Ezentúl még nehezebb lesz az autóknak öt csillagot elérni a törésteszten

törésteszt EuroNCAP
Vágólapra másolva!
Az EuroNCAP felülvizsgálta a tesztelési protokollt, olyan dolgokat is vizsgálni fognak, amiket korábban nem néztek.
Vágólapra másolva!
A Ford Puma frontális ütközését még a régi módszerrel vizsgálták Forrás: EuroNCAP

Részben az európai autók biztonságát vizsgáló független szervezetnek, az EuroNCAP-nak is köszönhető, hogy

az elmúlt 10 évben több mint 50 százalékkal csökkent az európai utakon történt balesetek halálos áldozatainak száma.

Az EuroNCAP kétévente szokta frissíteni, a technikai újdonságokhoz igazítani a tesztelési metódusait, most azonban olyan sok változást vezetnek be egyszerre, amire korábban még nem volt példa.

Az új tesztmódszer így néz ki a gyakorlatban Forrás: EuroNCAP

Mivel a frontális ütközések több halálesetért felelősek, mint bármilyen más típusú baleset, ezentúl ennek a hatásait egy új eszköz segítségével fogják vizsgálni. Eddig 23 éven át egy fixen rögzített akadálynak vezették neki az autókat részleges átfedésben, mostantól viszont egy mozgó kerethez rögzített, progresszíven deformálódó akadálynak ütközik majd neki az autó úgy, hogy 50-50 km/órás sebességgel tartanak egymás felé 50 százalékos átfedésben.

Az új frontális ütközéses tesztben

nemcsak az derül majd ki, hogy a vizsgált autó mennyire védi a saját utasait, hanem az is, hogy mekkora kárt okozhat a másik járműben és annak utasaiban.

Ez a kérdés manapság különösen aktuális, mivel egyre több magas építésű szabadidő-autó és terepjáró rója az utakat, amelyek a kompatibilitási hiányosságok miatt nem mindig védik eléggé a kisebb és alacsonyabb járművek utasait.

Íme THOR, az 1,4 millió dollárból kifejlesztett új töréstesztbábu Forrás: ANCAP

A frontális után az oldalütközések okozzák a legtöbb súlyos és halálos sérülést, ezért ennek a vizsgálatán is változtatott az EuroNCAP. Megnövelték a vezetőoldalon az autónak ütköző akadály tömegét és sebességét, emellett a sofőr-autó interakción kívül azt is nézik, hogy a sofőr és az első utas között milyen kölcsönhatás megy végbe az ütközés során. Ezzel

azt akarják elérni, hogy minél több autóba kerüljön első-középső oldallégzsák,

amely megakadályozza, hogy a két utas egymásnak csapódjon.

A Honda Jazz középső-első oldallégzsákja Forrás: Honda

A töréstesztek mellett az aktív ütközésmegelőző és vezetéstámogató rendszerek tesztelését is fejlesztik, például már tolatás közben és kereszteződésben kanyarodva is vizsgálni fogják, hogy a vészfék-asszisztensek mennyire ismerik fel a járműveket, gyalogosokat, kerékpárosokat és állatokat.

Mostantól próbára teszik a fáradtságra figyelmeztető rendszerek megbízhatóságát is.

Oldalsó törésteszt Ford Pumával Forrás: EuroNCAP

A biztonsághoz nemcsak az ütközés közbeni, hanem az utána nyújtott védelem is hozzátartozik. A tűzoltókat és műszaki mentőket tömörítő nemzetközi szövetséggel közösen vizsgálni fogják, hogy az autók mennyire teszik könnyen elérhetővé a mentést végző személyeknek a mentéshez elengedhetetlen műszaki dokumentumokat. Ez különösen az egyre terjedő villanyautók és hibridek miatt fontos, mert ezekben nagyfeszültségű kábelek futnak. Tesztelni fogják a kiszabadítást nehezítő elektromos, süllyesztett kilincseket és a vészhívó eCall rendszer többletfunkcióit is.

A 2020-as szabályok szerint vizsgált autók eredményeit nem lehet majd összevetni a korábbi teszteredményekkel,

bár az elérhető legjobb eredmény továbbra is 5 csillag lesz. Az új metódus szerint végzett első tesztek eredményeit nyár után teszik majd közzé.