Villanyautó lépte át először a 100 km/h-s sebességet

2020.05.17. 06:55

A múlt század fordulóján még nem látszott a benzin és az áram közötti versengés végső győztese. Mint tudjuk, hosszú időre a belső égésű motoroké lett a jövő, de az első sebességi csúcsokat még elektromos autókkal állították fel. Íme, egy érdekes és nem veszélytelen rekordhajsza története.

Paul Meyan újságíró volt és vállalkozó, az Automobilé Club de France egyik alapítója. 1896-ban elindította a La France Automobilé című szaklapot, a szerkesztőség több versenyt is rendezett. Az önjáró kocsit népszerűsítő propaganda részeként 1898-ban meghirdettek egy különleges eseményt: a Párizs melletti Achéres parkban kimértek egy 2 kilométeres szakaszt, amelynek első fele a gyorsítása, a második pedig a sebességmérésre szolgált.

Így festett kezdetben a Jeantaud, a súlyos akksik miatt 1400 kg-ot nyomottForrás: Retro Mobil

Bárki elvihette volna a gépét kipróbálni, de csak egyetlen jelentkező akadt: Meyan arisztokrata barátja, Gaston de Chasseloup-Laubat gróf. Ő egy Jeantaud gyártmányú, 36 lóerős villanymotorral és Fulmen márkájú, nem újratölthető telepes felszerelt kocsival állt rajthoz. December 18-át írtak, a jármű kék szikrákat szórva és ózonillatot árasztva nekiiramodott és akkoriban hallatlan, 63,15 km/h sebességet ért el.

Kicsi volt a publikum a nagy eseményen. A fotón a belga száguld, a La Jamais ContenttelForrás: Retro Mobil

Feltűnik a színen egy rőt szakállú rivális

Megszületett a világ első hivatalosan is jegyzett autós sebességi világcsúcsa, de a gróf nem ülhetett a babérjain, mert azonnal kihívója akadt. A rettenthetetlen belga versenyző, Camille Jenatzy (rőt szakálla miatt Vörös Ördögnek becézték) a La France Automobilé-ben felhívást tett közzé, amelyben párviadalra hívta a grófot. A helyszín és feltételek változatlanok maradtak: Jenatzy 1899. január 17-én egy CGA Dogcart elektromos kocsival elérte a 66,66 km/h-t.

Jenatzy első járműve, a CGA Dogcart valójában egy villamosított hintó voltForrás: Retro Mobil

Ezt Chasseloup-Laubat még aznap túlszárnyalta, mégpedig 70,31-es értékkel. Utána ismét a belga következett, január 27-én 80,35 km/h-val repesztett, és innentől szabályos fegyverkezési verseny kezdődött. Márciusig „fegyverszünetet" kötöttek, mert mindkettőjük autóját átépítették: a Jeantaud-nak az aerodinamika jegyében hegyes orrot és hátsót kreáltak.

A Jeantaud újabb változata jóval áramvonalasabb volt, de megfelelőbb üléspozícióval lehetett volna még javítani az eredményenForrás: Retro Mobil

Majdnem olyan gyors, mint egy mozdony

Jenatzy hintószerű Dogcart-ja helyett teljesen új kocsit kapott, amit a híres Rothschild & Fils műhely épített, és találóan La Jamais Contente-re (Az örök elégedetlen) kereszteltek. Torpedóformájú kasztnija alumínium-volfram-magnézium ötvözetből készült, és két Postel-Vinay gyártmányú 200 V-os villanymotor hajtotta a hátsó kerekekeit, becsült összteljesítményük 68 lóerő volt.

Ünneplés Párizsban a Tuilérakban, a hölgy Jenatzy nejeForrás: Retro Mobil

Március 4-én Laubat 92,78 km/h-t ért el – ez már az akkoriban a földkerekség leggyorsabb járműveinek számító mozdonyok csúcssebességét is megközelítette. Ám, ez sem volt elég a diadalhoz, a Vörös Ördög április 29-én 105,88 km/h-val száguldott, ezzel végső győzelmet aratott, a viaskodás nem folytatódott tovább. A rekordot 1902-ben Léon Serpollet gőzjárműve 120,8 km/h-val megdöntötte, utána pedig mégiscsak a benzin vette át a hatalmat, közúton és versenypályán is.

A kocsiról, amely először lépte át a lélektani 100 km/h-s határt másolat is készült, ma a Mulhouse-gyűjteményben állForrás: Retro Mobil

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Még több olvasnivaló a Retro Mobil májusi számában: