Szólóban is katonazenét játszik - Ural M62 (1962) veteránteszt

Ural M62 veteránteszt
Változott a villaburkolat is az M61-eséhez képest, a derékszögben álló berúgókar régi BMW-jellegzetesség
Vágólapra másolva!
Sokan ismerik a nyers és kemény, de elpusztíthatatlan M72-es motorokat, amelyek rendszerint oldalkocsival futottak, és egy BMW modell szovjet hangszerelésének tekinthetők. Ezúttal az Ural némileg modernizált változatához volt szerencsénk, méghozzá szépen felújítva és szóló kivitelben: ha nem is kápráztatott el kényelmével, hangja és atmoszférája miatt mindenképpen érdekes darab.
Vágólapra másolva!

1939-ben a moszkvai Védelmi Minisztériumban kezdődött a történet, ahol eldöntötték, hogy a Vörös Hadseregnek új motorkerékpár kell. A választás a 650 köbcentis, kéthengeres boxer BMW R71-re esett, a tervek megszerzésének körülményeiről két legenda is kering: az egyik szerint a szovjetek hivatalosan megvették a németektől a teljes dokumentációt és a mintapéldányokat, a másik szerint azonban öt BMW-t Svédországon át csempésztek haza, hogy aztán szétszedjék és lemásolják őket. Utóbbi valószínűbb, és tény, hogy 1941 elején bemutatták Sztálinnak az M72-es első prototípusát.

Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt

Nem sokkal később Moszkvában el is indult a gyártás, ám a háború miatt az üzemet messze keletre, az urali Irbit városba telepítették át, egy volt sörfőzde csarnokaiba. 1942. október 25-én indult el a frontra az első kontingens, akkor még IMZ (Irbiti Motorkerékpárgyár) M72 néven.

Végül sosem vitték vissza a gyárat Moszkvába, de a második világháború után modernizálták,

aztán 1957-ben kihozták a fejlesztett M61 modellt oldaltszelepelt helyett már OHV-vezérlésű motorral, amitől 22-ről 24 lóerőre nőtt a teljesítmény. Ez a típus viselte először az Ural nevet, amelyet idővel a világ sok táján megismertek.

Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt

Átmeneti modellről volt szó, amely fejlesztési alapként szolgált a cikkünkben is szereplő, 1961-ben bemutatott M62-eshez. Megnövelték a kompressziót, így a teljesítmény 28 lóerő lett, a dugattyúkat kicserélték, a váltót átszerkesztették, és új kuplungot is terveztek. A kardán bronzperselyek helyett tűgörgőkön forgott, a rugózáson javítottak, a fékeket pedig megnövelték. Érdekes mellékszál a történetben, hogy a BMW R71 alapjain, az Urtal-gyártással párhozamosan, de eltérő fejlesztésekkel az ukrajnai KMZ-nél is készültek rokonai, egy ilyen Dnyeper K-750-et korábban bemutattunk már.

Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt

Leszerelt a seregtől, és két keréken folytatta

Mostani tesztpéldányunk egy korai, 1962-es évjáratú M62, amely harci fogatként kezdte, de előző gazdája leszerelte róla az oldalkocsit. 15 éve került mostani tulajdonosához, részlegesen felújított állapotban és tele idegen alkatrészekkel. A motorba új tömítéseket és csapágyakat építettek, a hengerfejeket is ki kellett cserélni. Kukában landoltak a váltóból a tömítőgyűrűk és a csapágyak, a fogaskerekek szerencsére jó állapotban voltak, ma is ezek forognak benne. Egészségesek voltak a lemezek, de több „indokolatlan" furat is éktelenkedett az Ural testén, ezeket eltüntették.

Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt

Használt, de a meglévőknél jobb állapotú kerekeket is sikerült beszerezni, ezeket újrafűzés után lehetett használni, és már a kipufogók is eredetiek - nem egyszerű jó alkatrészeket találni az M62-esehez.

Háromféle hátsó áttétel volt: rövid az oldalkocsizáshoz, hosszú a szóló használathoz, és még hosszabb, úgynevezett ultra-szóló.

Ez a gép eredetileg a röviddel készült, de restaurálásakor kicserélték a középsőre. Meggyőző lett a sok munka végeredménye, a szovjet motor szép állapotú és sikerrel vette a veteránminősítést, így nem volt akadálya, hogy felkerekedjünk próbaútra a ritka szóló Urallal.

Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt

Indításhoz ki kell nyitni a benzincsapot, elzárni a légszűrőházon a levegőt és megúsztatni a porlasztókat. Utána néhány rúgás következik gyújtás nélkül, majd egy újabb gyújtással, és máris vígan pöfög a boxer; az alapjárata csendes és egyenletes. Próbánkon meleg idő volt, amit gazdája szerint az Ural nem szeret, mert ilyenkor – főleg dugóban araszolva – kipárologhat a benzin az úszóházakból, míg a mínuszokban kifejezetten elemében van a motor. A váltója nehezen jár, de a kapcsolásokra sarokkal is rásegíthetünk, érdekességként a régi BMW-k korából megmaradt rövid kézi váltókar lent.

Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt

Érződik, hogy úttalan utakra tervezték

Még ezzel a szóló hátsó áttétellel is rövid az első fokozat, a harmadikat azonban akár 60 km/h-ig kihúzathatjuk. Lent is bőséges a nyomaték, akár 30-as tempóról meg tud indulni negyedikben, a legkellemesebb utazósebesség 70-75 km/h. Jó a futómű beállítása, az Ural 100 km/h felett is stabil, de a vibrációk ilyenkor már elviselhetetlenek - a rezonancia valójában már 80 km/h környékétől elég kellemetlen. Ha a tempósabb kanyarok előtt visszakapcsolunk, a kijáratnál pedig jól kigyorsítunk, szépen, stabilan veszi az íveket is, és az M61-éhez képest itt elöl-hátul megnövelték a rugóutakat.

Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt

Ennek ellenére kemény maradt a felfüggesztés, megéreztük az összes úthibát. Amúgy a vezető sokkal jobban jár, neki rugózik az ülése, az utasé egyszerű gumibakos:

ez a katonákat és a kolhoztagokat a szörnyű állapotú utakon motorozva bizonyára próbára tette, de a gép bírta a gyűrődést.

Két mechanikus működtetésű félfékdob lassít, képességeik a saját korukban is legfeljebb csak átlagosnak számítottak, ma már kifejezetten gyengék. Érződik a M62-es minden porcikáján, hogy nehéz, sőt harctéri körülményekre, rossz utakra tervezték, emiatt aszfalton kicsit ügyetlen és lassú is.

Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt
Ural M62 veteránteszt

A gépek zöme oldalkocsival készült (gyakran kapcsolható kétkerék-hajtással és differenciálzárral is), méghozzá katonai felhasználásra, kevés civil változatot gyártottak. Nálunk a Magyar Néphadseregben is használtak Uralokat, elsősorban M72-eseket, de M61, M62 és M63 modellek is futottak, leginkább a felderítőknél és futárszolgálatban. Leszerelés után sok példány magánkézbe került, ma veteránként a legszebb példányokért 3-4 millió forintot is elkérnek. Maga az IMZ kis példányszámban ma is gyártja a retro fogatokat (főleg amerikai exportra), a háborús szankciók miatt immár Kazahsztánban.

Műszaki adatok - Ural M62

Motor: léghűtéses, kéthengeres boxermotor. Hengerűrtartalom: 649 cm3. Furat x löket: 78,0 x 68,0 mm. Kompresszióviszony: 6,2:1. Teljesítmény: 28 LE, 4200/perc fordulaton. Nyomaték: 44 Nm, 3500/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú, lábkapcsolású sebességváltó, kéttárcsás száraz kuplung, hátsókerék-hajtás kardánnal.

Felfüggesztés: elöl teleszkópvilla, hátul merev váz bakteleszkópokkal.

Felépítés: dupla bölcsőváz hegesztett acélcsövekből. Hosszúság x magasság: 2420 x 1100 mm. Tengelytáv: 1435 mm. Tank: 22 l. Saját tömeg: 192 kg.

Végsebesség: 110 km/h.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil novemberi számában: