Megdöbbentő adatok, ennyivel több balesetet okoznak az erős autók Magyarországon

halálos baleset, gázolás, autó, bicikli, Árpád híd, Budapest, karambol
Budapest, 2023. július 1. Ütközésben összeroncsolódott személygépkocsik az Árpád hídon 2023. július 1-jén. Eddig tisztázatlan körülmények között egy személyautó elütött egy kerékpárost, majd összeütközött egy másik autóval. A balesetben többen megsérültek, egy férfi a kórházban meghalt. MTI/Mihádák Zoltán
Vágólapra másolva!
Tíz év alatt meghétszereződött a nagy teljesítményű személyautók száma Magyarországon, az általuk okozott káresetek pedig több mint négyszeresükre ugrottak.
Vágólapra másolva!

Több mint 6,1 millió autó rendelkezett 2022-ben kötelező gépjármű-felelősségbiztosítással (kgfb) a Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai szerint, ezekkel csaknem 140 ezer olyan balesetet okoztak a sofőrök, amelyeknél a kötelező biztosítás terhére kellett fizetniük a biztosítóknak kártérítést.

A kárgyakoriság tehát a teljes magyar gépjárműállományra vetítve 2,29 százalékos volt, ami jónak számít, ennél csak egyetlen évben, 2020-ban, a járvány miatti lezárások idején volt szebb ez a mutató. Tavaly több mint 4,2 millió személyautónak volt kgfb-szerződése, ezek 63 százaléka közepes méretű, 50-100 kilowatt teljesítményű autó volt. Csak nagyjából minden ötödik személyautó volt ennél nagyobb teljesítményű.

A 180 kilowatt fölötti kategória aránya még mindig 2 százalék alatt van, nem egészen 82 ezer nagy teljesítményű autó járt 2022-ben a magyar utakon, a statisztika alapján azonban

ez a gépjárműkategória az, amelyik a leggyorsabban nő, tíz év alatt meghétszereződött az ilyen autók száma

- írta elemzésében a Bank360.hu.

Ezek után az sem meglepő, hogy

az ilyen autók által okozott saját hibás balesetek száma is jócskán megugrott: tíz éve ez a szám évente még 500 körül volt, tavaly már 2200 fölött térítettek kgfb-s kárt erős autók miatt a biztosítók.

A személyautóknál az általános tendencia az egyébként, hogy

minél erősebb egy autó, annál nagyobb valószínűséggel okoz kárt a sofőrje.

Az átlagos kárgyakoriság tavaly 2,52 százalékos volt, vagyis 100 autóból valamivel több mint 2,5 okozott így kárt. Az átlagos kárérték 732 ezer forintot tett ki. A 70 kilowatt alatti kategóriák mindegyikében az átlag alatt volt a kárgyakoriság, afölött viszont nőtt ez a mutató, a legmagasabb a 180 kilowatt fölöttieknél volt, 2,72 százalékos.

Ebben a kategóriában mérték a legnagyobb másoknak okozott károkat is. Míg egy közepes autóval 600-700 ezer forint körüli kárt okoztak csak másoknak, a legnagyobb autónál az átlagos kárérték megközelítette az 1,1 millió forintot.