Így próbált szerencsét a vasfüggönyön túl az első farmotoros Skoda

Skoda 1000 MB prospektusok
Vágólapra másolva!
Kevés olyan autótípus akadt a szocialista blokkban, amely nem csak a hiánygazdaságban, hanem nyugaton is feltűnést kellett, és évekig eladhatónak bizonyult. Ezek egyike volt az 1000 MB, amely bevezette a Skodát a farmotoros autók korszakába – igaz, a gyártó aztán egészen 1987-ig, a Favorit érkezéséig képtelen volt szabadulni a koncepciótól.
Vágólapra másolva!

Renault Dauphine és R8, Simca 1000, Fiat 600, NSU Prinz, na meg persze a sláger Volkswagen Bogár: a hatvanas évek első felében még egyáltalán nem számítottak divatjamúltnak a farmotoros kisautók. Háromféle hajtáselrendezés tüzetes vizsgálata, prototípusok tesztelése és a gazdaságos gyártás szempontjainak elemzése után a Skodánál (illetve a csehszlovák politikai vezetésnél) is emellett döntöttek, amikor a klasszikus építésű 440/Octavia sorozat utódmodelljét fejlesztették. Egyúttal búcsút mondtak a korábbi alvázas kialakításnak is, az új népautónak modern önhordó karosszériát szántak.

1964 és 1969 között több mint 443 ezer darabot gyártottak az MB-szériából. Az NSZK-ban 4980 márkába került, míg a szűkösebb, kétajtós, de megbízhatóbb VW 1200 (Bogár) ára 4485 márka volt Forrás: Skoda Auto

1964-ben Mladá Boleslav vadonatúj üzemében megkezdődött a divatos és könnyű felépítésű 1000 MB gyártása, amely vízhűtéses, alumínium építésű farmotorjával

nagyjából 7-8 liter benzint fogyasztott átlagosan, és 120 km/h-s végsebességre volt képes.

Két évvel később növeltek a négyhengeres teljesítményén (37 DIN lóerőre), később pedig két Jikov porlasztós, majd 1100-as (46 DIN lóerős) változatok is készültek. Kiegyenesítették a szép hátsó hűtőlevegő-kopoltyúkat, aztán 1968-ban, a prágai tavasz évében, nem sokkal az S100-as érkezése előtt módosítottak az autó orrán is.

Szép, kopoltyús légbeömlőket kapott a korai széria, a C-oszlop helyzetjelző fényei a Tatra 603-asról származnak. Hátul csak a pillangóablakot lehetett nyitni, a vízhűtő még a motortérben lakott Forrás: Skoda Auto

Készült kombi prototípusa is, amely máig látható a gyári múzeumban, de termikus gondok miatt nem került gyártásba. A jellegzetes, B-oszlop nélküli kupé (MBX) megért egy mindössze 2517 darabos szériát. Bár sokan panaszkodtak az apró csomagtartóra, az oldalszél-érzékenységre és a korróziós problémákra, összességében az elegáns és gazdaságos 1000 MB sorozat sikeresnek bizonyult, a termelés több mint felét exportálták – méghozzá számos nyugati országba is eredményesen. A tőkés piacok korabeli archív prospektusain mutatjuk be, hogyan reklámozták a „facelift" utáni Skodákat:

1966-ban jelent meg a Deluxe kivitel, ez a bal első sárvédőre szerelt külső tükröt és belső kényelmi felszereléseket jelentett. Hasonló képpel reklámozták a holland, a német és az angol piacon is. „A Skoda mindent ver” – hirdette valamennyi kiadvány Forrás: Skoda/Retro Mobil
Néhány országban öt személyre vizsgáztatták az 1000 MB-t, bár a 350 kilós terhelhetőség inkább a négyszemélyes engedélyeket igazolta. A ’66-os német prospektuskép mottója: az extrákért nem kell felárat fizetni Forrás: Skoda/Retro Mobil
Franciaországban különösen népszerűek voltak a farmotoros típusok, a csehszlovák tervezők is igen sokat tanulmányozták a Renault Dauphine modellt. Elöl a csomagtér alatt külön fedeles rekeszt lehetett nyitni kívülről, ott lakott a pótkerék Forrás: Skoda/Retro Mobil
A Deluxe hátsó üléseit feles osztással lehetett előre hajtani (mögöttük plusz rakteret alakítottak ki), az első sárvédők Skoda-emblémás díszlécei közül pedig a jobb oldali tanksapkaként is funkcionált. Nagy szám volt, hogy ággyá lehetett alakítani az üléseket Forrás: Skoda/Retro Mobil
„Bőséges belső tér, erős motor és az ára is vonzó – sokoldalúan, gyorsan és biztonságosan szállítja az utasokat, a csomagokat és gazdagon felszerelt”, írja az 1966-os NSZK-s prospektus. Forgalmazták persze az NDK-ban is, méghozzá sikerrel: 60 ezren vettek ilyet, főleg Wartburg helyett Forrás: Skoda/Retro Mobil
1000 MBT nevet viselt az utolsó, ráncfelvarrott sorozat 1968-tól. Levették a babákat a lökhárítókról és díszlécet tettek az orra, kicsit korábban pedig ívelt helyett kisebb méretű, egyszerűbb kivitelűre cserélték a hátsó szélvédőt is Forrás: Skoda/Retro Mobil
A briteknél a Ford Cortina és az Austin-Morris 1100 volt a legfőbb versenytárs; a Skoda a 15%-kal alacsonyabb árával tudott versenyezni. Ott 1000 MB Mark II néven futott a ráncfelvarrott sorozat, amelyet 1969-ben váltott fel az elöl már tárcsafékes utód, az S100-as Forrás: Skoda/Retro Mobil
A gyártás utolsó évéből származó német katalógus az 1000 MBT-ről: a 48 lóerős (még a régi, SAE-szabvány szerint mérve) motorral a végsebesség 120-ról 125 km/h-ra nőtt. Hátul lengőtengelyt használtak, ennél is ügyelni kellett csúszós úton a far kitörésére Forrás: Skoda/Retro Mobil

Még több olvasnivaló a Retro Mobil augusztusi számában: