Koronavírus: az utolsó pillanatban jöttünk haza Oroszországból

Hétfő éjféltől megszűnt a légiforgalom Oroszország és a legtöbb európai ország között, mi a vasárnap esti utolsó géppel jöttünk haza Moszkvából.
Lézengenek a turisták a Vörös téren március 15-én Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Egy japán autógyártó meghívásából egy hetes sajtóúton vettünk részt Oroszországban, ahol Moszkvában és a Bajkál-tónál is jártunk. A március 8-ai kiutazás előtt voltak kétségeink afelől, hogy egyáltalán érdemes-e repülőre ülni, mivel

a moszkvai polgármester akkorra már rendkívüli állapotot rendelt el.

Ennek tudatában az is kétséges volt, hogy érdemes-e elmennünk Oroszországba. Végül érdemes volt Forrás: Origo

Ez többek között azzal jár a hivatalos leírás szerint, hogy azoknak az utasoknak, akik a koronavírussal fertőzött országból érkeznek Oroszországba, fel kell készülniük egy egészségügyi szűrővizsgálatra, szükség esetén két hét önfenntartó karanténra, sőt, esetlegesen még a moszkvai lakosok részéről érezhető idegengyűlöletre is!

Fehér ruhások betanítása a moszkvai repülőtéren, március 8-án Forrás: Horváth Zsolt

Szerencsére ezekből végül semmi nem valósult meg, talán azért, mert akkor még csak öt igazolt fertőzött volt Magyarország területén, és nem soroltak minket a fokozottan veszélyes országok közé az orosz hatóságok. Érkezésünkkor

a Vnukovó repülőtéren maszkban ülő határőrök kérték el útleveleinket,

de ezen kívül semmi rendkívüli nem történt, azt leszámítva, hogy a terminál egyik sarkában fehér védőruhás, maszkos dolgozóknak tartottak eligazítást, vélhetően vírusügyben.

Kevés a turista a világ egyik legszebb helyén

A Vörös téren és a városban is alig láttunk kínai embereket, talán onnan már régóta nem fogad gépeket Oroszország Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Moszkvában a helyi kísérőnk szerint sokkal kevesebb volt a turista, mint egy átlagos időszakban, a Vörös téren a remek, enyhe idő ellenére sem volt tömeg. Egy héttel később visszamentünk ide, hogy belülről is megnézhessük a Kremlt, de ekkor már körülbelül csak harmad annyian voltak a téren. Igaz, aznap az időjárás is a zordabbik arcát mutatta, ugyanis a napsütéses és az erős havazás negyedóránként váltotta egymás, és a hőmérséklet is fagypont alatti volt. Egyébként a vasárnapi adatok szerint

a 146 milliós Oroszországban csak 64 koronavírussal fertőzött embert tartanak nyilván,

eddig összesen hatan haltak bele a betegségbe.

A Vnukovo repülőtér március 15-én, vasárnap este Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Az orosz kormány szombaton jelentette be, hogy

március 16-től beszűntetik a légi közlekedést az európai országok és Oroszország között,

ezért kimondottan szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hogy minket még hazahozott a menetrend szerint vasárnap 20:45-kor induló fapados járat a Vnukovó repülőtérről. Március 15-én, vasárnap este szinte semmi rendkívülit nem láttunk a kisebbik moszkvai repülőtéren, azt leszámítva, hogy szokatlanul kevés ember rostokolt a terminálban, és az üzletek egy része korán bezárt.

Fele annyian utaztak, mint ahányan jegyet vettek

A Budapestre tartó járaton is az alacsony népsűrűség volt a feltűnő, olyannyira, hogy a légi kísérők átültetéssel próbálták a gép balanszát javítani, mert elöl alig ült valaki. Megkérdezésünkre elárulták, hogy több mint 130-an vettek jegyet erre a Moszkva-Budapest járatra, de

a jeggyel rendelkezőknek csak kevesebb, mint a fele szállt fel ténylegesen a gépre.

A beutazási korlátozások miatt az orosz utasok bizonyára nem akarták megkockáztatni, hogy eljönnek Magyarországra, és később nem tudnak hazajutni.

Megkönnyebbültünk, hogy haza tudtunk jönni Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Az orosz légiközlekedési korlátozást információink szerint mindössze egy nappal az életbe lépése előtt jelentették be, a legtöbb, hasonló döntést hozó európai ország kétszer ennyi időt adott az embereknek a felkészülésre, utolsó pillanatos jegyvásárlásra. Egyébként a gépen lévők közül

saccra minden negyedik utas viselt egyszerű maszkot,

a személyzeten nem láttunk védőfelszerelést.

Kihalt Ferihegy

Rendőrök tettek fel kérdéseket a ferihegyi beléptetésnél Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Bár a vasárnap esték amúgy sem valószínű, hogy a legforgalmasabb időszakok lennének a Liszt Ferenc Repülőtér életében, ezúttal még a várakozásokhoz képest is rendkívül kevés emberrel találkoztunk, már a repülőgéptől minket behozó buszról is láttuk, hogy

a terminálok szinte konganak az ürességtől.

Érkezés után mindenkit kikérdeztek a maszk nélküli rendőrök (3-an voltak), hogy az elmúlt két hétben jártunk-e a koronavírussal fokozottan fertőzött keleti országokban, Kínában, Iránban, vagy Dél-Koreában. Hőmérőzésre nem került sok, így pár perc alatt átléphettük az országhatárt, a fülkében ülő határőr már maszkban végezte a munkáját.

A kihalt csarnokban magányosan pihentek a magukra hagyott táskák a szalagon Forrás: Gulyás Péter (Origo)

A csomagszállító szalagok közül az egyiken, amelyik állítólag Izraelből érkező gép poggyászai voltak,

érintetlenül álltak a bőröndök, utasok meg sehol.

Vagy nem engedték be őket az országba, vagy náluk tovább tartott az útlevél-ellenőrzés, mindenesetre nem éppen szokásos, hogy a csomagok előbb érjenek ki egy szalagon, mint ahogy a tulajdonosaik odaérnek.

Szinte teljesen üres volt az indulási oldal este fél 10-kor Forrás: Gulyás Péter (Origo)

Fél 10-kor léptünk ki a reptér épületéből, a nyitott részen csend és szokatlanul üres parkoló fogadott minket. A fenti indulási szinten általában nagy a nyüzsgés, autók, kisbuszok és taxik közlekednek nagy számban, most azonban

szinte nem volt semmi forgalom,

csak pár autó parkolt békésen, és Rendőrautóból mindössze egyet láttunk, de az is csak áthaladt a területen, és nem állt meg.