Ezek lettek volna a betiltott Genfi Autószalon sztárjai

BMW i4
Vágólapra másolva!
Bár a rangos kiállítás végül elmaradt a koronavírus miatt, az autógyártók a tervezett időben, az interneten leplezték le ide tartogatott újdonágaikat. Többek között bemutatkozott az új Audi A3, a BMW i4, az elektromos Dacia és Fiat 500, valamint a világ legerősebb négyülésese is. Összeszedtük a legfontosabb modelleket a teljesség igénye nélkül.
Vágólapra másolva!

Audi A3 Sportback

Az MQB II építőkészletnek köszönhetően az új A3-as kicsit könnyebb és merevebb a réginél. A felszereltségi szinteket meg lehet majd különböztetni egymástól a nappali fények egyedi mintázata alapján Forrás: Audi

A nyolcadik generációs Volkswagen Golf prémium kategóriás testvérmodellje nagyobb formai változáson esett át, mint amennyi történni szokott vele egy-egy generációváltás során.

Hosszabb, alacsonyabb és szélesebb lett

a karosszériája, melynek egyes megoldásait (például a hátsó ajtó domborításait) egyenesen az Audihoz tartozó Lamborghini inspirálta. Ezentúl nem készül háromajtós és kabrió A3-as, csak limuzin és ötajtós, de később érkezik majd az emelt futóműves, ötajtós Allroad és egy Mercedes CLA-szerű négyajtós kupé is.

Izgalmasan domborítások láthatók az oldalán. A ferdehátú A3 Sportback 4,34 méter hosszú, 1,82 méter széles és 1,43 méter magas Forrás: Audi

Belül a 10 colos, szabadon konfigurálható digitális műszerfal és 10,25 colos érintőképernyő uralja a látványt, a klíma a nagyobb Audiktól eltérően továbbra is külön gombokkal kezelhető, viszont

az MMI menürendszer forgótárcsája eltűnt.

A DSG váltó kisméretű, elektronikus előválasztó kart, az audiorendszer pedig kör alakú, tapintással vezérelhető hangerőállítót kapott. Megjelent a szóbeli kommunikációra képes Amazon Alexa digitális asszisztens, a wifi hotspot, a kézírás-felismerő és az Android Auto/Apple Car Play is. Hajszálnyit nőtt az utastér, a csomagtartó viszont továbbra is csak 380 literes.

Jelentősen csökkent a gombok száma, a légbeömlők formája a Lamborghinikből lehet ismerős Forrás: Audi

Ismerős lehet a motorkínálat az új Golfból:

a legnagyobb népszerűségre a 110 lóerős 1,2-es és a 150 lóerős 1,5 literes TFSI turbómotor számíthat, utóbbi 48 voltos lágy hibrid hajtással is kapható, amellyel 10 százalékkal csökken a fogyasztása. Dízelből csak kétliteres lesz 115 és 150 lóerővel, két SCR katalizátorral, 80 százalékkal csökkentett nitrogén-oxid kibocsátással. Később érkeznek majd az összkerekes Quattro változatok és az erősebb motorok, várhatóan a 310 lóerős S3 jelenti majd a csúcsot az öthengeres, 400 lóerős RS3 érkezéséig. Az A3 Sportback első példányai májusban érkeznek az európai kereskedésekbe.

BMW i4 (tanulmány)

Az i4-es 2021-től készül majd az új 4-essel egy gyártósoron, Münchenben Forrás: BMW

Az i almárka régóta várt negyedik modellje (az i3 és az i8, az iX3 után) egy négyajtós kupé lesz, amely 2021-től lesz megvásárolható. Ebből ad ízelítőt a bevallottan szériaközeli i4 Concept.

A karosszéria legfeltűnőbb részlete a nyúlfog alakú, függőleges vese hűtőmaszk,

amely igazából nem is rács, csak egy ún. „intelligencia panel" számtalan szenzorral, érzékelővel és radarral.

A padlóba rejtett, rendkívül vékony, de nagy energiasűrűségű, 80 kWh-s akkumulátor 550 kilót nyom Forrás: BMW

Ezt az orrot nem minden BMW-rajongó fogja megemészteni, pedig a karosszéria többi része kifejezetten elegáns és tetszetős. Ne legyenek kétségeink afelől, hogy a 4-es Gran Coupé valami nagyon hasonló autó lesz, csak más hajtásláncokkal.

A digitális műszerfal és a központi kijelző egyetlen, vezető felé forduló, ívelt kijelzőben egyesül, a tükröződésmentes üvegből készült burkolatnak köszönhetően nincs szükség árnyékolóra Forrás: BMW

A BMW a teljesen elektromos i4-essel kapcsolatban 600 kilométeres hatótávolságot, 530 lóerős teljesítményt, 4,0 másodperces gyorsulást és 200 km/órát meghaladó végsebességet ígér. Az elektromos koncepcióautó mesterséges hangját a világhírű zeneszerző, Hans Zimmer komponálta meg, a kibocsátott hang attól függ, hogy a három üzemmódból épp melyiket választotta a vezető.

Cupra Formentor

Izgalmasabb formájú, mint az Ateca, dízelmotor ehhez sem lesz Forrás: Seat/Cupra

A Seatból kivált sportos márka első önálló modellje természetesen egy szabadidő-autó. Az Atecával azonos alapra épített Formentor 4,45 méter hosszú, 1,84 méter széles és 1,51 méter magas, vagyis

a testvérmodellnél kicsivel hosszabb, szélesebb és alacsonyabb.

Meglehetősen agresszív formát kapott hosszú motorházzal, domborodó sárvédőkkel és kupés tetővonallal, nem lehet majd összekeverni az Atecával.

A 19 colos könnyűfém keréktárcsák réz színű változatban is elérhetőek, mögöttük 18 colos Brembo fékek vannak Forrás: Seat/Cupra

Kétféle hajtáslánccal lesz kapható a Formentor:

a Volkswagen kompakt modelljeiból ismert 245 lóerős konnektoros hibrid hajtással (50 km-es elektromos hatótávval) és a hagyományos, kétliteres, 310 lóerős benzines turbómotorral. Utóbbihoz összkerékhajtás is tartozik, a hétfokozatú dupla kuplungos váltó mindkettőnél széria.

Az utastérben kagylóülések és lapos aljú kormány biztosítja a sportos hangulatot, a műszerfal digitális Forrás: Seat/Cupra

A műszerfalon és az ajtókon végigfutó LED csík nemcsak dizájnelem, hanem számos biztonsági funkciót is nyújt, mint például a holttérben lévő járművek észlelése vagy a kiszállás segítése. Az idei év végétől megvásárolható Cupra csúcsmodell valamivel drágább, de jobban felszerelt lesz az Ateca Cupránál.

Dacia Spring Electric (tanulmány)

3,73 méteres hosszával nagyjából akkora, mint egy Suzuki Ignis Forrás: Dacia

A három éve érkezett Duster II óta a Dacia először mutatott be teljesen új modellt. A Spring Electic a Dusternél kisebb SUV, ami az ígéretek szerint

Európa legolcsóbb villanyautója lesz, amikor 2021-ben piacra kerül.

A kocsi a Kínában kapható, mindössze 44 lóerős Renault City K-ZE modellen alapul.

Nagy kérdés, hogy milyen erős villanymotort és akkut kap a jövőre érkező szériaautó, mivel olcsónak kell lennie Forrás: Dacia

Kívülről kevés az eltérés, szinte csak az emblémákat és a maszkot cserélték le. Bár a műszaki adatokkal még adós a Dacia, azt ígérik, hogy a Spring Electric hatótávolsága meghaladja majd a 200 kilométert a WLTP ciklus szerint mérve.

Fiat 500e

A városi retró mini új nemzedéke egy teljesen új, elektromos hajtásláncok befogadására tervezett platformra épül. Később a következő Panda is erre az alapra épülhet meg Forrás: Autodata

A kiszivárgott gyári képek alapján az új, elektromos hajtású 500e erősen hasonlít a 2007 óta gyártott jelenlegi 500-asra, vagyis

a méretek, a klasszikus arányok nem sokat változtak,

de azért vannak kisebb újítások. Például a LED-es fényszóró felső szelete a motorháztetőre került, áttervezték az alsó légbeömlőt, és márkajelzés helyett már 500-as szám olvasható az orron. A képeken a kabrió látható, de természetesen lesz keménytetős, hagyományos karosszériaváltozat, sőt, Giardiniere néven kombi is.

A Fiat logója ismétlődik a kabrió vászontetején, a hátsó lámpák is újak lettek Forrás: Autodata

Radikálisabb változások történtek belül, az elektromos hajtás miatt

eltűnt a váltókar,

és jócskán megnőtt az infotainment rendszer érintőképernyője. Hogy előre vagy hátra akarunk-e menni, egy forgókapcsolón kell majd beállítani. A lágy, ívelt vonalak, a várhatóan javuló anyagminőség és kidolgozás a korábbinál kellemesebb belsőt eredményez, a helykínálatban azonban ne számítsunk jelentős javulásra.

Prémium hangulatú az utastér, várhatóan javul a minőség Forrás: Autodata

Sajnos az elektromos hajtást a drága akkumulátor miatt nem lehet olcsón adni, az új 500e alapára az Autocar információi szerint várhatóan kb. 32 ezer euró lesz, ami 10,7 millió forintnak felel meg. Akinek nincs ennyi pénze, az megveheti a jóval olcsóbb, 2020-ra lágy hibrid technológiával felfrissített, benzinmotoros régit is, a két nemzedéket ugyanis párhuzamosan fogják gyártani.

Hyundai i20

A vadonatúj i20-ast Európa számára a Hyundai izmiri (Törökország) üzemében gyártják Forrás: Hyundai

A koreai kisautó új nemzedéke 30 mm-rel szélesebb, 5 mm-rel hosszabb, és 24 mm-rel alacsonyabb, mint előde, a tengelytávja 10 mm-rel, a csomagtartója 25 literrel nőtt meg (utóbbi 351 literes). A beltérben

korszerű, hálózatba kapcsolt szolgáltatások várják az utasokat,

a kategóriában ez lesz az első autó vezeték nélküli Apple Car Play és Android Auto rendszerrel, valamint 5 évig ingyenes online szolgáltatásokkal (TomTom információk a forgalomról, benzinkutakról, parkolóhelyekről, időjárásról és traffipaxokról).

Felárért fekete tető is kérhető, de enélkül is sportosnak tűnik, a hátsó lámpák kifejezetten merészre sikerültek Forrás: Hyundai

Újdonság ebben a szegmensben az intelligens tempomat, amely a navigációs rendszer adatai alapján

előre tudja, hogy kanyar vagy egyenes szakasz jön-e,

és ennek megfelelően szabályozza a sebességet. Emellett az i20-as hang- és fényjelzéssel figyelmezteti a vezetőt, ha a sebessége meghaladja az aktuális korlátozást, de képes automatikusan szabályozni a sebességet is. A kocsi parkoláskor is működő, gyalogosokat és kerékpárosokat is figyelő fékasszisztenssel rendelkezik, és akkor is szól, ha a forgalom már elindult, az autó meg még nem.

A műszerfalon két új, 10,25 colos képernyő található: az egyik a digitális műszerfal, a másik a navigációs rendszer érintőképernyője Forrás: Hyundai

Háromféle benzinmotorral fogják forgalmazni az új i20-ast: 84, 100 és 120 lóerőssel. Az első négyhengeres szívó, az utóbbi kettő 1,0 literes háromhengeres turbó, kizárólag ezekhez lehet majd rendelni hétfokozatú dupla kuplungos sebességváltót. 48 voltos lágy hibrid rendszer is jár a 120 lóerőshöz, ami csökkenti a fogyasztást és a turbólyukat.

Koenigsegg Gemera

A Koenigsegg első négyszemélyes autója a kétülésesek hiperautók teljesítményére képes Forrás: Koenigsegg

A világ legerősebb négyüléses hibrid autójával sokkolta a közvéleményt az extrém gyors autóiról ismert svéd Koenigsegg. A Gemera állítólag

1,9 másodperc alatt éri el a 100 km/órát,

a végsebessége becslések szerint megközelíti a 400 km/órát. Mindezt egy dupla turbós, kétliteres benzinmotorral sikerült elérni, amelyből úgy sikerült 600 lóerőt kipréselni, hogy nincsenek vezérműtengelyei, mivel a szelepeket hidraulikus aktuátorok működtetik.

A 3 méteres tengelytáv nagy sebességnél is megfelelő stabilitást biztosít, a kanyarokban pedig az összkerék-kormányzás miatt lesz agilis Forrás: Koenigsegg

Természetesen ez még kevés lenne az ígért menetteljesítményekhez, ezért három bivalyerős villanymotort is beépítettek a hajtásláncba (egyet-egyet a hátsó kerekekre, egyet a motor főtengelyéhez), így

a Gemera rendszerteljesítménye eléri az 1700 lóerőt. Nálunk zöld rendszámot is kaphatna,

mivel elektromos hajtással is képes megtenni 50 kilométert. Keveseket fog zavarni, hogy ekkor a végsebesség 300 km/órára csökken.

Fedélzeti wifi, háromzónás klíma, pohártartók, minden ülésnél érintőképernyők, vezeték nélküli telefontöltők, USB-csatlakozók biztosítják a kényelmet akár 400 km/óránál is Forrás: Koenigsegg

Nemcsak a hibrid hajtás miatt tekinthető zöld autónak a Gemera, hanem azért is, mert képes megújuló forrásból származó üzemanyagokkal, etanollal és metanollal is üzemelni a benzin mellett. Mindössze 300 példányt gyártanak majd belőle, az ára vélhetően meghaladja majd az 1 millió eurót.

Volkswagen ID.4

Az ID.4 a korábbi ID.CROZZ tanulmány szériaváltozata Forrás: Volkswagen

Bár szoftverproblémák miatt a kompakt méretű ID.3 gyártása is jelentősen csúszik, a Volkswagen ennek ellenére már az új elektromos modellcsalád második tagját, a Tiguan-méretű szabadidő-autót is leleplezte. Az Európában, Kínában és Észak-Amerikában is gyártandó ID.4-et 2021-ben hozzák forgalomba,

a kb. 200 lóerős alapmodell hátsókerék-meghajtással jön,

de lesznek összkerekes, két villanymotoros, 300 lóerős változatok is.

A mérete a normál és a hétszemélyes Tiguan között van Forrás: Volkswagen

A Volkswagen azt állítja, az alacsony légellenállású karosszériának köszönhetően a legnagyobb, 83 kWh-s akkumulátorral

az ID.4 hatótávolsága eléri az 500 km-t

a WLTP ciklus szerint mérve. A padlóba rejtett lítium-ion akkumulátort 150 kW-os villámtöltővel fél óra alatt lehet majd 0-80 százalékosra tölteni. Később lesz egy terepkupé jellegű változat is az ID.4-ből, az valószínűleg ID.5 néven kerül majd piacra.