Villanyautó lépte át először a 100 km/h-s sebességet

Veterán sebességrekorder villanyautók
A kocsiról, amely először lépte át a lélektani 100 km/h-s határt másolat is készült, ma a Mulhouse-gyűjteményben áll
Vágólapra másolva!
A múlt század fordulóján még nem látszott a benzin és az áram közötti versengés végső győztese. Mint tudjuk, hosszú időre a belső égésű motoroké lett a jövő, de az első sebességi csúcsokat még elektromos autókkal állították fel. Íme, egy érdekes és nem veszélytelen rekordhajsza története.
Vágólapra másolva!

Paul Meyan újságíró volt és vállalkozó, az Automobilé Club de France egyik alapítója. 1896-ban elindította a La France Automobilé című szaklapot, a szerkesztőség több versenyt is rendezett. Az önjáró kocsit népszerűsítő propaganda részeként 1898-ban meghirdettek egy különleges eseményt: a Párizs melletti Achéres parkban kimértek egy 2 kilométeres szakaszt, amelynek első fele a gyorsítása, a második pedig a sebességmérésre szolgált.

Így festett kezdetben a Jeantaud, a súlyos akksik miatt 1400 kg-ot nyomott Forrás: Retro Mobil

Bárki elvihette volna a gépét kipróbálni, de csak egyetlen jelentkező akadt: Meyan arisztokrata barátja, Gaston de Chasseloup-Laubat gróf. Ő egy Jeantaud gyártmányú, 36 lóerős villanymotorral és

Fulmen márkájú, nem újratölthető telepes felszerelt kocsival állt rajthoz.

December 18-át írtak, a jármű kék szikrákat szórva és ózonillatot árasztva nekiiramodott és akkoriban hallatlan, 63,15 km/h sebességet ért el.

Kicsi volt a publikum a nagy eseményen. A fotón a belga száguld, a La Jamais Contenttel Forrás: Retro Mobil

Feltűnik a színen egy rőt szakállú rivális

Megszületett a világ első hivatalosan is jegyzett autós sebességi világcsúcsa, de a gróf nem ülhetett a babérjain, mert azonnal kihívója akadt. A rettenthetetlen belga versenyző, Camille Jenatzy (rőt szakálla miatt Vörös Ördögnek becézték) a La France Automobilé-ben felhívást tett közzé, amelyben párviadalra hívta a grófot. A helyszín és feltételek változatlanok maradtak: Jenatzy 1899. január 17-én egy CGA Dogcart elektromos kocsival elérte a 66,66 km/h-t.

Jenatzy első járműve, a CGA Dogcart valójában egy villamosított hintó volt Forrás: Retro Mobil

Ezt Chasseloup-Laubat még aznap túlszárnyalta, mégpedig 70,31-es értékkel. Utána ismét a belga következett, január 27-én

80,35 km/h-val repesztett, és innentől szabályos fegyverkezési verseny kezdődött.

Márciusig „fegyverszünetet" kötöttek, mert mindkettőjük autóját átépítették: a Jeantaud-nak az aerodinamika jegyében hegyes orrot és hátsót kreáltak.

A Jeantaud újabb változata jóval áramvonalasabb volt, de megfelelőbb üléspozícióval lehetett volna még javítani az eredményen Forrás: Retro Mobil

Majdnem olyan gyors, mint egy mozdony

Jenatzy hintószerű Dogcart-ja helyett teljesen új kocsit kapott, amit a híres Rothschild & Fils műhely épített, és találóan La Jamais Contente-re (Az örök elégedetlen) kereszteltek. Torpedóformájú kasztnija alumínium-volfram-magnézium ötvözetből készült, és két Postel-Vinay gyártmányú 200 V-os villanymotor hajtotta a hátsó kerekekeit, becsült összteljesítményük 68 lóerő volt.

Ünneplés Párizsban a Tuilérakban, a hölgy Jenatzy neje Forrás: Retro Mobil

Március 4-én Laubat 92,78 km/h-t ért el – ez már az akkoriban a földkerekség leggyorsabb járműveinek számító mozdonyok csúcssebességét is megközelítette. Ám, ez sem volt elég a diadalhoz, a Vörös Ördög április 29-én 105,88 km/h-val száguldott,

ezzel végső győzelmet aratott, a viaskodás nem folytatódott tovább.

A rekordot 1902-ben Léon Serpollet gőzjárműve 120,8 km/h-val megdöntötte, utána pedig mégiscsak a benzin vette át a hatalmat, közúton és versenypályán is.

A kocsiról, amely először lépte át a lélektani 100 km/h-s határt másolat is készült, ma a Mulhouse-gyűjteményben áll Forrás: Retro Mobil

Még több olvasnivaló a Retro Mobil májusi számában: