Ha még élne, Colin McRae azonnal rendelne magának egy ilyen Subarut

Prodrive P25 Subaru
Vágólapra másolva!
A Prodrive elkészítette a leghíresebb Impreza limitált példányszámú, modernizált verzióját, amely túlszárnyalja a 25 évvel ezelőtti WRC versenyautót is.
Vágólapra másolva!
Prodrive P25 Subaru Forrás: Prodrive

A 90-es évek legnépszerűbb raliautójai voltak a világbajnokságon a hangosan bubogó, kékre festett Subaru Imprezák, amelyek – részben Colin McRae eredményeinek köszönhetően – 1995 és 1997 között zsinórban háromszor nyerték meg a konstruktőri világbajnokságot. Az utolsó vb- címet a már WRC kategóriás, kétajtós modell nyerte meg a japán gyártónak, amely azonnal ikonná vált a Subaru-rajongók körében. Ennek az utcai verziója, a 22B már új korában valódi ritkaságnak számított, mert csak 424 darabot gyártottak belőle Japánban, és ma is ezek a példányok érnek a legtöbbet a használt piacon.

Az eredeti 22B-ből mindössze 424 példányt gyártottak a 90-es évek végén Forrás: Subaru

Közismert tény, hogy a Subaru gyári ralicsapatát 1990-2008-ig a Prodrive működtette, ezért most, az utolsó konstrukrőri bajnoki cím 25. évfordulójának tiszteletére az angliai Banbury-ben működő cég készítette el a kétajtós Impreza modernizált változatát. A mindössze 25 példányban készülő, 25B nevű újdonság kívülről megszólalásig hasonlít az eredeti 22B-re, de a technikája már ízig-vérig 2022-es, az ára pedig egyenesen csillagászati: adók nélkül 460 ezer fontba, azaz 214 millió forintba (!) kerül. Ez a három- négyszerese annak, amennyiért manapság a jó állapotú, eredeti 22B-k cserélnek gazdát manapság Nagy-Britanniában (annak idején mindössze 16 darab jobbkormányos 22B-t importált a szigetországba a Subaru).

1997 volt az utolsó év, amikor meglett a konstruktőri bajnoki cím a Subarunak a rali vb-n Forrás: Subaru

A 25B-k alapjának felújított, kétajtós Impreza karosszériákat használták, de a régi 2,2 literes turbós boxermotort az új BRZ-ből (és Toyota GR86-ból) ismert 2,5 literes blokkra cserélték, amelyre többek között egy hatalmas, versenysportra fejlesztett Garrett turbót és egy nagy teljesítményű töltőlevegő-hűtőt illesztettek, belül pedig egyedileg gyártott kovácsolt dugattyúk, hajtórudak és egyéb alkatrészek dolgoznak.

Aki játszott a Colin McRae Rally szimulátorral a 90-es évek végén, annak megdobban a szíve az autó láttán Forrás: Prodrive

Így a teljesítmény 405 lóerőre, a nyomaték pedig 600 Nm-re emelkedett, ami nagyjából megfelel a mai WRC versenyautók szintjének, és nagy ugrás a 22B 280 lóerejéhez és 363 Nm-éhez képest. Természetesen mind a négy kerék hajtott, a hatfokozatú félautomatikus sebességváltó fénysebességgel, 80 ezredmásodperc alatt kapcsolja a következő fokozatot. A gáznemű égéstermékek, a lángok és a durranások egy rozsdamentes acélból és titánból hajlított Akrapovič kipufogórendszeren keresztül távoznak.

Prodrive P25 Subaru Forrás: Prodrive

Szinte csoda, de az utcai használatra tökéletesen alkalmas 25B tömege még a régi WRC versenyautóénál is 30 kilóval kisebb (mindössze 1200 kg), ami főleg annak fényében becsülendő, hogy egy mai, gyári Impreza WRX STi tömege 1580 kiló. Főleg a karbon karosszériaelemeknek (motorháztető, ajtók, tető, csomagtérfedél, stb.) a lítium-ion akkumulátornak, és a spártai belsőnek köszönhető a kis tömeg. A kovácsolt alumínium futóműalkatrészek szintén egyedi tervezésűek, lehetőséget adnak a kerékdőlés és összetartás állítására, a nyomtáv pont annyi, mint a WRC-n: 1770 mm.