Büntetés jár érte, de ennyiért nincs jobb sportautó – Porsche 718 GTS 4.0 menetpróba

Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Vágólapra másolva!
Fura érzés leírni egy 31 milliós Porschéről, hogy valójában olcsó, de az új Cayman 718 GTS-re ez mégis igaz, mivel egy felextrázott BMW M4 áráért a világ egyik legjobb motorját és futóművét adja. Hiába vannak ugyanis a széndioxid-kvóták és az uniós bírságok, visszatért benne a legendás hathengeres bokszer - turbó nélkül, bivalyerősen, ráadásul kézi váltóval!
Vágólapra másolva!
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0

A Porsche belépő modellje, a középmotoros Cayman/Boxster széria harmadik generációja

már közel 8 éve van gyártásban,

ami az autóiparban szokatlanul hosszú életciklusnak számít. Aztán 4 éve kapott egy átfogó frissítést, amikor a hathengeres boxermotorokat az emisszió-csökkentés miatt négyhengeres, kisebb lökettérfogatú turbómotorokra cserélték, és pár apróságot javítottak a belsőn is. De alapjában véve ugyanaz az autó maradt, hiába hívja a Porsche ezt a változatot már a negyedik generációnak.

Nem rossz, amikor így indul az ember napja egy versenypályán. Az itt használt Caymanok kerámia féket kaptak, amit a sárga féknyereg árul el Fotó: Gulyás Péter

Ekkor került be a névbe is a 718-as szám, utalva a Porsche hatvan évvel ezelőtti, pillekönnyű, négyhengeres motorú Targa Florio győztes versenyautójára. Azonban nem mindenki nézte jó szemmel, hogy a mesésen éneklő szívó hathengereseket kulturáltatlanul hörgő, bár nyomatékos és hatékony kisturbós négyhengeresekre cserélték:

nemcsak az autós szakma jó része fanyalgott, de Észak-Amerikában is visszaestek az eladások.

Igaz, Kínában viszont szárnyaltak, mivel az ottani adótörvények a kis motorokat preferálják (ott a kétüléses autók piacának 90 százalékát a 718-asok uralják, azon belül is a kétliteres alapváltozatok).

Visszatért a hathengeres

Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0

A Porsche azonban reagált a kritikákra: tavaly nyáron bemutatták a 718-as sorozat csúcsmodelljének számító Cayman GT4-est (és nyitott változatát, a 718 Spydert), amik elhallgattatták a kritikusokat, hiszen a világ egyik legjobb futóművéhez végre méltó motort párosítottak. Ezekbe ugyanis a legújabb 911-es háromliteres turbómotorjából kifejlesztett

négyliteres, hathengeres szívómotor került,

pörgős karakterrel, pengeéles gázreakcióval és lineáris nyomatékleadással.

Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0

A 718 Cayman GT4 és a 718 Spyder azonban a versenyautós gének és a korlátozott mindennapi használhatóság (bukócső, kőkemény rugózás, kagylóülés) miatt csak egy nagyon szűk vásárlói réteg érdeklődését kelti fel, még akkor is, ha olcsóbban adják őket, mint egy alap 911 Carrerát.

Mivel a kis példányszám miatt nem érte volna meg kifejleszteni az új motort, a Porsche azt találta ki, hogy az új GTS-be (ami hagyományosan az S és a GT4 közötti űrt tölti be) is ezt teszik be, ami win-win szituáció a gyártó és a vásárlók oldaláról is.

A GTS változatokat a sötét maszkolású lámpákról a legkönnyebb megismerni Fotó: Gulyás Péter

Ezzel a lépéssel gyakorlatilag beismerte a Porsche, hogy a kis turbómotorok bevezetése hiba volt, hiszen egészen idáig a GTS-ben az S-ből ismert 2,5 literes négyhengeres turbómotor feltekert változata dolgozott 365 lóerővel. Eddig

még egyetlen autógyár sem merte visszafordítani a downsizing folyamatát, a Porsche az első, amiért elismerést érdemel.

Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Már csak azért is, mert az új motor fogyasztása és emissziója magasabb, mint a réginek (9,2 helyett 10,8 liter, 210 helyett 246 g/km CO2), ami manapság, amikor mindenki próbál az EU által megszabott 95 g/km-hez közelíteni, fontos tényező. Persze a Porschénak nem okoz majd akkora gondot a bírságok beépítése az árakba, és különben is, messze a legtöbb autót a SUV-okból és a Panamerából adják el, azokból meg már sokféle hibridet kínálnak, ami kellően lenyomja a flottaátlagot.

Mint egy megszelídített versenymotor

Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Boxster GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Tehát az új GTS nem egy feltekert alapverzió, hanem egy kicsit lebutított csúcskivitel.

Gondoljanak rá úgy, mint egy topkategóriás okostelefon Lite verziójára,

ami mindig a titkos tipp szokott lenni a vásárlási tanácsadókban. Azért jár különösen jól a GTS vevője, mert 5 millióval olcsóbban (36 helyett 31 millió forintért) megkapja a Porsche Motorsport által kifejlesztett GT4-es motort. Csak az a különbség, hogy visszavettek a maximális fordulatszámból, így 8000 helyett már 7800-nál érkezik a tiltás, ami azért vállalható kompromisszum. Emiatt a csúcsteljesítmény 420-ról 400 lóerőre esett vissza, de aligha van olyan ember, aki megérzi a különbséget.

Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Már csak azért sem, mert az 5000-es fordulatszámnál ébredő csúcsnyomaték ugyanúgy 420 Nm. Egyébként a régi GTS 2,5 literes turbója is ennyit tudott, de az már a „pincében", 2000-nél leadta, ezért a rugalmassága hajszálnyival jobb volt: 80-120-ra 5. fokozatban 4,9 másodperc alatt gyorsult, míg az újnak ehhez 6 másodpercre van szüksége.

Mellesleg a korán ébredő nyomaték előzésnél kellemes, de nedves úton könnyen meg tudja tréfálni a gyakorlatlan sofőrt, pláne egy hátsókerekes, középmotoros, rövid tengelytávú autóban.

A futómű nem a GT4-ből, hanem az S-ből való

Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Amiben az új GTS igazán különbözik a GT4-től, az nem a motor, hanem a futómű és az aerodinamika.

A GTS-be ugyanis nem teszik bele a 911 GT3-asból származó, gumi szilentek nélküli (vagyis merevebb, de a rezgéseket, vibrációkat nem tompító) futóművet a pótlólagos hátsó kanyarstabilizátorral, emellett a rugók és az adaptív gátlók is puhábbak, ezért a hétköznapokon nagyobb kényelmet adnak. Ami viszont megmaradt, az a rendes, mechanikus önzáró differenciálmű és a nyomatékvektorozó rendszer, ami a kanyarbejáraton az ívbelső fék használatával úgy tereli ívre a Caymant, mintha sínen fordulna.

Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0
Porsche 718 Cayman GTS 4.0

Kicsit keskenyebbek a gumik is (elöl 235, hátul 265 mm szélesek), és nem semi-slick Michelin Pilot Sport Cup 2-esek, hanem utcai Pirelli P Zerók feszülnek a 20 colos felniken. Valamivel kisebbek a fékek is, elöl 350, hátul 330 mm átmérőjű tárcsák lassítanak, akinek ez kevés,

kb. 2 milliós felárért lehet kérni kerámiákat is.

Hiányzik a GT4 állítható hátsó szárnya és a nagyméretű diffúzora is, emiatt 240 km/óra fölött 100 kilóval kisebb a leszorítóerő a hátsó tengelynél. Ennél nagyobb bajunk sose legyen, ez közúton aligha fog bárkit is zavarni, akit nem Walter Röhrlnek hívnak.

Kattintson a második oldalra, ha kíváncsi, milyen vezetni a 718 Cayman GTS-t!