Időutazás a nyolcvanas évekbe - Pontiac Firebird Trans Am 5.0 veteránteszt

Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Műszaki alapjain megosztozott cégtestvérével és konkurensével, a Chevrolet Camaróval. A tulajok beszámolói szerint (például Spritmonitor.de) beéri 13 literes átlagfogyasztással
Vágólapra másolva!
Még mindig sokan csak a fekete színű, az orrán futófényes, jellegzetes hangon beszélő KITT csodaautóként ismerik a tévésorozatból, pedig a harmadik generációs Firebird alanyi jogon is érdemes a figyelemre. Kívül-belül ragyogóan bemutatja korának amerikai sportkocsi-divatját, V8-gurgulázással aláfestve, csakhogy a lóerők zöme odaveszett az olajválság előtti idők kultikus amerikai sportgépeihez képest. Cserébe a veteránpiaci ára és a fogyasztása sem mérhető hozzájuk.
Vágólapra másolva!

Amerikában már az 1950-es évek végén elkezdődött, a következő évtizedben pedig látványosan dúlt a nagy autógyártók közötti lóerőháború, csak kapkodták fejüket az aszfaltra jókora gumicsíkot rajzolgató, lámpánál padlógázon gyorsító jampik. De pontosan mi is „muscle car", vagyis izomautó? A recept egyszerű: végy egy erős V8-as motort, és ültesd egy tengerentúli mértékkel kompaktnak számító kupé, vagy esetleg kabrió karosszériába. Ilyen bivalyerős, vad és szomjas gépeket a 1973-as olajválság, illetve a szigorú környezetvédelmi szabályok előtt az összes detroiti óriás gyártott.

Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt

Ebbe a klubba érkezett az 1967-ben bemutatott Pontiac Firebird, amelynek soros hatosokkal és a kisebb V8-asokkal felszerelt változatai még az úgynevezett „póniautók" (vagyis Ford Mustang-kihívók) közé tartoztak, de az 5,7-6,6 literes csúcsmodellek már valódi izompacsirták voltak. Két generáción át a tervezők szabadon garázdálkodhattak a sok száz lóerővel és a rengeteg változattal, de a benzinárkrízis alaposan visszafogta őket. Menetpróbánk főhőse, az 1981-ben bemutatott harmadik kiadás már a spórolás gyermeke volt, akárcsak közeli rokona a GM-kötelékből, a Chevrolet Camaro.

Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt

Tisztább motorok és 0,34-es alaktényező

Miután faragni kellett a köbcentikből és a lóerőkből, a mérnökök befecskendezéssel, négyfokozatú automataváltóval, súlycsökkentéssel és hatékonyabb aerodinamikával próbáltak valamennyit megtartani a régi képességekből. Itt jelent meg először kupolaszerű, a csomagtér-fedéllel együtt nyíló hátsó szélvédő is; a fix- vagy targatetős kupé mellett kabrió is készült a sorozatból. A sima Firebird volt a belépőmodell, az S/E a luxuskivitel, míg, a Trans Am a legnagyobb teljesítményű.

Minden évben változattak kicsit a megjelenésen, 1985-ben pedig alaposabban átrajzolták az orrát és műszerfalát.

Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt

Bőséges volt a motorválaszték is: a nyomorúságos, 2,5 literes négyhengeres (90-110 lóerő) jelentette a belépőt, felette háromféle V6-os (105-115 lóerő, de 3,8-as turbóval 253-at tudott), a csúcson pedig a Chevrolet 5,0 és 5,7 literes V8-asai (155-210 LE). Váltókból négy- és ötsebességes kéziket, illetve az ottani igényekhez igazodva automatákat lehetett rendelni. Az igazi műszaki csemegék csak a Trans Am változatban jelentek meg, mint például a processzoros szabályozású porlasztóval táplált LG4 és a növelt sűrítésű High Output kivitel, illetve a szintén számítógépes porlasztóval felszerelt L69-es.

Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt

Idővel a központi befecskendezős TBI (Throttle Body Injection), ötliteres V8-asok mellé megérkezett az ugyanekkora lökettérfogatú LB9 TPI (Tuned Port Injection) modell is, továbbfejlesztett befecskendezéssel és 215 lóerővel. Ez az injektor a nagyobbik, 5,7-es motorhoz (235 LE) is elérhető volt, a látványos légterelőkkel díszített Trans Am GTA kivitelek vágyott sportgépek voltak, még ha nem is szolgálhattak a régi izomautók brutalitásával. Végül 1993-ban váltotta fel a szériát a szintén bukólámpás, de lágy vonalú negyedik generáció, majd ezzel ért véget a Firebird története 2002-ben.

Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt

Egy ritka, eleve Európának szánt példány

Tesztautónk a harmadik nemzedékhez tartozó targatetős kivitel, 5,0 literes és TBI-befecskendezős motorral, a váltója pedig négyfokozatú automata overdrive-val. Trans Am felszereltségű, így a gyári lökhárító- és küszöbtoldatok mellett szériatartozékként elektromos ablakokat, illetve központi zárat is kapott, míg a tempomat és a légkondi a feláras extrák közé tartozott. Ez a példány gyárilag európai kivitelű, így EU-szabványos fényszórókkal és sárga hátsó indexekkel készült, a sebességmérője pedig km/h-ban mutat. Mint a rendszámából is látszik, a kilencvenes évek közepe óta Magyarországon fut.

Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt

Akad még egy kényelmi kütyü: a csomagtér ajtaját motor reteszeli, pont annyira tolja fel, hogy a résbe nyúlva fel tudjuk emelni.

Lecsukáskor elég csak leengedni, és a motor a helyére húzza. Már az előző tulajdonos rendbe tette a V8-as motort, így mostani gazdájának, Takács Tibornak jóformán semmi javítanivalója sem volt, csak a folyadékokat cserélte le. Piros színben különösen impozáns látvány a hosszú és lapos, igazi nyolcvanas évekbeli hangulatot árasztó Firebird, szürke kárpitozású utasterébe mélyre kell beülni, a kiszállás pedig tornamutatvány, de ezen segíthet a nyitott targatető.

Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt

Kevés a lóerő, de ott a 346 Nm nyomaték

Műszerfala hozza kora amerikai sportkupéinak hangulatát, a széles pultot négy egyforma óra utalja, néhány légbeömlővel és kevés kapcsolóval. Nagyok és jól tartanak, de kissé kemények az ülések, elöl bőven van lábtér, ami a két hátsó (főleg gyerekeknek való) helyről már nem mondható el. Miután beindítjuk a V8-as motort, alapjáraton az aranykorra emlékeztetően, nyugodtan és mélyen bugyborékol. Már kérdés, hogy ötezer köbcentiből mindössze 170 lóerőt tud felmutatni, ami a régi izomautókhoz képest vicc, de így is combos a nyomatéka, és tényleg sokkal barátibb a fogyasztás.

Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt

Kétféle üzemmódja van a THM 700R4 automataváltónak: ha a sima D-be tesszük, gyakorlatilag csak a második-harmadik fokozatot használja, ha viszont overdrive-D állásba húzzuk, akkor a negyediket is kapcsolja, ami jól jön a hosszú autópályás utazásokon. Egyesbe csak nagyon kis tempónál padlógázra vált vissza, illetve akkor, ha a kart 1-es állásba tesszük, például emelkedőn manőverezéshez vagy vontatáshoz. 9,5 s alatt gyorsul álló helyzetből százra a „tűzmadár", a 130 km/h pedig kellemes utazótempó, ilyenkor negyedikben fokozatban mindössze 1300/percet mutat a fordulatszámmérő.

Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt

Szélzaj alig van, a V8-as zenei aláfestése mindig kellemes, a gázt letaposva pedig az automata akár kettőt is visszakapcsol,

és a Trans Am nekiiramodik, de közben nem emeli az égnek az orrát. Lapos, széles, aerodinamikája odanyomja az aszfalthoz, így egyenesben rendületlenül megy, sőt, az íveket is szinte dőlés nélkül veszi. Ehhez a felszereltséghez a többi változaténál picivel keményebb csavarrugók jártak (hátul merev hidas a felfüggesztés, hosszanti vezetőkarokkal), így rázósabb a menet, szó sincs amerikás ringazótásról. Külön sportcsomagokat is lehetett rendelni, ezekkel feszesebb csillapítás járt.

Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt

Sokkal megfizethetőbb, mint az izomautók

Nagyon jó az irányíthatóság, a kormány pontos és közvetlen, csak annyit segít a szervója, hogy megmaradjon a teljes kontroll, ez nem egy „kisujjas" limuzin. A Trans Am-hez alapból elöl tárcsa-, hátul dobfékek jártak, a hátsó tárcsa egy volt a rengeteg választható extra közül, ebben az autóban nincs. Esetünkben a fékek újnak számítanak, de még így is az átlagnál jobban kell taposni ahhoz, hogy tisztességesen megálljon a másfél tonnás Pontiac. Gyengébb a rendszer, mint a kortárs európai sportkupéké, de jóval hatékonyabb, mint a régi izomautóké, és sokkal megnyugtatóbb az úttartása.

Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt
Pontiac Firebird Trans Am (1989) veteránteszt

Annak, aki amerikai hobbiautót keres, ideális partner lehet a Firebird, mert jó az utángyártott alkatrészellátása, hozza a nyolcvanas évek hangulatát, és nem utolsósorban szórakoztató vezetni. Ráadásul megfizethető a kultikus európai sportkupékhoz képest, a Mobile.de online piactéren már 15 ezer euró környékén lehet egész jó, akár V8-as példányokat is találni. Sokkal többért csak a limitált szériás vagy igazán makulátlan példányokat hirdetik, és a kínálatban mindig felbukkannak KITT-replikák is, melyeket amerikai készletekkel építettek át a Knight Rider rajongók.

Műszaki adatok - Pontiac Firebird Trans Am (1989)

Motor: OHV-vezérlésű, központi befecskendezős V8-as, elöl hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 5001 cm3. Furat x löket: 94,9 x 88,4 mm. Kompresszióviszony: 9,3:1. Teljesítmény: 170 LE, 4000/perc fordulaton. Nyomaték: 346 Nm, 2400/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú automataváltó, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl MacPherson, hátul merev tengely hosszanti vezetőkarokkal és kanyarstabilizátorral. Elöl-hátul tekercsrugók és hidraulikus lengéscsillapítók. Elöl tárcsa-, hátul dobfékek rásegítővel.

Felépítmény: háromajtós, négyüléses acélkarosszéria alvázon. Hosszússág x szélesség x magasság: 4867 x 1839 x 1270 mm. Tengelytáv: 2566 mm. Csomagtartó: 348 l. Tank: 59 l. Saját tömeg: 1514 kg.

Végsebesség: 210 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 9,5 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil márciusi számában: