Annyira rossz a magyar közlekedési morál, amivel a felmérés készítőjét is sikerült meglepni

autópálya M3
Vágólapra másolva!
Minden második közlekedő naponta többször találkozik szabályszegéssel a hazai utakon.
Vágólapra másolva!

Szükség van-e változásra a hazai közlekedési kultúrában? – erre a kérdésre keresett választ a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) online felmérésében. A kutatásban közel háromezren mondták el véleményüket, az eredmény a felmérés készítőjét is meglepte.

Naponta többször is találkozik az utakon a közlekedési szabályokat megszegő autósokkal a kitöltők 61 százaléka. További 30 százalékuk pedig hetente többször tapasztal ilyet. Hasonló arányban látják romlónak összességében a hazai közlekedési morált a válaszadók: több mint kétharmaduk (68%) szerint az elmúlt években egyre több az agresszív résztvevő a közlekedésben.

A válaszadóknak mindössze 29 százaléka érzi magát biztonságban mindenhol az utakon, a többiek megneveztek egy vagy több olyan helyet (pl. városon kívül, főutakon vagy az autópályán), ahol ez nincs így.

Forrás: NÚSZ Zrt.

A NÚSZ Zrt. kutatásában résztvevők közel fele, 42 százaléka nem feltétlenül áll meg a stoptáblánál, legfeljebb lassít. A válaszadók több mint negyede (27%) látja azt az utakon, hogy a közlekedők gyakran nem adnak elsőbbséget a megkülönböztető jelzést használó mentőknek, rendőröknek és tűzoltóknak. A válaszadók közel kétharmada (67%) pedig azt tapasztalja, hogy a közlekedők nem tesznek eleget a jobbra tartási kötelezettségnek.

Az elfogadhatatlannak tartott szabályszegések között a büntetőfékezés vezet: a válaszadók 92 százaléka sorolta ezt a szabályszegést ebbe a kategóriába. A legkevesebben (39%) a gyorshajtásra voksoltak, ezt a szabálytalanságot követik el ugyanakkor – saját bevallásuk szerint – a legtöbben (82%) valamilyen gyakorisággal.

Arra a kérdésre, hogy hogyan lehetne javítani a hazai közlekedési morálon, a kérdőívet kitöltők 63 százaléka írta azt, hogy már az általános iskolában tanítaná a gyerekeket a kulturált közlekedésre. A válaszadók 35 százalékban jelölték meg a jogosítványszerzés feltételeként a pszichológiai alkalmasságot, 27 százalékuk szerint az utakon még több kamerával és rendőrrel, 25 százalékuk szerint pedig szabályszegés esetén szigorúbb büntetésekkel lehetne változtatni pozitív irányban a helyzeten.