval 30 méter mélyen. A klasszikus, J40-es szériába tartozó Land Cruiser hajtásláncát elektromosra cserélték, hogy a levegő hiánya ne okozzon gondot a tenger mélyén.
Vágólapra másolva!
Forrás: Smarter Media

Az 1978-as Toyota Land Cruiserrel a Timor-tengerben, Észak-Ausztráliában, Mandorahból indulva a Fannie-öböl túlpartjáig, Darwinig hajtottak a mély vízben, megdöntve ezzel a víz alatti vezetés távolsági és mélységi rekordját.

A több gépészmérnökből, búvárból és más szakemberekből álló

csapatot egy hasonló mutatvány inspirálta, amelyet 1983-ban próbáltak meg a darwiniak.

Akkor egy 60 méteres sznorkellel felszerelt J40-es Land Cruiserrel próbáltak meg átkelni az öböl két partja között, de sajnálatos módon a terepjáró 3 km megtétele után egy sziklának ütközött, amitől a szigetelése megsérült és a benzinmotorja vizet szívott és lefulladt, és már nem is tudták újraindítani.

A donor terepjárót 5000 dollárért vették, és fél éven át dolgoztak az átalakításán Forrás: Smarter Media

Az új rekordkísérlet résztvevői egyrészt a hagyományok tisztelete, másrészt a könnyű szerelhetőség miatt döntöttek úgy, hogy ők is egy klasszikus, J40-es Land Cruiserrel próbálkoznak, de egy kis csavarral: a 40 évvel ezelőtti kudarc megismétlődésének elkerülése érdekében egyszerűen

megszabadultak a terepjáró benzinmotorjától,

és azt egy erős villanymotorral helyettesítették.

A víz alatti távirányítású járművektől merítve ihletet, az elektromos motort, a vezérlőt és az akkumulátorokat szilikonolajba burkolták, hogy elkerüljék a rövidzárlatot és az áramütésveszélyt Forrás: Smarter Media

Végül 2023. július 29-én szombaton, helyi idő szerint 9 óra körül indult el a Toyota. Kezdetben arra számított a csapat, hogy délután 4 óra körül elérik vele az öböl túlpartját. Bár az elektromos Land Cruiser jól bírta a vizet, a tengerfenék laza iszapjában többször is elakadt, ami lelassította a haladását,

a csörlőt és az összkerékhajtást is használni kellett,

mint egy rendes terepezéskor. Minden alkalommal, amikor végképp elakadt a veterán Toyota, levegővel teli gömböket kellett ráerősíteni, hogy azok kiemeljék az iszapból.

Darabonként 150 liter vízzel töltötték meg a hatalmas, terepmintás gumiabroncsokat, hogy azok megbirkózzanak a víznyomással, és segítsék a mélyben való haladást és tapadást Forrás: Smarter Media

Szintén nehezítette a haladást, hogy egy gázvezeték fölötti, hasonló technikával végrehajtott áthaladás is a vártnál tovább tartott, ráadásul az út során gyakran kellett vezetőt cserélni. 30 képzett búvárból állt a sofőrök csapata, azért kellett ilyen sok ember, mert a rendkívül nagy, 4 atmoszférás víznyomás miatt egyszerre csak 15 percet tudtak a volán mögött tölteni. Ráadásul állandó veszélyben voltak, mert fennállt a veszélye annak, hogy találkozhatnak egy kíváncsi cápával vagy egy, a sós vizekben élő bordás krokodillal.

Egy sofőr csak 15 percet vezethetett a nagy nyomás miatt Forrás: Smarter Media

Szerencsére az elhúzódó menet ellenére a csapat nem szembesült komoly problémákkal. Nem sokkal este 9 óra előtt,

12 órával a lemerülés után a narancssárga színű Land Cruiser elő is bújt a mélyből

a Fannie-öböl túloldalán, és a várakozó nézőkkel teli partra hajtott, akik a csapattagokkal együtt ünnepelték meg a rekorddöntést. Érdekesség, hogy az út 48-szor hosszabb ideig tartott, mintha a helyi komp szolgáltatását vették volna igénybe az átkeléshez.