Mindig is lenézték a skodások és a zsigulisok - Zaporozsec ZAZ 968A (1977) veteránteszt

Zaporozsec 968A veteránteszt
Összesen több mint hárommillió 968-as készült, ebből 22 ezret Magyarországon adtak el. Olykor (főleg az M modellt) a sok éves várakozási idő nélkül is tudta szállítani a Merkúr
Vágólapra másolva!
Viccek céltáblája volt és urbánus legendák keringtek róla a '70-es években, a presztízse alulmúlta a többi szocialista márkáét. Már a rendszerváltás előtt rendszeres látvány volt a lakótelepi parkolókban vagy kertek végén leeresztett gumikkal, rozsdásan pusztuló Zaporozsec, így nem csoda, hogy mára alig maradt belőle. Mi találtunk egy szép példányt, és veteránként egészen új arcát ismertük meg.
Vágólapra másolva!

Egyértelmű célt fogalmazott meg a szovjet vezetés az '50-es évek elején: az olcsó nyugati népautók mintájára valami hasonlót szeretett volna a dolgozó népnek. A párt központi bizottsága berendelte az autóipar elitjét, köztük a Moszkvics és a NAMI (Autóipari Kutató Intézet) vezetőit is, a projektfelelős Jurij Dolmatovszkij mérnök, a műszaki tudományok kandidátusa lett. Csak öt év múlva készült el az első prototípus, a sorozatgyártásra is alkalmas pedig 1960-ban. Formáit erősen a Fiat 600 inspirálta, de attól eltérően nem ferde volt a hátulja, hanem rövid és jellegzetes lépcsőben végződött.

Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt

Több városi legenda is keringett róla, a leghíresebb szerint eredetileg harckocsi-indítómotornak született blokk került a farába, de ez nem igaz. Direkt e modellhez tervezték a 743 köbcentis, 23 lóerős, négyütemű, léghűtéses erőforrást, szokatlan V4-es elrendezéssel, négyfokozatú váltóhoz illesztve. A ZAZ 965 típusmegjelöléssel bemutatott, és az ukrán Zaporozsje városában gyártott (innen a Zaporozsec név) kiskocsi aránylag keveset fogyasztott, egyszerű volt karbantartani, és a munkások is hozzájuthattak. Csakhogy sok volt vele a gond, nálunk nem is kapta meg a KERMI típusengedélyt.

Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt

Fiat helyett ezúttal NSU inspirálta a tervezőket

Ettől függetlenül hat évig futtatták a „púpost", aztán 1966-ban bevezették a második generációt, amelynek megjelenése alapjaiban különbözött az elődétől. Jóval nagyobb és szögletesebb lett a ZAZ 966, formatervéhez ezúttal az NSU Prinz adta az inspirációt. Eleinte a V4-es motor 887 köbcentis, 30 lóerős változata mozgatta, majd 1968-tól azonos felépítésű, de már 1,2 literes és 40 lóerős zakatolt benne. Maradt az elöl torziós, hátul csavarrugós független felfüggesztés, a homlokfalat funkció nélküli cápafog-rács díszítette, a hűtést javítandó jóval nagyobb lett a hátsó oldalsó légbeömlő.

Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt

Ezeket a népnyelv nevezte zsebeknek, kopoltyúknak és füleknek is, utóbbihoz kapcsolódik az egyik régi vicc. Lerobbant Zaporozsecet próbál a gazdája mozgásra bírni, mire odamegy egy paraszt bácsi, belesúg valamit oldalról a motortérbe, és már vígan zakatol is a V4-es. Aztán a sofőr kérdésére, hogy mi volt a varázsige, így válaszolt: „Jönnek a németek!".

Komolya fordítva a szót, a válallat mérnökei igyekeztek növelni a szervizintervallumokat, ezért átdolgozták a váltót,

az egyes fokozat szinkronizált lett, és javítottak a karosszéria szerény korrózióvédelmén is. Bár a minőség még mindig gyenge volt, a típust már nyugatra is exportálták.

Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt

Magyarországon 1970-től lehetett kapni a típust, és gyorsan megkapta a Zapi, illetve a Zápor Jóska becenevet. Egy évvel később már meg is jelent a modernizált változat ZAZ-968 típusjellel, alapvetően a bevált, fürdőkád-fazonú karosszériával. Előre az ál-hűtőrács helyére hetyke krómbajuszt tettek, az első indexeket átköltöztették a fényszórók alá, javítottak a tömítéseken, csökkentették a zajszintet és a jellegzetes, kis króm dísztárcsás felnikre immár radiálgumikat szereltek fel. 1973-ban megérkezett a továbbfejlesztett ZAZ 968A változat, amelynél új hengerfejjel 45 lóerőre növelték a teljesítményt.

Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt

Lada-alkatrészek és a legendás benzinkályha

Ezt a kivitelt már biztonsági kormánytengellyel szerelték fel (ami ütközéskor eltört), a műszerfalat párnázták, kétkörös lett a fékrendszer és az autó megkapta a Zsiguli üléseit. 1979-ben mutatták be a végső változatot, a ZAZ 968M-et, immár a jellegzetes oldalkopoltyúk nélkül, új lökhárítókkal, a homorú helyett már domború homlokfalon krómbajusz helyett egyetlen fekete csíkkal, a fényszórók között elhelyezett irányjelzőkkel és nagy hátsó téglalap-lámpákkal. Kétfelé motorral kínálták: 76 oktános benzinhez igazított (alacsonyabb kompressziójú) 41 lóerőssel, és Lada porlasztós 50 lovassal.

Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt

1994-ben ért véget az addigra már végképp elavult modell pályafutása, de a helyét már korábban átvette az exportpiacokon a teljesen új konstrukciójú, orrmotoros és fronthajtású Tavria, ami már az újhullámos szocialista ferdehátúak közé tartozott.

Ma is létezik a gyártó, egy ideig a Daewoo fennhatósága alá tartozott, később pedig más licencmodellek készítésébe kezdett,

de a cégre már a háború előtt nehéz idők jártak, konténereket és kerti bútorokat is felvett a profiljába. Ma már nagyon ritkák az egykor lenézett Zaporozsecek a magyar utakon, azok is kizárólag hobbiautók.

Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt

A tesztelt 968A megbecsült veterán, előző gazdája régebben már rendbe hozta, szép, de távolról sem hibátlan állapotúra. Mostani tulajának elsőként az alsó szakáll-lemezt kellett javítania, a futóművön is talált feladatot, néhány apróság (váltógomb, pedálok) cseréje még hátravan. Egész tágas amúgy az utastér, a Lada ülések elég nagyok és kényelmesek. A léghűtéses motor gyenge fűtőteljesítménye miatt a belsőt benzinkályha melegíti, amely elöl, a csomagtérben dolgozik, saját porlasztóval és elektromos benzinpumpával. Remekül fűt, de vigyázni kell vele, néhány autóban tüzet okozott.

Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt

Felesleges az autórádió, úgysem hallanánk

Már alapjáraton is hangos a V4-es motor, jellegzetes dübörgését a hűtőventilátor fütyülése festi alá, és a karosszéria remeg. Már közepes fordulatszámnál meggátolja a lárma az utasok beszélgetését, a gyorsulás pedig nagyon gyenge, a Zapi több mint 33 másodperc alatt küzdi fel magát 100 km/h-ra. Ez a típus - a 966-os fordítottjával ellentétben - már hagyományos fokozatkiosztású, tehát az egyes balra fent található. A kissé lötyögős karral hosszú áttételezésű váltót kapcsolgatunk, nyomaték pedig van bőven lent is, és akár 40-nél jöhet a negyedik fokozat, míg 80 km/h-nál a zaj még éppen elviselhető.

Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt

Bár a gyári adatok szerint akár a sztrádán engedélyezett sebességet is elérhetné, valójában a 100 km/h is elérhetetlenül távolinak tűnik. De nem is száguldozásra tervezték a Zaporozsecet, hanem rossz utakra, elől-hátul független futóműve lágy és ringós.

Jó a rugózási komfort, de egyenesben picit bizonytalan a futómű, nemegyszer korrigálni kellett.

Kanyarban magas építése ellenére sem billeg zavaróan, az úthibákat pedig derekasan kiegyengeti, de csúszós úton vigyázni kell a farmotoros építéssel. Kevés a súly az orrban, így a csigagörgős kormány könnyen jár, de jó nagy a holtjátéka.

Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt

Kétkörös a fékrendszer, de nincs rásegítője, a négy dobfék pedig rettenetesen gyenge. Gazdája így foglalta össze a Zapit: zajos, lassú, tűzveszélyes, és pont úgy lassul, ahogy gyorsulni képes. Csakhogy az éremnek van másik oldala is: a 968-as kifejezetten ritka és különleges karakter, hosszú mélypont után egy ideje meg fel az ára, itthon és más uniós államokban a tökéletes állapotú példányokat már hárommillió forint körüli összegekért hirdetik. Viseltesebben már feleannyiért elhozható, a néhány százezres roncsoknál viszont alaposan ki kell számolni, megtérülhet-e később a drága restaurálás.

Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt
Zaporozsec 968A veteránteszt

Műszaki adatok - Zaporozsec ZAZ 968A (1977)

Motor: OHV-vezérlésű, léghűtéses, V4-es benzinmotor, hátul hosszában beépítve. Hengerűrtartalom: 1196 cm3. Furat x löket: 76,0 x 66,0 mm. Kompresszióviszony: 8,4:1. Teljesítmény: 45 LE, 4400/perc fordulaton. Nyomaték: 80 Nm, 3000/perc fordulaton.

Erőátvitel: négyfokozatú kézi váltó, egytárcsás száraz kuplung, hátsókerék-hajtás.

Felfüggesztés: elöl hosszanti lengőkaros torziós rugókkal és kanyarstabilizátorral, hátul háromszög lengőkaros csavarrugókkal. Elöl-hátul hidraulikus lengéscsillapítók. Kétkörös fékrendszer rásegítő nélkül, négy dobfékkel.

Felépítmény: kétajtós, négyüléses, önhordó acélkarosszéria. Hosszúság x szélesség x magasság: 3730 x 1535 x 1370 mm. Tengelytáv: 2160 mm. Csomagtartó: 195 l. Tank: 30 l. Saját tömeg: 780 kg.

Végsebesség: 130 km/h. Gyorsulás (0-100 km/h): 33,5 s.

Még több olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában: